De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Crisis-Management.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Crisis-Management."— Transcript van de presentatie:

1 Crisis-Management

2 Doel W-shop Welke mechanismen spelen rol bij crisis(management).
Is een GGZ-crisis wezenlijk ánders dan in de somatiek? Hoe blijft je zélf uit de crisis?

3 Werkvormen: Wat speelt er allemaal bij een 'Crisis'
Theorie achter crisis-management Bespreken eigen ervaringen

4

5 Breng de crisis in kaart: (15 - 20' de tijd)
Patiënt Familie Hulpverleners Emoties Omstandigheden

6 Theorie: (Uit 'Praktijkboek Crisis-Interventie')
Definitie van Crisis: Een crisis bestaat/ontstaat als de mogelijkheden (van individu/groep) om een doel te bereiken uitgeput, geblokkeerd of ontoereikend zijn. Crisis biedt kansen, die er zonder druk niet zouden zijn!!

7 Theoretisch model: Het SSKK-model: Focus op:
Steun = hulpbronnen vd patient Kracht = eerder resultaten/successen Benadruk aandeel patiënt

8 Drie factoren: Druk Verander-angst Blikvernauwing

9 Bespreek in 2 a 3 — tallen: Eigen ervaringen met crisis-situatie:
Wat maakt dat er ‘druk’ ontstaat? Waaruit bestaat de ‘druk’? Waaraan herken je ‘verander-angst’? Waaraan merk je blikvernauwing?

10 Blikvernauwing: Fixatie op problemen, op wat níet kan
Catastrofaal denken: Als nú niet dan. . . ! Overbetrokkenheid van betrokken derden en/of hulpverleners.

11 Crisis is besmettelijk!
Pas op dat je niet meegezogen wordt in de crisis... Interventie voor: Patient én Hulpverlener Wat is er buiten beschouwing gebleven??

12 Casus Hier casus die ze bespreken: Wat is het probleem?
Zijn er kansen?

13 Probleemdefinitie: Medische reden voor ingrijpen: doen! Laat anders de verantwoordelijkheid mooi bij de patiënt.... Probleem en persoon loskoppelen. Probleemdrager benoemen (niet altijd de patiënt...) Soms meerdere probleemdragers (patiënt/familie) Goede definitie helpt iedereen..... Neemt druk weg....

14 Hypothesevorming Postmodern perspectief: Er is niet één waarheid!
Ieder kan zijn eigen probleem hebben Betekenis voor betrokkenen staat centraal. Houdt rekening met: (vastgeroeste) interactiepatronen oud zeer loyaliteiten

15 Dilemma vd privacy: Géén toestemming vd patiënt:
Géén gevaar: neem de tijd Wél gevaar: patiënt overrulen Uitzonderingen: Mishandeling, misbruik, beperking

16 Casus Situatie: Huisartsenpost, nachtdienst, => ‘Spoed- telefoontje’ Laten wat dat eens onder de loep nemen. . .

17 De aanmelding (1): Context: Grote instelling, tussenpersonen
De mogelijkheden/beperkingen vd aanmelder Zit de verwijzer óók in crisis?

18 De aanmelding (2): Steun/medewerking toezeggen:
‘Crisis-judo’ = Je gaat helpen! Dat wil niet zeggen dat je doet wat ze vragen! Informatie verzamelen: NAW, dossier, wie heb je ad lijn? Hulpvraag verhelderen: Verwachtingen, ernst, consultatie, overnemen

19 Afspraak: Waar, wanneer en met wie?
Plaats en tijdstip afspraak: Hangt af van betrekkingsniveau. Wie is er wel/niet bij? Verwijzer, patient, familie? Denk om je eigen veiligheid!

20 Voor de consultverlener:
Crisis staat niet op zich, hoort bij situatie/aandoening. Aanmelder is betrokken: Verwijzer (falende) behandelaar Hulpvraag?

21 Organiseer een familie/systeem-beraad
Je hebt ze écht nodig Patiënt voelt zich gehoord Bedenk goed waar je ze voor nodig hebt.

22 Meerzijdig gerichte partijdigheid
Ieder heeft zijn eigen probleem-definitie en hulpvraag Erken ieders probleem en hulpvraag Zorg dat iedereen elkaar ook hoort Maar soms kun je niet iedereen tevreden stellen in de oplossing

23 Hypothese - Doel Probleem begrijpelijk en verklaarbaar
Korte termijn doel: aangemelde probleem aanpakken Lange termijn doel: onderliggende zaken aanpakken Doel/Middel - discussie: we zijn het eens over het doel, maar niet over het middel.

24 Leerpunten: GGZ-crisis = somatische crisis.
Crisis hoort bij de aandoening. Blijf zelf úit de crisis. Zoek betekenis voor de patiënt.


Download ppt "Crisis-Management."

Verwante presentaties


Ads door Google