De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

in de gemeente Dordrecht

Verwante presentaties


Presentatie over: "in de gemeente Dordrecht"— Transcript van de presentatie:

1 in de gemeente Dordrecht
Precario op kabels en leidingen in de gemeente Dordrecht

2 Opbouw presentatie Aanleiding
Geschiedenis van precario en de concessie in Dordrecht Huidige landelijke politieke dynamiek Sporen naar het “best case-scenario” Oplossingsrichtingen bij “worst case-scenario”

3 Aanleiding M.i.v. begroting 2016 € 6 miljoen precariobelasting op kabels en leidingen structureel als inkomsten opgenomen Overgangsregeling voor deze precarioheffing tussentijds aangescherpt Nu onvoldoende zekerheid dat precario daadwerkelijk opgelegd kan worden

4 Kernbegrippen Precario Concessie Verleggingskosten
Leges op kabels & leidingen

5 Geschiedenis van precario en de concessie in Dordrecht
Tot en met 2015 concessieovereenkomsten gas, water en elektra met Stedin en Evides € 1,4 miljoen inkomsten structureel op stadsniveau Ter compensatie vrijstelling Stedin en Evides voor verleggingskosten bij gedwongen verlegging projecten (€ 7 ton) Concessies juridisch achterhaald door openstellen energiemarkt Concessieovereenkomsten per opgezegd

6 Begroting 2016: € 6 mln verwerkt

7 Analyse van de bespaarde verleggingskosten
€ 7 ton verleggingskosten van kabels en leidingen bij projecten worden betaald door Stedin / Evides en niet meer door gemeente

8 Huidige landelijke politieke dynamiek
November 2015: Vaststelling precarioverordening Februari 2016: Geruststellende brief BIZA Overgangsregeling 10 jaar Voorwaarde: beschikken over verordening voor precariobelasting in √ Juni 2016: Aanvullende voorwaarde dat gemeenten in 2015 ook al daadwerkelijk inkomsten moeten hebben genoten uit precariobelasting X

9 Huidige landelijke politieke dynamiek
Ook voor 2016 geen harde garanties Inschatting dat de heffing 2016 wél doorgang kan vinden

10 Spoor 1 naar “best case-scenario”
Lobby i.s.m. Gemeentebelastingen (GBD) 30 gelijkgestemde gemeenten Doel om voorgenomen wetgeving zodanig te veranderen dat de overgangsregeling gunstig zal uitvallen

11 Spoor 2 naar “best case-scenario”
Met terugwerkende kracht alsnog voldoen aan de beslissende voorwaarde Juridisch mogelijk om over afgelopen drie jaar nog precario heffen over de bovengrondse leidingen Op dit moment onderzoek op haalbaarheid en bestuurlijk draagvlak

12 Oplossingsrichtingen bij “worst case-scenario”
Herprioriteren beleid: Afwegen van beleid op stadsniveau Beperken van het groot wegenonderhoud i.c.m. assetmanagement Zoeken naar alternatieve manieren van het genereren van inkomsten Blijven heffen tot rechter dat daadwerkelijk verbiedt Activeren groot wegenonderhoud

13 Activeren groot wegenonderhoud
– Hoe werkt dat vanaf 2017?

14 Activeren groot wegenonderhoud
- Effecten bij “worst case-scenario”

15 Activeren groot wegenonderhoud – knelpunt € 6 mln
Jaar Ongedekte indicatieve kapitaallasten 2017 2018 2019 2020 2021 .. 2026 vanaf 2051

16 Activeren groot wegenonderhoud – resume
Nieuwe BBV-regelgeving: Budget groot onderhoud met maatschappelijk nut moet worden geactiveerd vanaf 2017 De kapitaallasten van deze en toekomende wegen-investeringen zijn niet voorzien van dekking We schrijven -door uitvoeringsperiode- het groot wegenonderhoud 2017 voor het eerst af in 2019 “Tijd kopen”: rente en afschrijving zijn relatief laag in beginjaren CONCLUSIE: Financieel perspectief verslechtert bij ongewijzigd beleid zonder maatregelen

17 Gedragslijn Doorgaan met (regionale) lobby
Haalbaarheidsonderzoek precarioheffing bovengrondse leidingen met terugwerkende kracht Activeren groot onderhoud wegen


Download ppt "in de gemeente Dordrecht"

Verwante presentaties


Ads door Google