Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdChrista Sarah Smet Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Terugkoppeling herijkingswensen
2
Agenda Welkom Samenstelling + taakverdeling kerngroep
Herijking kennisbasis Proces: werkwijze kerngroep Product: herijkingswensen kennisbasis Profieldelen kennisbasis Afsluiting
3
1. Welkom
4
2. Samenstelling + taakverdeling kerngroep
Dr. Anneli Schaufeli, voorzitter, Hogeschool Arnhem Nijmegen Drs. Suzanne Nuyens-Huisman, Hogeschool Avans Dr. Ietje Pauw, Katholieke Pabo Zwolle Erik Punt, Hogeschool Rotterdam Ineke Stigter MA, Hogeschool In Holland Drs. Helga van de Ven, Hogeschool De Kempel
5
3. Herijking kennisbasis
Stakeholders: de lerarenopleiders Nederlands die met de kennisbasis werken: we verwachten dat zij zicht hebben op de kwaliteit van de kennisbasis; leraren basisonderwijs die de landelijke kennistoets hebben afgelegd: we verwachten dat zij in algemene zin zicht hebben op wat uit de kennisbasis relevant en bruikbaar is in de praktijk van het basisonderwijs; taalcoördinatoren op basisscholen: we verwachten dat zij als taalcoördinatoren specifiek zicht hebben op de inhoud van de domeinen van de kennisbasis.
6
De adviezen zijn vervolgens verwerkt, besproken in de vergadering en vastgesteld.
Naast deze inventarisatie zijn diverse actuele en relevante bronnen bestudeerd en bekeken in hoeverre deze voor het op te stellen advies van belang waren.
7
2. Verantwoording van het product
doelen werkgroep: De kennisbasis bevat kennis die door zowel lerarenopleiders als leraren in het basisonderwijs als relevant en actueel wordt gezien; De betreffende kennis wordt in een betekenisvolle context ingebed, dat wil zeggen dat er aandacht is voor functionele taaltaken, de samenhang tussen domeinen en de samenhang met andere vakken; De kennisbasis is duurzaam en sluit aan bij de beelden die geschetst worden van (taal)onderwijs in de toekomst. Aanvullend werden door de opdrachtgever de volgende doelen gesteld: De samenhang met andere kennisbases is geborgd; Het geheel past bij niveau bachelor (NLFQ-6).
8
Aanbevelingen: Het HBO-niveau voor de eigen taalvaardigheid van studenten (NLFQ-standaard) moet geborgd worden in de generieke kennisbasis. Er is aangegeven dat er weinig aandacht is voor passend taalonderwijs. Hoewel dit concept het leergebied Taal overstijgt en zeker thuis hoort in de generieke kennisbasis, vindt de kerngroep het raadzaam om bij de voorbeelden bij relevante kenniselementen hier vaker op in te gaan.
9
Samenvattend adviseert de kerngroep het volgende:
Een inleiding schrijven die: aansluit bij andere kennisbases door een identieke structuur te hanteren de verwachte kennisniveaus per kwadrant beschrijft aansluit bij een visie op taalonderwijs (Taalunie, 2017) waarin de samenhang tussen de domeinen centraal staat. De structuur van de domeinen met daarbinnen de kwadranten handhaven, kwadrant 4 herstructureren (redundantie minimaliseren) De vormgeving van de kenniselementen herzien. De kenniselementen inhoudelijk aanvullen en actualiseren. Twee kenniselementen toevoegen: ‘digitale geletterdheid’ bij de domeinen Begrijpend lezen en Stellen en ‘scaffolding’ in kwadrant 2 bij leerkrachtvaardigheden. Aandacht voor de samenhang met andere domeinen en vakken en Nt2 en meertaligheid.
10
4. Profieldelen kennisbases
De vraag ligt voor op welke wijze de profieldelen vorm en inhoud kunnen worden gegeven. Weet dat er in een preambule wordt aangegeven waar in de profieldelen ten minste aandacht aan moet worden besteed, zoals aan onderzoeksvaardigheden. Mogelijke scenario’s: Afzonderlijke profieldelen per kennisbasis/vak Vrije invulling van de profieldelen door de afzonderlijke pabo’s Invulling op basis van op te leiden specialismen voor het primair onderwijs, zoals bijvoorbeeld de rekencoördinator en de cultuurcoördinator …
11
5. Afsluiting
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.