De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Mobile Health: FibriCheck Klankbordgroep 22 mei 2017

Verwante presentaties


Presentatie over: "Mobile Health: FibriCheck Klankbordgroep 22 mei 2017"— Transcript van de presentatie:

1 Mobile Health: FibriCheck Klankbordgroep 22 mei 2017
Innovatieve Actie Mobile Health: FibriCheck Klankbordgroep 22 mei 2017

2

3

4 De smartphone heeft een camera en lamp
De smartphone heeft een camera en lamp. Beiden zijn vereist voor een meting uit te voeren. Afhankelijk van het type smartphone, is het mogelijk dat de camera en het lampje op een andere plaats staan. Camera Lamp

5 Laat de smartphone rusten op een vinger
Belangrijk tijdens de meting!!! Leg de vinger ontspannen op de camera Zit comfortabel en beweeg niet Vermijd te praten Positie : Laat de smartphone rusten op een vinger

6

7

8 Korte beschrijving In eerste fase wensen we de pilootprojecten rond Mobile Health nauw uit te voeren/op te volgen en te evalueren (praktisch) in onze regio. Dit project wordt niet enkel ondersteund door verschillende ziekenhuizen maar ook huisartsenpraktijken zijn betrokken, het is een multicentrische setup. In tweede fase willen we ook duidelijk de resultaten en de waarde voor de patiënt via kwaliteitsindicatoren bestuderen, en nagaan hoe zijn veiligheid en privacy daarbij optimaal gegarandeerd kan worden. Wat zijn de grootste knelpunten en opportuniteiten in dit pilootproject met FibriCheck bij chronische patiënten? In nauw overleg met de overheid wensen we ook de economische voetprint en het beleid hiervan op de voet te volgen. We kijken ook of andere pilootprojecten geïmplementeerd kunnen worden in onze regio. 1 Uitvoer & opvolging mHealth pilootproject 2 a Resultaten en waarde voor de patiënt; veiligheid/privacy, knelpunten? 2 b Gezondheidseconomische analyse + opvolging van federaal beleid 2 c Wat leren andere mHealth pilootprojecten + opportuniteit vr implementatie v nieuwe?

9 Betrokken actoren, wat is hun taak
Patiënt & mantelzorger: dagelijks metingen uitvoeren, bij foutmeldingen contact opnemen met contactpersoon cardiologie of leverancier (technische problemen) Huisartsen: includeren patiënten en kunnen patiënten van nabij opvolgen via een online tool. De verpleegkundigen in de dienst cardiologie volgt van nabij op via metingen Ziekenhuizen, specialisten zoals cardiologen, neurologen, verpleegkundigen: Ziekenhuizen en specialisten includeren patiënten en volgen die van nabij op via metingen Leveranciers: FibriCheck biedt de applicatie en/of wearable aan

10 Concrete acties Werkjaar 2017: doelgroep mensen met of zonder structureel hartlijden of hoog risico patiënten met kans op voorkamerfibrillatie; >65jaar, nederlandstalig; uitvoer, opvolging & evaluatie mhealth pilootprojecten Verdere inclusie en verloop van lopende Mobile Health studie Multidisciplinair overleg ter evaluatie van de afgesloten MHealth studies Beslissing verderzetten van dit lopende project en discussie met welke middelen Werkjaar 2018: evaluatie en beleid algemeen Evalueren van studieresultaten en kwaliteitsindicatoren alsook naar privacy, veiligheid en gebruiksgemak pilootprojecten verder analyseren dmv verkregen rapportages Beleid en economische voetprint opvolgen Werkjaar 2019: uitrol nieuwe mhealth initiatieven Uitrollen van aantal geselecteerde (nieuwe of bestaande) MHealth initiatieven Werkjaar 2020: opschalen Opschalen van geselecteerde (nieuwe of bestaande) MHealth initiatieven

11 Welke middelen zijn nodig?
Financieel: App fibricheck en smartphones (indien nodig), personeelsfinanciering Menselijk: inzet, tijd en overtuigingskracht bij inclusie en overwinnen van vooroordelen. Organisatie van de opvolging van de data Structureel: systeem waar iedereen zijn data kan ingeven op een anonieme wijze waar toch relevante analyses op kunnen gebeuren, huidige infrastructuur voor raadpleging en hardware (mobiele telefoon)  huurovereenkomst is mogelijkheid later; Voorbeeld: bijdrage van de huurprijs van de app/wearable/smartphone voor verdere opvolging en bijhorende telemonitoring kosten, vermoedelijk kan hiervoor EUR/maand worden gevraagd

12 Wat is de verwachte impact
Empowerment van de patiënt: Patiënt is mede verantwoordelijk voor opvolging  compliance Werkbehoud, socioprofessionele en socio-educatieve re-integratie Vlottere werkhervatting als goede opvolging Preventie Vluggere detectie bij primaire & secundaire preventie Overleg en coördinatie Opvolging vd patiënt in dagdagelijkse activiteiten, realistische beeld vd praktijk Aanpassing van de financieringssystemen Vergoedingsmodel voor zowel zorgverlener als zorgvrager wordt onderzocht (RIZIV) Change management Patiënt en zorgverstrekker veranderen stappen in hun routine

13 Wat is de verwachte impact?
Wat is de verwachte impact op vlak van de zorgervaring van de patiënten en de mantelzorgers? Patiënt weet dat zijn gezondheid veel nauwer opgevolgd wordt, geruster gevoel in thuissetting Wat is de verwachte financiële impact (kosten en efficiëntiewinsten)? Verkorte ligduur en voorkomen van heropname door snellere detectie. Meer gepersonaliseerde behandelingen Wat is de verwachte impact op vlak van de algemene gezondheid voor de bevolking? Vermijdbare sterfte, betere opvolging vd patiënten, bewustwording bij de gezonde populatie Wat is de verwachte impact op vlak van equity? Ook personen zonder mobiele telefoon en/of tablet wordt in pilootproject één aangeboden, personen worden nieuwe skills aangeleerd


Download ppt "Mobile Health: FibriCheck Klankbordgroep 22 mei 2017"

Verwante presentaties


Ads door Google