Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Hannah Wielenga hannah.wielenga@hu.nl 06-53665109 9 februari 2017
Assessorentraining 3 Hannah Wielenga 9 februari 2017
2
Inhoud basistraining Introductie op het assessment (12 januari)
Oefenen met assessmentinstrumenten (26 januari) Beoordelen en rapporteren (9 februari) Oefenassessment met student (16 maart) Peerassessment en certificering (na de zomer) Vervolgtraining masters (16 februari en 16 maart)
3
Programma bijeenkomst 3
CGI voorbeeldstudent Beoordelingskader Beoordelen en rapporteren Gebruik beoordelingsformulier Beoordelingsfouten
4
Beoordelen WACKER-methode Waarnemen Aantekenen Classificeren
Kwalificeren Evalueren Rapporteren portfolio, presentatie, CGI tijdens elke fase na lezen, kijken en luisteren bepaalt vragen CGI pas als alle informatie is verzameld bevindingen bespreken als oordeel is vastgesteld en onderbouwd
5
Criteriumgericht interview
Uitgaan van wat de student wél kan Vragen over zaken waarover je nog meer informatie nodig hebt Geeft kandidaat de mogelijkheid om competenties (verder) te etaleren Laat OMA thuis, neem LSD mee!
6
Criteriumgericht interview
7
Criteriumgericht interview
Oefening voorbeeldstudent: uitwisselen in duo’s Wat vind je al aangetoond en waar baseer je je dat op? bewijslast Waar zou je in het CGI naar willen vragen? STARR Waar vroegen de assessoren naar? beeldopname Wat antwoordde de student? aantekenformulier
8
Beoordelen WACKER-methode Waarnemen Aantekenen Classificeren
Kwalificeren Evalueren Rapporteren portfolio, presentatie, CGI tijdens elke fase na lezen, kijken en luisteren bepaalt vragen CGI pas als alle informatie is verzameld bevindingen bespreken als oordeel is vastgesteld en onderbouwd
9
Beoordelen Verzamelen Waarderen Beslissen
Uit: “Aan de slag met assessment”; G. P.J. Sinke; Hoofdstuk 2
10
Beoordelen Verzamelen Portfolio Presentatie
Criterium Gericht Interview
11
Beoordelen Waarderen gegevens over student vergelijken met kwalificatieprofiel (de competenties met bijbehorende indicatoren) zichtbaar handelen en onderliggende kennis, vaardigheden, attitude, visie, etc.
12
Beoordelen Beslissen Een competentiebeoordeling is gericht op de vraag: 'Ben je op basis van jouw competenties in staat om adequaat op te treden in relevante beroepssituaties?'
13
Beoordelen Beslissen Een competentiebeoordeling is een integratief oordeel: = competenties in onderlinge samenhang ≠ complexe processen ontleden in apart te scoren onderdelen ≠ vaste optelsom van deelbeoordelingen = student toont hem kenmerkende bewijzen ≠ vaste lijst van te tonen onderdelen of gedragingen = waardering en weging bewijzen verschilt per student ≠ rubric met vaststaande cesuur = beoordelingscriteria: competenties met indicatoren
14
Beoordelen kernwoorden gedragsindicatoren
15
Beoordelen bewijslast beschrijven waarderen
16
Beoordelen bewijslast beschrijven waarderen
17
Beoordelen beslissen waardering voor bijzondere kwaliteiten
doorgroeiadvies
18
Beoordelen
19
Beoordelen Oefening voorbeeldstudent
Vul in duo’s samen het beoordelingsformulier in Vergelijk met een ander duo en bespreek de verschillen Plenair uitwisselen
20
Rapporteren Aandachtspunten:
In positieve bewoordingen: wat een kandidaat aantoonbaar weet, kan en doet Benoem relevante bewijslast (= passend bij competentie) Benoem in de conclusie ook evt. leemtes er zijn in relatie tot de SBL competenties Vermijd algemene verwoordingen zoals ‘ervaring met…’ maar wees concreet en specificeer Gebruik zo min mogelijk afkortingen en vakjargon Navolgbaar voor de student én voor anderen
21
Beoordelen Oefening voorbeeldstudent
In duo’s aanscherpen formuleringen op beoordelingsformulier en voorbereiden rapportagegesprek In drietallen rollenspel rapportage: 3 rondes (C2, C3 en ‘eindoordeel’) A. assessor B. student C. observant Telkens nabespreken op: formulering en effect op student onderbouwing vanuit bewijslast navolgbaarheid
22
Beoordelen Kwaliteitsborging
klassieke middelen niet (allemaal) bruikbaar kwaliteitsborging bij assessments: kwaliteit van de assessmentprocedure en instrumenten kwaliteit van de competentie-indicatoren aantal beoordelingsvormen aantal beoordelingsmomenten aantal beoordelaars kwaliteit van de beoordelaars telkens blijven uitwisselen: intersubjectieve overeenstemming
23
Beoordelen Beoordelingsfouten Halo- en Horn-effect
Mildheid of strengheid Consequente fout Centrale tendens Generaliseren Selectieve waarneming
24
Beoordelen Oefening beoordelingsfouten
Welke mogelijke beoordelingsfouten herken je bij jezelf? Wat kun je doen om te voorkomen dat je deze fouten maakt? Wissel uit: je ‘goede voornemen’ m.b.t. het beoordelen
25
Terugblik bijeenkomst 3
CGI voorbeeldstudent Beoordelingskader Beoordelen en rapporteren Gebruik beoordelingsformulier Beoordelingsfouten
26
Vooruitblik bijeenkomst 4
Oefenassessment met student
27
Voorbereiding op bijeenkomst 4
Lees Sinke § 13.5 Schrijf een korte reflectie op trainingsbijeenkomst 3 Voorbereiden oefenassessment Noteer op aantekenformulier wat je al aangetoond vindt en wat je in CGI wilt vragen Neem het portfolio en je ingevulde aantekenformulier mee op 16 maart
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.