Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJeroen Bosman Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Naam workshopbegeleider
2
STAR(R) interviewtechniek
Gedrag / competenties duidelijk in beeld brengen d.m.v. een criteriumgericht interview Leg uit waarom STAR(R) methodiek behulpzaam kan zijn bij het begeleiden op competenties het brengt stap voor stap een situatie/handeling etc. in beeld, en leert de aios stil te staan en terug te kijken op het eigen handelen, denk en doen. Als opleider krijg je een beeld van het inzicht van de aios en van de ingebrachte situatie. Het wordt eenvoudiger om aan te duiden op welke gebieden de aios aandacht behoeft en wat beheerst wordt. Vraag voorafgaand aan de volgende sheet waar de letters voor staan. 19 februari 2018 Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
3
STAR(R) interviewtechniek
Situatie: wat speelde er precies? Taak: wat waren je taken? Actie: wat heb je concreet gedaan? Resultaat: wat was het effect van je aanpak? Reflectie: terugblik op de handelingen Waaruit is het gesprek opgebouwd: doorloop de letters. 19 februari 2018 Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling 3
4
Functioneren bespreekbaar maken
Het al dan niet effectief zijn van gedrag (=Resultaat) is vaak afhankelijk van de context (=Situatie) Informatie over Acties is nodig om gedrag in het licht van competenties te zetten Informatie over Taak heb je nodig om verwachtingen te checken (omtrent competentie) Hoe kan de strakke volgorde van dienst zijn bij het inzichtelijk maken van competenties bij de aios? Waarom juist deze letters? 19 februari 2018 Met STARR meer zicht op competentieontwikkeling
5
STAR(R) interviewtechniek
Situatie: Wat speelde er precies? Waar speelde het? Wanneer speelde dit? Wie waren er bij betrokken? Wat maakte deze situatie lastig? Of juist niet Wat voor soort vragen stel je per letter: let goed op, voor je het weet zit je bij een andere letter! 19 februari 2018 Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling 5
6
STAR(R) interviewtechniek
Taak: Daadwerkelijke taak Wat was je taak/opdracht? Wat was je rol? Wat werd er van je verwacht? Wat was de formele doelstelling? Wat was je bevoegdheid? Maak duidelijk dat er een verschil kan zijn tussen de daadwerkelijke taak en iemands taakopvatting. Als je dit achterhaalt kom je vaak tot inzicht in patronen/regelmatig terugkerende situaties. Dit kan de aios zelf ook veel inzicht geven, de meesten maken dit onderscheid nooit bewust. 19 februari 2018 Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling 6
7
STAR(R) interviewtechniek
Taakopvatting Wat wilde je bereiken? Wat had je je voorgenomen om te doen? Welk doel had je jezelf gesteld? Wat vond je dat je in deze situatie moest doen? Wat vond je belangrijk? 19 februari 2018 Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling 7
8
STAR(R) interviewtechniek
Actie: Wat heb je concreet gedaan? Hoe ben je begonnen? Wat heb je gezegd? En daarna? En toen? 19 februari 2018 Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling 8
9
STAR(R) interviewtechniek
Actie (vervolg): Wat heb je nog meer gedaan of gezegd? Hoe reageerde de ander? Wat heb je daarmee gedaan/wat was jouw reactie vervolgens? Wat dacht je? Wat voelde je? 19 februari 2018 Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling 9
10
STAR(R) interviewtechniek
Resultaat: Wat was het effect van je aanpak? Waar bleek dat uit? Hoe reageerde de ander? Welke reacties heb je gekregen? Hoe is het afgelopen? Wat is nu de stand van zaken? Wat vind je van dit resultaat? Wat vind de ander? 19 februari 2018 Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling 10
11
STAR(R) interviewtechniek
Reflectie: Hoe kijk je terug op je Acties Taakopvatting en taak Het resultaat? 19 februari 2018 Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling 11
12
STAR(R) uitvragen in twee/drietallen
STAR(R) ervaren STAR(R) uitvragen in twee/drietallen kies een competentie uit uw opleiding Bevraagde: neem een voorbeeld waaruit blijkt dat u deze competentie beheerst Vrager: volg het STAR(R)-model om te achterhalen of dit inderdaad zo is Observator: Wat werkt? Wat zijn valkuilen? Bij voldoende tijd: rolwissel. Neem een lastige competentie/ probleemsituatie om het mogelijke verschil te ervaren. Zet de groep aan de slag in drietallen met deze opdracht. Loop zelf rond en begeleid groepjes en geef antwoord op vragen. Luister goed of je hoort dat mensen bij de juiste letters de juiste vragen stellen. Onderbreek vriendelijk indien dit niet zo is en geef aan hoe het werkt. Laat hen daarna weer zelf verder gaan. Deel de STARR kaartjes uit. 19 februari 2018 Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling 12
13
Wees volledig in STAR(R) Neem geen genoegen met algemene termen
Tips Wees volledig in STAR(R) Neem geen genoegen met algemene termen Eerst volledige STAR, dan pas evalueren (Reflectie als laatste) Stel je oordeel uit, schrijf het desnoods op Richt je op dat wat je wilt weten: welke competentie wil je in beeld krijgen? Stel open vragen over het kritieke moment. Kies de vragen die bij jou passen, maak jouw persoonlijke STAR(R). Koppel plenair terug hoe het was om de oefening te doen. Laat evt. enkelen die je heb geholpen, en die een voor anderen van belangzijde situatie hadden, even vertellen wat er was en wat de oplossing/tip was. Geef antwoord op vragen en tips. 19 februari 2018 Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
14
Luisteren, doorvragen, samenvatten
STAR(R) do’s en don’ts Do’s Luisteren, doorvragen, samenvatten Non-verbale signalen herkennen en interpreteren Don’ts Suggestieve vragen stellen Verliezen in details STAR-volgorde loslaten Rond af met deze do’s en don’ts. 19 februari 2018 Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling 14
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.