De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bedrijfskundige innovatie in de bouw

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bedrijfskundige innovatie in de bouw"— Transcript van de presentatie:

1 Bedrijfskundige innovatie in de bouw
Presentatie BNL bijeenkomst juni 2015

2 Reparatie, schadeherstel, bouwkundig versterken
Aanleiding Reparatie, schadeherstel, bouwkundig versterken groeikansen uitdagingen en risico’s voor de ondernemer Telefonische enquête en interviews

3 organisatie van het werk
Onderwerpen Ketensamenwerking organisatie van het werk

4 Resultaten interviews
Baanopeningen: ca. 11 kaderfuncties en vaklieden; 4 v/d 7: knelpunten door gewijzigde flexwet; Geen eenduidige visie op gevolgen gewijzigd ontslagrecht; 5 v/d 7: oprichten flexpool binnen de bouwbranche; Knelpunten inrichting v/d huidige bedrijfs- en werkorganisatie: werkprocessen niet efficiënt ingericht, timemanagement en communicatieve competenties; 3 v/d 7: m.b.v. verdere digitalisering v/d werkprocessen beter inspelen op de impact v/d groei op de organisatie ten aanzien van werkprocessen.

5 Contouren van het innovatieprogramma

6 Praktijkvraag Ontwikkeling procesverbeteringstechnieken i/d voorbereiding (kantoor) en i/d uitvoering (bouwplaats) Primaire doel: kosten, kwaliteit en tijd Secundaire doel: je kunt hierdoor: Makkelijker opdrachten binnenhalen (en nieuwe business genereren) Daardoor werkgelegenheid behouden Behoefte aan nieuw personeel reduceren Werkdruk medewerkers reduceren Meer taken en bevoegdheden delegeren Aantrekkelijkheid v/h werk voor je medewerkers verhogen

7 Procesverbetering Lean procesverbetering: low variety/
high volume productie Quick Response Manufacturing (QRM): lean voor de high variety/low volume productie. Dit lijkt meer op de bouw In beide gevallen: door gebruik te maken v/d kennis en creativiteit v/d werkvloer

8 Praktijkstroom Praktijkstroom: bedrijfsprojecten v/e half jaar (of langer) uitgevoerd door studenten en begeleid door de lectoraten Projecten doorlopen de interventiecyclus (diagnose, ontwerp, implementatie en evaluatie), maar bedrijven zijn opdrachtgever en ‘in the lead’

9 Kennisstroom Kennisstroom: case vergelijkend onderzoek door docentonderzoekers met als eindproducten: Kennisproducten (artikelen) Praktijkproducten (handboek procesverbetering voor MKB bouwbedrijven) Onderwijsproducten (onderwijsmodule ‘slim organiseren i/d bouw’)

10


Download ppt "Bedrijfskundige innovatie in de bouw"

Verwante presentaties


Ads door Google