Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdCasper van de Berg Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
‘Meester, nu u een bril draagt lijkt u net op een docent’ Meester Bart
2
Marcus Coates
3
Les 2 Blog Kindertekeningen Casusbespreking Oosterlicht
4
Blog
5
Kindertekeningen Inzicht krijgen in kenmerkende aspecten van de kinderbeeldtaal
6
Vroege krabbelfase (non-figuratieve fase)
7
Late krabbelfase
9
Opdracht Materiaalgebruik Inhoud Vormaspecten Kleurgebruik Meisje/jongen Spontaan/in opdracht
10
Casuïstiek
11
Casus: ‘Beschrijving van een geval of gebeurtenis, bedoeld om van te leren’ In de tegenwoordige tijd, concreet en objectief. (een situatie, niet een mening of oplossing)
12
Is het een goede casus? Is de casus geschreven in de tegenwoordige tijd? Is de casus concreet genoeg? Is de casus objectief?
13
Kwestie en kern ‘In de les ziet de docent mijn werk voor het eerst. Ik heb lang aan mijn collage gewerkt. De docent pakt mijn werk en begint er in te tekenen. Hierna scheurt hij het doormidden en legt hij de verschillende delen over elkaar heen.’ Kern: docent doet een ingreep in het werk van een student Kwestie: mag een docent ingrepen doen in het werk van een student? (bijvoorbeeld voor het opheffen van een blokkade)
14
‘De stagementor wil in de les een groepsindeling maken
‘De stagementor wil in de les een groepsindeling maken. Hij weet nog niet hoe hij het wil doen. Hij begint aarzelend. Halverwege neemt een leerling het over en worden de groepjes verdeeld in jongens- en meisjesgroepjes’. Kern: Tijdens het verdelen van groepen neemt een leerling de rol van de docent over Kwestie: Hoe deel je een klas op in groepen? Hoe kan de docent zorgen dat hij de controle houdt? Hoe kan een docent reageren op een leerling die een docentenrol over neemt?
15
‘Bij de les Ruimtelijk gaan we vandaag schedels boetseren, in het midden van het lokaal staat een echt mensenschedel. Tijdens de uitleg sta ik achteraan de groep en kijk niet richting de schedel. De bedoeling is om de schedel goed te bekijken en dit te boetseren. Ik loop naar de docent toe en zeg:“Ik weet niet of ik de hele schedel red om te maken, ik kan namelijk niet goed tegen schedels.” Terwijl ik dit zeg merk ik een emotie vanuit mijn buik naar mijn keel toestromen en krijg ik tranen in mijn stem. De docent zegt: “Poe, ik had geen rekening gehouden dat dit kan. Goed dat je het aangeeft, hier had ik als docent rekening mee moeten houden. Hier gaan we een oplossing voor vinden. Als je in een hoekje van de klas gaat staan, zodat je het schedel niet hoeft te zien, en bij jezelf aan je hoofd voelt hoe alles in elkaar zit, zou dat een oplossing zijn?” Ik antwoord: “Dat is zeker een oplossing, want als ik aan mijn hoofd voel, voel ik meer dan alleen de schedel.” Kern: Student wordt te emotioneel van de opdracht om hem uit te kunnen voeren
16
Observatielijsten snuffelstage:
STAGE OOSTERLICHT Observatielijsten snuffelstage: Download op basisdocentschap.wordpress.com (+follow!) Beleiden in een praktijkles Organisatie in een les Orde houden
17
Snuffelstage Oosterlicht college Dieselbaan 10, 3439 MV, Nieuwegein
Introductie - 3 oktober, 11:30
18
Huiswerk: -Verzamelen 4 nieuwe casussen,
-Verzamelen woorden -Verzamelen 4 nieuwe casussen, Uitwerking met kern en kwestie -Meenemen kindertekeningen 6-12 jaar -Schrijven logboek
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.