De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

AR/VR maakt de les echt leuker Én leerzamer!

Verwante presentaties


Presentatie over: "AR/VR maakt de les echt leuker Én leerzamer!"— Transcript van de presentatie:

1 AR/VR maakt de les echt leuker Én leerzamer!
Van Breinleren naar een eigentijds curriculum voor het onderwijs

2 Aanleiding 1: Breinleren
“In het onderwijs is sprake van een grote kloof tussen wetenschap en praktijk” “Met name neurobiologisch onderzoek heeft de afgelopen jaren grote sprongen gemaakt” “Intelligentie kan beter of slechter worden door de context waarin iemand opgroeit” “Indien het geleerde niet betekenisvol is, zeggen de hersenen bijna letterlijk ‘delete’!

3 Aanleiding 2: ‘Diep’ Leren
Differentiatie van het brein als een van de argumenten voor een nieuw curriculum: - ‘Brede ‘ leerervaring met veel verschillende prikkels. - ‘Diepe’ leerervaring kan gerealiseerd worden binnen de Tastbare Werkelijkheid (TW) - Dankzij technologische ontwikkelingen zijn hier twee werkelijkheden bij gekomen: 1. Augmented Reality (AR) als LEERZAME toevoeging aan de TW. 2. Virtual Reality (VR) als intensieve leerervaring. 3. Mixed Reality (MR) met zowel AR en VR.

4 Aanleiding 3: De Praktijk
Leren binnen een ‘rijke’ leeromgeving in het E-Lab CLC in Oudeschoot Curriculum gestuurd onderwijs in Engeland

5 Inhoud en toepassingen als hefboom?

6 Versnellingsvraag via PO raad Hoe richt je een les in die het ‘diep’ leren stimuleert m.b.v. AR, VR en MR Onderzoeksvragen die onderzocht worden via de kennisrotonde: Hoe leert het brein? Wat is ‘diep’ leren? Wat is A.R., V.R. en M.R. en wat is de onderwijskundige relevantie? Onderzoeker leren met ICT: Carolien van Rens van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN)

7 Vragen voor het inrichting van een les
Hoe zouden lessen die gericht zijn op het ‘diep’ leren er uit kunnen zien? Welke kerndoelen (SLO) zouden d.m.v. A.R., V.R. en/of M.R. vorm kunnen worden gegeven? Kunnen we een kerndoel uitwerken tot een concreet uitgewerkte les? (ter vervanging van de bestaande methodieken)

8 1. Hoe zouden lessen die gericht zijn op het ‘diep’ leren er uit kunnen zien?
BLENDED Plan van eisen: Breinvriendelijk Storytelling vaardigheden van de 21-ste eeuw Gamification Digitaal en analoog Toepasbaarheid TW, VR, AR, MR en beweging!

9 2. Welke kerndoelen (SLO) zouden d. m. v
2. Welke kerndoelen (SLO) zouden d.m.v. AR, VR en/of MR vorm kunnen worden gegeven? Kerndoel 35; Redzaamheid gedrag (als verkeersdeelnemer) Kerndoel 51 t/m ; Historische bronnen, tijdvakken, personen, gebeurtenissen en cultureel erfgoed

10 Thema Planetarium in Franeker
Sluit aan bij de kerndoelen Participatie/funding vanuit Provincie (lesmateriaalontwikkeling en meertaligheid) Thema staat zowel in de Friese als Nederlandse Canon Mogelijkheden voor zowel AR, VR en/of MR Thema (planeten) spreekt aan en is actueel Persoon Eise Eisinga spreekt aan in het kader van talentontwikkeling Extra, eigentijdse, mogelijkheden voor het museum in het kader van CH2018 en Werelderfgoed

11 Impressie van de hololens
my.sharepoint.com/personal/sijbrand_dijkstra_ambionholding_nl/_layouts/15/guestacce ss.aspx?guestaccesstoken=dhrAOJLAXlF3LWduNjCKCouy8DQ1MbHSnEor5MF%2fKSU%3d&doci d=16a7a45edc627471eb3f6a70e0c182bc5&rev=1

12 Proces- en productplanning:
Keuze Thema gekoppeld aan gekozen kerndoel > Q3 2016 Publicatie onderzoeksvraag > Q (presentatie onderswijsdagen) Wiki AR/Vr/MR maken Wikiwijs > Q4 2016 Matrix pve maken > Q1 2017 Uitwerken les ideeën conform pve > Q1 2017 Mock-ups maken van deze lessen > Q (pres. onderzoeksconferentie) Realisatie les (Werving fondsen voor nodig) > Q3 2017 3. Hoe kunnen we een leerdoel uitwerken tot concreet uitgewerkte les? (t.v.v. bestaande methodische middelen)


Download ppt "AR/VR maakt de les echt leuker Én leerzamer!"

Verwante presentaties


Ads door Google