Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Van tuur- naar stuurinformatie
dr Rob van der Sande drs Henk Poppen Eerstelijnszorg
2
Wat zouden we kunnen doen (voorstel)?
Van tuur- naar stuurinformatie PRESENTATIE Welke informatie (en informatievoorzieningen) is nodig om NPZZG te kunnen laten voldoen aan zijn opdracht? Opdracht NPZZG? Kwaliteit? Wat willen we? Wat zouden we kunnen doen (voorstel)? Een NPZ ontplooit activiteiten op basis van 4 kerntaken in de betreffende regio: coördineren, knelpunten signaleren, belanghebbenden informeren en oplossingen faciliteren
3
de patiënt en diens naasten zijn het centrum van ons handelen
Van tuur- naar stuurinformatie NPZZG - KERNWAARDEN de patiënt en diens naasten zijn het centrum van ons handelen wij werken vanuit het adagium regeren is vooruit zien wij werken continu aan uitstekende onderlinge verbindingen wij organiseren regionaal voor het behoud van de menselijke maat en slagkracht wij organiseren deskundigheid en houden de balans tussen state-of-the-art kennis en pragmatisme
4
de patiënt en diens naasten zijn het centrum van ons handelen
Van tuur- naar stuurinformatie NPZZG - KERNWAARDEN de patiënt en diens naasten zijn het centrum van ons handelen wij werken vanuit het adagium regeren is vooruit zien wij werken continu aan uitstekende onderlinge verbindingen wij organiseren regionaal voor het behoud van de menselijke maat en slagkracht wij organiseren deskundigheid en houden de balans tussen state-of-the-art kennis en pragmatisme “ … Een monitorfunctie met daarbinnen een verantwoordelijke voor het meten van kwaliteit, outcome, en bijhouden van de competenties en organiseren van case besprekingen waar verbetertrajecten kunnen worden geïnitieerd onder verantwoordelijkheid van het bestuur (visitatie).”
5
KWALITEIT veilig werkzaam patiëntgericht tijdig beschikbaar doelmatig
Van tuur- naar stuurinformatie KWALITEIT veilig werkzaam patiëntgericht tijdig beschikbaar doelmatig eerlijk IOM, 2001
6
veilig werkzaam patiëntgericht tijdig beschikbaar doelmatig eerlijk
Van tuur- naar stuurinformatie veilig werkzaam patiëntgericht tijdig beschikbaar doelmatig eerlijk
7
veilig werkzaam patiëntgericht tijdig beschikbaar doelmatig eerlijk
Van tuur- naar stuurinformatie “ waar gaat het fout in zorg en behandeling ” “ kwaliteitsniveau van medewerkers ” “ kwaliteitstoetsing ” Vraag is ook gesteld aan een aantal bestuurders (ronde is nog niet klaar)
8
veilig werkzaam patiëntgericht tijdig beschikbaar doelmatig eerlijk
Van tuur- naar stuurinformatie “ bereiken we het doel van pall zorg: comfort? ” “ pijn bestreden binnen afgesproken periode ” “ proms (patient reported outcome measures) ”
9
veilig werkzaam patiëntgericht tijdig beschikbaar doelmatig eerlijk
Van tuur- naar stuurinformatie “ tevredenheid” “ zorg overeenkomstig voorkeuren van patiënt”
10
veilig werkzaam patiëntgericht tijdig beschikbaar doelmatig eerlijk
Van tuur- naar stuurinformatie “ kunnen we demografische veranderingen aan (voldoende capaciteit) ? “
11
veilig werkzaam patiëntgericht tijdig beschikbaar doelmatig eerlijk
Van tuur- naar stuurinformatie “ bedbezetting ” “ overaanbod van hospices? “ Gaat bij doelmatigheid vooral om de verhouding tussen inzet van middelen (proces en structuur) in relatie tot outcome
12
veilig werkzaam patiëntgericht tijdig beschikbaar doelmatig eerlijk
Van tuur- naar stuurinformatie
13
Kwaliteitsindicatoren….
Van tuur- naar stuurinformatie MONITORFUNCTIE Kwaliteitsindicatoren…. NIVEL 2009: Quality Indicators for Palliative Care: A Systematic Review* 2013: Quality Indicators for Palliative Care: Update of a Systematic Review** 29 publicaties 326 indicatoren Hier iets zeggen over het feit dat werd opgemerkt dat het monitoren moet zijn gekoppeld aan belonen, dwz dat het monitoren iets moet opleeren voor de organisatie * Pasman, H.R.W., Brandt, H.E., Deliens, L., Francke, A.L. Quality-indicators for palliative care: a review of the literature. Journal of Pain and Symptom Management: 2009, 38(1), ** De Roo M., Leemans K., Claessen S., Cohen J .,W. Pasman H., et. al. Journal of Pain and Symptom Management 2013 vol: 46 (4) pp:
14
Van tuur- naar stuurinformatie
Procesindicatoren geven een indicatie over het verloop van processen in een organisatie, bijvoorbeeld over de doorlooptijd van een aanvraag van een cliënt voor thuiszorg tot het moment dat de zorg wordt ingezet. Structuurindicatoren geven informatie over de organisatorische voorwaarden waarbinnen een instelling verantwoord kan leveren, bijvoorbeeld over het percentage medewerkers dat heeft deelgenomen aan bijeenkomsten op het gebied van deskundigheidsbevordering of over het ziekteverzuim onder medewerkers. Uitkomstindicatoren geven een indicatie over de uitkomst van de zorg, bijvoorbeeld over de mate van tevredenheid van cliënten, over de bejegening door medewerkers of over het percentage cliënten met complicaties na een bepaalde operatie. Dus aan indicatoren geen gebrek!!!! De vraag is : welke vinden wij zinvol? De Roo M., Leemans K., Claessen S., Cohen J .,W. Pasman H., et. al. Journal of Pain and Symptom Management 2013 vol: 46 (4) pp:
15
Vanaf 2014 hebben de AHzN (associatie hospicezorg NL) en Perspekt1 samen gewerkt aan de ontwikkeling van een nieuw kwaliteitskeurmerk voor de hospicezorg: PREZO Hospicezorg. PREZO Hospicezorg is onder meer gebaseerd op de Zorgmodule 1.0, de richtlijnen palliatieve zorg en PREZO VV&T. In het kwaliteitssysteem staan ook prestaties die voortkomen uit wet- en regelgeving. In vergelijking met het eerdere keurmerk richt PREZO Hospicezorg zich meer op ‘het resultaat’ (daadwerkelijk profijt/uitkomsten) voor de patiënt en zijn naasten en minder op het beschrijven van procedures, hoewel die belangrijk blijven. Prestatieset: Patientenpersepctief 7 domeinen kwalitet van leven en sterven (outcome) – pijlers (structuur) Medewerkersperspectief : 2 ondersteunende voorwaarden – kwaliteit van medewerkers en vrijwilligers Organisatiepersectief : vijf ondersteunende voorwaarden
16
Kwaliteitskader PALLIATIEVE ZORG NEDERLAND (2017)
Van tuur- naar stuurinformatie Kwaliteitskader PALLIATIEVE ZORG NEDERLAND (2017) Standaarden becshrijven en criteria van de zorg op een groot aantal terreinen
17
Van tuur- naar stuurinformatie
REPAL Opnames, zorgdagen, bezettingsgraad Wachttijd opnameduur Kenmerken zorgvragers: sexe, leeftijd, woon/leefsituatie, diagnose, levensbeschouwing. Aanmelding: Aantal en aard, verblijfplaats, aanmelder en reden, afmeldingen. Zorgverlening: aard van zorg, betrokken disciplines, zorgtechnologie, complementaire zorg, Einde Zorg: aantal beëindigd, reden, verblijfplaats na ontslag
18
Aan indicatoren voor een ‘monitorfunctie’ geen gebrek.
Van tuur- naar stuurinformatie CONCLUSIE: Aan indicatoren voor een ‘monitorfunctie’ geen gebrek. Voorkeur (voorlopig) voor outcome indicatoren en indicatoren van de kwaliteit van het personeel. Monitoring moeten zijn gekoppeld aan concrete vraagstellingen en ‘uitkomsten’ moeten motiveren.
19
WERKGROEP KWALITEIT NPZZG?
ontwikkel gezamenlijk beperkt aantal indicatoren. (wat is van belang) mogelijk: evalueer wisselende set van indicatoren. (belangen veranderen) evalueer niet alleen ‘op papier’, maar bespreek resultaten. (geef feedback) zorg er voor dat meedoen niet alleen ‘brengen’ is, maar ook ‘halen’ (meedoen is winst).
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.