Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJoke Thys Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
2
Informatiebijeenkomst Opleidingsaanbod verpleegkunde 5 april 2017
Welkom Informatiebijeenkomst Opleidingsaanbod verpleegkunde 5 april 2017
3
Inhoud Inleiding Huidige opleiding Raamwerk nieuwe kwalificatieprofiel inclusief keuzedelen 4-jarig BBL-traject
4
Huidige opleidingstraject
Knelpunten in organisatie en betaalbaarheid Examinering Branchedagen Reanimatie Door veranderende wet- en regelgeving is de druk op de organisatie toegenomen. Het aantal examens is drastisch toegenomen en de eisen aan onderwijstijd zijn aangescherpt. Hierdoor zijn een aantal aanpassingen nodig. Examinering van voornamelijk talen kan ook buiten de geplande dagen in week 9 afgenomen worden. Proef gedaan met Engels examens. Voorwaarde minimaal drie maanden vooraf inplannen en zoveel mogelijk uitgaan van geplande dagen. De branchedagen vervallen. Door beter aan te sluiten bij al bestaande scholingsmogelijkheden binnen instellingen kan een student ontwikkeling verantwoorden. Er komt een format beschikbaar waar de student in samenspraak met betrokkenen regie heeft in ontwikkeling. In verdere ontwikkeling wordt bekeken op welke wijze de waardevolle input van de branchedagen kan worden verweven in het onderwijs curriculum. Reanimatie vindt in instellingen voornamelijk op vrijwillige basis plaats. Dit zal binnen het curriculum aangeboden blijven.
5
Raamwerk opleiding nieuwe kwalificatiedossier
Opleidingsduur 2,5 jaar Verschillende leerroutes Start februari 2018 Keuzedelen studiebelasting 960 klokuren Generieke vakken buiten opleiding Arrangementen Examenplan Het nieuwe kwalificatiedossier stelt nieuwe eisen op het gebied van keuzedelen (960 SBU die niet meetellen voor de wet BIG) en aan doorstroom van niveau 3 naar 4. Dit betekent dat de opleidingsduur 2,5 jaar wordt en start in februari Het onderwijsprogramma biedt verschillende leerroutes. Welke leerroute een student kiest kan afhangen van de werkzaamheden die op dat moment in de praktijk belangrijk zijn. Ook de keuze voor een bepaald keuzedeel bepaalt een leerroute. De generieke vakken worden buiten het curriculum om op een ander moment georganiseerd. Generieke vakken worden op maat aangeboden, duur zal afhankelijk zijn van startniveau.
7
Wat betekent dit voor jullie als zorginstelling?
Aandachtspunten bij ontwikkeling?
8
Starten met 3 dagen school voor 3 periodes
4 -jarig BBL-traject Aanleiding Opleidingsstructuur Starten met 3 dagen school voor 3 periodes Versnellen mogelijk Startmoment Aantal deelnemers Ontwikkeltijd Alternatief Op dit moment wordt onderzocht of het aanbieden van een 4 jarig bbl traject mogelijk is. Dit hangt af van het aantal deelnemers en de te organiseren ontwikkeltijd. Inzet is een duurzaam traject dat ook op het financiële vlak te dragen moet zijn voor alle partijen. Er is een inventarisatie gestart voor het aantal deelnemers. Een groep moet 24 studenten bevatten. In week 16 wordt besloten of een start haalbaar is. Een alternatieve mogelijkheid is om een derde leerweg traject, buiten de huidige bekostiging om, aan te bieden. Hierbij kan de opleiding meer op maat van de instelling worden aangeboden.
9
Is er structurele vraag naar deze variant van opleiden vanuit je eigen instelling ?
Wat betekent dit voor de instelling?
10
Dank voor het meedenken !
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.