Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdDirk van der Ven Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
Gent VAC 13 februari 2017
2
Enkele vaststellingen Conclusies Aanbevelingen
inhoud Het onderzoek Enkele vaststellingen Conclusies Aanbevelingen Rapport >
3
situering van het onderzoek
OD XXIII 1 september 2014 Beleidsnota van minister Crevits ‘Content and Language Integrated Learning’ Zaakvakdoelen Leerwinst taalvaardigheid CLIL-taal ‘Een werkvorm waarin het Frans, Engels of Duits als instructietaal wordt gebruikt om een niet-taalvak te onderwijzen’.
4
Doel en methodiek van het onderzoek
Succesfactoren en drempels Macro-niveau: CLIL-beleid Meso-niveau: rol PBD, HO en andere instanties Micro-niveau: 23 scholen duale focus = Content and Language? ten koste van de realisatie van de leerplandoelen? METHODIEK: Kwalitatief onderzoek, niet beoordelend Meer info over methodiek > rapport
5
Enkele Vaststellingen
De CLIL-leraar maakt het verschil Duale focus > waaier aan varianten CLIL niet ten koste van de leerplandoelen zaakvak De leerlingenkenmerken hebben geen invloed op de in- of uitstap van leerlingen CLIL in aso en tso, geen bso Leerwinst CLIL-taal Tevredenheid bij leerlingen
6
CLIL-leerlingen
7
CLIL-taal
9
Conclusies > succesfactoren MACRO
Regelgeving en procedure: Kwaliteitsstandaard en aanvraagdossier Grote inspanning, degelijke denkoefening Communicatie Afdeling Horizontaal Beleid Website en infosessies voor starters Professionalisering: Prioritair nascholingsproject en studiedagen Samenwerking Departement Onderwijs, PBD, hoger onderwijs en scholen
10
Conclusies > succesfactoren MESO
Rol van de PBD: Inhoudelijke ondersteuning kwaliteitsvolle denkoefening taalgericht vakonderwijs en inbedding talenbeleid vorming en netwerking Administratieve ondersteuning: bijv. dossier, … Rol Hoger onderwijs en andere instanties: Nascholingsinitiatieven en studiedagen Ontwikkeling van instrumenten voor kwaliteitszorg Internationaliseringsinitiatieven
11
Conclusies > succesfactoren MICRO
Wie? Gedreven en gemotiveerde leraren Directies: stimuleren en faciliteren >< weerstand Wat? en Hoe? Stapsgewijs Visie Integratie talenbeleid: Didactiek van zaakvakleraar > taalgericht vakonderwijs ‘Elke leraar is een taalleraar’ Onderwijsinnovatie bijv. internationalisering Communicatie > draagvlak
12
Conclusies > succesfactoren MICRO
Professionalisering: CLIL-taal en maximaal gebruik ervan in de les CLIL-didactiek Ontwikkeling van eigen CLIL-lesmateriaal Leerplanstudie Hospiteren en visiteren Personeelsorganisatie: Creativiteit > organisatie, lessenrooster, … Coherente opbouw Uitrusting Flexibele regelgeving
13
Conclusies > hinderpalen
Regelgeving Het vereiste C1-niveau Het parallel Nederlandstalig traject Het positief advies van de toelatingsklassenraad De maximumgrens van 20% Enkele aspecten van het decreet rechtspositie Definitie CLIL in regelgeving: geen verwijzing naar de duale focus of taalgericht vakonderwijs onzekerheid, verschillende interpretaties en varianten: veel CLIL - weinig CLIL
14
Conclusies > hinderpalen
Duale focus Context, interactie, taalsteun = taalgericht vakonderwijs Nood aan vorming Starters versus gevorderden Nood aan netwerking Nood aan formeel overleg Effectmeting Scholen zijn eerst volop bezig met de uitrol van CLIL Opvolging deskundigheid van de leraren Gebrek aan instrumenten Uitspraken over leerwinst gebaseerd op observaties
15
Versoepel de regelgeving Verduidelijk de regelgeving
Aanbevelingen macro Versoepel de regelgeving Verduidelijk de regelgeving Faciliteer expertise-uitwisseling Stimuleer scholen > CLIL in bso en tso
16
Aanbevelingen meso Werk aan de deskundigheidsontwikkeling van taalgericht vakonderwijs. Onderzoek of en hoe scholen ondersteund kunnen worden om de leervorderingen van hun leerlingen in kaart te brengen. Neem taalgericht vakonderwijs op in de initiële lerarenopleiding voor alle vakken.
17
Aanbevelingen micro Implementeer taalgericht vakonderwijs in alle vakken. Bouw structureel overleg uit tussen de CLIL- leraren en de taalleraren. Stimuleer hospiteren en intervisie. Volg de deskundigheid van de CLIL-leraren op.
18
Aanbevelingen micro Ontwikkel deskundigheid op het vlak van het in kaart brengen van leervorderingen in de CLIL-taal. Communiceer duidelijker over CLIL in het schoolreglement, met name over evaluatie en leerbegeleiding. Overweeg ook een CLIL-aanbod in de B-stroom, het bso en het tso.
19
CLIL is succesvol gelanceerd in Vlaanderen
DUS … CLIL is succesvol gelanceerd in Vlaanderen Synergie tussen stakeholders: Leraren en directies PBD en Departement Onderwijs Hoger Onderwijs en andere instanties Toekomst: Duurzaam project Alle succes!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.