De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Persoonsvolgende Bekostiging ………..

Verwante presentaties


Presentatie over: "Persoonsvolgende Bekostiging ……….."— Transcript van de presentatie:

1 Persoonsvolgende Bekostiging ………..
Bijeenkomst 22 februari 2017 Persoonsvolgende Bekostiging ……….. Maar hoe zit het dan met: basiszorg en de behandelcomponent? Hans Hendriks Windkracht 10

2 PARTICIPANTEN:

3 De actualiteit binnen de organisatie
Voor de beeldvorming een aantal vragen: Is discussie over basiszorg en/of de behandelcomponent nu actueel? Wie zijn de deelnemers aan die discussie? Hoe actief/betrokken? Hoe is hun houding t.o.v. persoonsvolgende bekostiging in het algemeen? Welke standpunten worden ingenomen? (en door wie) Welke vragen/dilemma’s worden naar voren gebracht? (en door wie)

4 Perspectief bepaalt antwoorden……
Vraagstukken vanuit verschillende perspectieven te benaderen perspectief van de klant perspectief van de bedrijfsvoering perspectief van de professional perspectief van de regelgever/financier ……………. Discussie en besluitvorming gaan gemakkelijker als vooraf met alle actoren is bepaald welk perspectief leidend is en dat ook een concrete vertaling heeft gekregen!

5 Perspectief van de klant……
IJkpunten: behouden/ontwikkelen van eigen vitaliteit is uitgangspunt (positieve gezondheid – Machteld Huber) recht doen aan eigen leefstijl, gewoontes, kwaliteiten, affiniteiten alleen klant kan bepalen wat hij daarvoor nodig heeft van anderen (individueel arrangement) alle leefgebieden, alle disciplines (brede scope) klant beschikt over eigen zorgbudget om eigen dienstverlening af te kunnen dwingen inhoud en kosten individuele dienstverlening volledig transparant voor de klant de organisatie zorgt voor: Adequate klantondersteuning: toewijzing van vast maatje van de klant Op elk leefgebied een deskundige gesprekspartner (relatie) Een samenhangend arrangement (coördinatie)

6 Wat is basiszorg? Aanpak: NIETS ZONDER DE KLANT (individueel/gezamenlijk) voor iedereen geldende basiszorg bestaat niet elke klant bepaalt zelf wat voor hem essentieel/nodig is en waarvoor hij wil/kan betalen: het afgesproken arrangement wel: verplichte bijdrage aan collectieve voorzieningen, die onlosmakelijk zijn verbonden met identiteit van de locatie (nachtdienst, fonds voor onplanbare zorg, beschikbaarheid van zorg- en welzijnssysteem, e.d.) diverse vormen voor verplichte bijdrage: opslag op tarieven, aparte dienst,…… verplichte bijdragen per locatie altijd in overleg met cliëntenraad

7 Wat laten de solidariteits-berekening zien?
doelgroep solidariteits % t.g.v. 1 & 2 * solidariteits % t.g.v. 3 & 4 ** restant iPVB meeverhuizend partner 100% 15% 0% zzp 4 45% 40% zzp 5 37% 41% 22% zzp 6 48% zzp 7 34% 36% 30% Zzp 8 31% 54% * Gebaseerd op 15% ongeplande zorg en tarief 34,62 voor VerBlijf bij NiKo ** Gebaseerd op 8,5 uur BG-groep (à 53,59), voor 3 dagdelen per dag, 7 dagen in de week, 12 cliënten

8 Hoe omgaan met behandelcomponent?
uitgangspunt blijft: per klant in samenspraak bepalen of, welke en in elke mate behandeling nodig is; klant betaalt uit eigen budget klant bepaalt zelf welk deel van budget voor behandeling nodig is (volledige substitutievrijheid) maar: behandeling maakt deel uit van verpleeghuiszorg deel van budget vastleggen voor beschikbaarheid/basisvoorziening behandeling (in samenspraak met cliëntenraad) slechts een deel van behandelcomponent, inzet rest van dat deelbudget door klant te bepalen (zie boven)

9 Verplichte inzet deel behandelbudget
spreekuur SO opbouw en onderhoud relatie SO met individuele klant (èn –vertegenwoordigers) periodiek: uitgebreider onderzoek/monitoren/controle/registraties door SO consultatie SO en overleg andere disciplines coordinatie behandeling door SO praktijkondersteuning Transparantie en toetsbaarheid noodzakelijk: wat wordt voor die bijdrage geleverd (individueel/collectief) Eventuele inzet andere behandelaren op declaratiebasis aftrekken van vastgesteld behandelbudget per cliënt) restant behandelbudget onder (met cliëntenraad afgesproken) condities voor andere ondersteuning/diensten in te zetten

10 Rekenvoorbeeld inzet behandelbudget
INZET SO Berekening Per klant p.w minuten geld 1. Spreekuur gemiddeld spreekuurbezoek per bewoner: 1 keer per 4 weken, 20 minuten per keer; per keer 20 minuten voor vervolgacties SO ,16 2. opbouw/onderhoud relatie Maandelijks ongeveer 30 minuten contact met elke bewoner/partner/kinderen ,82 3. Uitvoerig onderzoek/ controle/monitoring (incl. vervolgacties) Elke 3 maanden 90 minuten per bewoner ,93 TOTAAL € 52,91 Uurtarief SO: FWG 75-12, 40% soc.lasten, 20% ORT, 59% productief per dag € 7,56 PRAKTIJKONDERSTEUNING 36 uur per week per 150 bewoners € 11,00 Uurtarief praktijkondersteuner: FWG 50 max, 40% soc.lasten, 71% productief per dag € 1,57

11 Discussie in groepen Groep 1 en 2 Basiszorg - inhoudelijk
Welk antwoord zou je nu zelf willen geven op de vraag: welke basiszorg moet bij een PVB worden geleverd? Welke argumentatie heb je daarvoor? Basiszorg - aanpak discussie Hoe zou je nu (verder) het gesprek over dit thema in je eigen organisatie aanpakken? Rekening houdend met de input van deze middag en het verloop van de interne discussie tot nu toe (zie ook je eigen inbreng n.a.v. de startvraag van de middag) Groep 3 en 4 Behandelcomponent - inhoudelijk Welk antwoord zou je nu zelf willen geven op de vraag over de behandelcomponent? Behandelcomponent - aanpak discussie


Download ppt "Persoonsvolgende Bekostiging ……….."

Verwante presentaties


Ads door Google