De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

“HISTORY DEPENDS ON WHO WROTE IT” (Nelson Mandela)

Verwante presentaties


Presentatie over: "“HISTORY DEPENDS ON WHO WROTE IT” (Nelson Mandela)"— Transcript van de presentatie:

1

2 “HISTORY DEPENDS ON WHO WROTE IT” (Nelson Mandela)

3 NIEUWSTE TIJD Indeling kunstmatig Indeling achteraf
Verschilt van samenleving tot samenleving 1800: verschillende evoluties komen samen => discontinuïteit => maar continuïteit op andere vlakken 1945

4 WAAROM 1800? Overgangsperiode 1750-1815: vele veranderingen
Socio-politiek: Franse Revolutie Socio-cultureel: Verlichting Socio-economisch: begin industriële transitie Maar constante meerderheid bevolking: hard werken, katholieke moraal & armoede

5 MEMORIA CONCREET Actieve methode Bronnen
Historische bronnen bestuderen Om verleden te reconstrueren Bronnen Gekleurd en onvolledig = standpunt maker Binnen historische context = tijd en ruimte Geven ons beeld over verleden = beeldvorming => geven slechts een beeld, niet enige beeld

6 MEMORIA CONCREET Met welke uitdagingen werden mensen in het verleden geconfronteerd? Welke oplossingen ontwikkelden samenlevingen hiervoor? Aan de hand van kernvragen Antwoorden op kernvragen in opdrachten Kernbegrippen Economie blauw / cultuur geel / politiek rood

7 INHOUD MEMORIA NIEUWSTE TIJD 2 periodes, 6 clusters, 18 lessen
Economie Cultuur Politiek

8 GROENE KLEUR: BELANGRIJK
Na elk hoofdstuk volgt lestekst: te kennen Geeft beknopt antwoord op kernvragen Begrippenlijst Na elke cluster 2 groene pagina’s: Syntheseschema Wat moet je kennen en kunnen? (= oefeningen) Zelfstandig ter voorbereiding van toetsen (op elke toets zeker een vraag hieruit) Verbetersleutel site memoria:

9 HISTORSCHE BEGRIPPEN Noodzakelijk om de les te volgen
Makkelijker bij het studeren

10 HISTORSCHE BEGRIPPEN Kernbegrippen: belangrijke historische begrippen
Permanent kennen en kunnen gebruiken Inoefenen op: Begrippenlijst Na elke les instuderen Inoefenen via quizlet per hoofdstuk

11 STANDPLAATSGEBONDENHEID
BEELDVORMING Actieve methode: veel zelfstandigheid Historische bronnen bestuderen Om verleden te reconstrueren Bronnen Gekleurd en onvolledig = standpunt maker Binnen historische context = tijd en ruimte Geven ons beeld over verleden = beeldvorming => geven slechts een beeld, niet enige beeld => historische kritiek STANDPLAATSGEBONDENHEID

12 ONVERANDERLIJK VERLEDEN?
Nieuwe bronnen => perceptie verleden verandert (Leopold II) Verleden beïnvoedt heden Heden beïnvloedt beeldvorming verleden

13 BEGRIPPENLIJST Noodzakelijk om de les te volgen
Makkelijker bij het studeren Na elk les/hoofdstuk instuderen Regelmatig getoetst

14 ACTUALITEIT Samenwerking Nederlands Cartoons Radio- of tv-nieuws
Krantenartikel Woordenlijst => Inzicht in de actuele samenleving vergroten

15 CARTOONS Tweewekelijks Analyse: historische kritiek
STAPPENPLAN voor de analyse van een cartoon Tweede semester individuele opdracht: => 15% examen

16 CARTOON Liberalisme

17 CARTOON Socialisme

18 CARTOON Imperialisme

19 CARTOON Nationalisme

20 Totalitarisme

21 STUDEREN Na elke les even herhalen: lestekst of ppt Te kennen:
Lestekst (synthese) Begrippenlijst Ter voorbereiding toets: Oefeningen op groene pagina’s

22 REMEDIËRING Toetsen verbeteren Tekort Kerst: Toetsvoorbereidingen
Oefeningen groene pagina’s via Knooppunt

23 WEBSITE GESCHIEDENIS Alles terug te vinden op de website geschiedenis van Virgo Sapiens: Algemene info Powerpoints Oefeningen Historische begrippen Leren leren =>


Download ppt "“HISTORY DEPENDS ON WHO WROTE IT” (Nelson Mandela)"

Verwante presentaties


Ads door Google