Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdThijmen de Kooker Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
2
“HISTORY DEPENDS ON WHO WROTE IT” (Nelson Mandela)
3
NIEUWSTE TIJD Indeling kunstmatig Indeling achteraf
Verschilt van samenleving tot samenleving 1800: verschillende evoluties komen samen => discontinuïteit => maar continuïteit op andere vlakken 1945
4
WAAROM 1800? Overgangsperiode 1750-1815: vele veranderingen
Socio-politiek: Franse Revolutie Socio-cultureel: Verlichting Socio-economisch: begin industriële transitie Maar constante meerderheid bevolking: hard werken, katholieke moraal & armoede
5
MEMORIA CONCREET Actieve methode Bronnen
Historische bronnen bestuderen Om verleden te reconstrueren Bronnen Gekleurd en onvolledig = standpunt maker Binnen historische context = tijd en ruimte Geven ons beeld over verleden = beeldvorming => geven slechts een beeld, niet enige beeld
6
MEMORIA CONCREET Met welke uitdagingen werden mensen in het verleden geconfronteerd? Welke oplossingen ontwikkelden samenlevingen hiervoor? Aan de hand van kernvragen Antwoorden op kernvragen in opdrachten Kernbegrippen Economie blauw / cultuur geel / politiek rood
7
INHOUD MEMORIA NIEUWSTE TIJD 2 periodes, 6 clusters, 18 lessen
Economie Cultuur Politiek
8
GROENE KLEUR: BELANGRIJK
Na elk hoofdstuk volgt lestekst: te kennen Geeft beknopt antwoord op kernvragen Begrippenlijst Na elke cluster 2 groene pagina’s: Syntheseschema Wat moet je kennen en kunnen? (= oefeningen) Zelfstandig ter voorbereiding van toetsen (op elke toets zeker een vraag hieruit) Verbetersleutel site memoria:
9
HISTORSCHE BEGRIPPEN Noodzakelijk om de les te volgen
Makkelijker bij het studeren
10
HISTORSCHE BEGRIPPEN Kernbegrippen: belangrijke historische begrippen
Permanent kennen en kunnen gebruiken Inoefenen op: Begrippenlijst Na elke les instuderen Inoefenen via quizlet per hoofdstuk
11
STANDPLAATSGEBONDENHEID
BEELDVORMING Actieve methode: veel zelfstandigheid Historische bronnen bestuderen Om verleden te reconstrueren Bronnen Gekleurd en onvolledig = standpunt maker Binnen historische context = tijd en ruimte Geven ons beeld over verleden = beeldvorming => geven slechts een beeld, niet enige beeld => historische kritiek STANDPLAATSGEBONDENHEID
12
ONVERANDERLIJK VERLEDEN?
Nieuwe bronnen => perceptie verleden verandert (Leopold II) Verleden beïnvoedt heden Heden beïnvloedt beeldvorming verleden
13
BEGRIPPENLIJST Noodzakelijk om de les te volgen
Makkelijker bij het studeren Na elk les/hoofdstuk instuderen Regelmatig getoetst
14
ACTUALITEIT Samenwerking Nederlands Cartoons Radio- of tv-nieuws
Krantenartikel Woordenlijst => Inzicht in de actuele samenleving vergroten
15
CARTOONS Tweewekelijks Analyse: historische kritiek
STAPPENPLAN voor de analyse van een cartoon Tweede semester individuele opdracht: => 15% examen
16
CARTOON Liberalisme
17
CARTOON Socialisme
18
CARTOON Imperialisme
19
CARTOON Nationalisme
20
Totalitarisme
21
STUDEREN Na elke les even herhalen: lestekst of ppt Te kennen:
Lestekst (synthese) Begrippenlijst Ter voorbereiding toets: Oefeningen op groene pagina’s
22
REMEDIËRING Toetsen verbeteren Tekort Kerst: Toetsvoorbereidingen
Oefeningen groene pagina’s via Knooppunt
23
WEBSITE GESCHIEDENIS Alles terug te vinden op de website geschiedenis van Virgo Sapiens: Algemene info Powerpoints Oefeningen Historische begrippen Leren leren =>
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.