Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdVincent van der Wal Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
op de informatieavond van groep 8
Welkom op de informatieavond van groep 8
2
Even voorstellen Sylvia Zandbergen (ma-vr) 32 jaar
Opgegroeid en woonachtig in Schiedam Noord Geruime tijd werkzaam in de bovenbouw MR en GMR lid
3
Bereikbaarheid Per telefoon: 010-471 70 36 Vanaf 15.15uur:
Voor het maken van een afspraak. Of om zaken betreffende uw kind te bespreken. Vóór 8.15uur om ziekmeldingen door te geven. Per mail Alleen om aan te geven dat u een afspraak wilt maken. U krijgt binnen 2 werkdagen een reactie op uw mail.
4
Algemeen Schooltijden Inloop Tassen/Jassen Schoolmelk
Verjaardag vieren Hoofdluiscontrole Klassenouders: moeder Kjelt
5
Algemeen Gezinsspecialist: Fanny TSO op het schoolplein
Gebruik website - Algemene informatie - Fladdernieuws (om de week) - Huiswerk (leer- en maakwerk) - Foto’s/filmpjes (ook op Facebook) Schoolkalender
6
“De Vlinder is meer dan leren alleen”
Missie van de school “De Vlinder is meer dan leren alleen” De Vlindertuin: “De Vlinder en De Wensboom van 7 tot 7 alles kids! Aandacht voor het individuele kind Onderwijsbehoefte van het kind staat centraal Oog voor rust, netheid en regelmaat In ontwikkeling blijven Oog voor ouders/verzorgers
7
De Vreedzame School De Vreedzame School streeft er naar om kinderen te leren Op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan Op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen Constructief conflicten op te lossen Verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap Open te staan voor verschillen tussen mensen Methode 6 blokken Agenda voor elke les (binnenkomen….afsluiter) Scol
8
Groepsplannen Voor de vakken rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen, spelling en werkwoord spelling. Waarom groepsplannen? Om het onderwijs goed af te stemmen op alle leerlingen en om de doorgaande lijn te waarborgen. Wat staat er in een groepsplan? Leerdoelen, indeling leerlingen in instructiegroepen, onderwijsbehoeften (wat hebben de leerlingen nodig om de leerdoelen te bereiken), organisatie, (tussen)evaluatie Twee groepsplannen per vak per jaar
9
Groepsplannen Instructiegroepen
De groep wordt voor verdeeld in 3 instructiegroepen op basis van onderwijsbehoeften en leerontwikkeling (CITO en methode). Basisgroep, blauwe route: basisinstructie, daarna zelf aan het werk Verrijkingsgroep, de rode route: korte instructie, daarna zelf aan het werk, verrijking en/of verdieping Intensieve groep, groene route: basisinstructie, verlengde instructie, begeleide in oefening, daarna zelf aan slag, extra oefening Alle groepen krijgen feedback van de leerkracht. Voor elk vak een andere indeling, uw kind kan voor bijv. rekenen in de groene route ingedeeld zijn en voor technisch lezen in de rode route.
10
CITO Getoetste onderdelen: rekenen, begrijpend lezen, (werkwoord)spelling, woordenschat, DMT Systeembewaking, geen doel op zich Uitslagen op rapport Onderdeel oudergesprekken Vaardigheidsgroei U mag hier altijd naar vragen
11
Overige toetsing Methodes Normering afhankelijk van toets
Gemiddelde = rapportcijfer
12
Rijke leeromgeving Ieder vakgebied een kleur Vaste afspraken
Gedurende het schooljaar kunnen er toevoegingen zijn Remindermapje ondersteuning
13
Informatie verschillende vakgebieden
14
Rekenen De lessen: Leerkracht gebonden (geel) Zelfstandig (blauw)
Werken in 3 niveaus Na ieder blok een toets (4 onderdelen) Kwartaaltoets Extra oefenen redactiesommen Met sprongen vooruit Lesstof: Kommagetallen Handig optellen en aftrekken Cijferen (+,-,x,:) Inhoudsmaten Meten: oppervlakte, lengte, omtrek Tijd & geld Meetkunde Breuken, procenten, verhoudingen Tabellen en grafieken
15
Taal 15 oefeningen per thema
De lessen worden klassikaal en zelfstandig gemaakt Afsluiten thema met een toets Remediërende en verrijkende oefeningen (bij nieuwe onderdelen worden deze oefeningen voor de toets afgenomen)
16
Spelling Instapdictee aan het begin van het schooljaar
4 lessen per thema Signaal- en controledictee Differentiëren met bakkaarten en werkbladen Werkwoordspelling (inloop) 5-woordendictee
17
Technisch lezen Estafette DMT en AVI Klassikaal lezen
- Lezen in 3 niveaus - Verschillende werkvormen - Vloeiend en vlot DMT en AVI Klassikaal lezen
18
Begrijpend lezen Nieuwsbegrip Actuele teksten
Verschillende werkvormen en strategieën Teksten en opdrachten op niveau Woordenschat en extra leesles Thuis inloggen (werken uit het archief) Werken in drietallen
19
Aardrijkskunde Wijzer! De wereld Topografie toets Reguliere toets
Toetsen op dezelfde dag
20
Geschiedenis Leerkracht gebonden lessen Zelfstandig werken met vragen
Maken van aantekeningen (opbouwend) Toets per hoofdstuk Houd de site in de gaten
21
Natuur Leerkracht gebonden lessen Zelfstandig werken met vragen
Maken van aantekeningen (opbouwend) Toets per hoofdstuk Houd de site in de gaten
22
Verkeer Jeugdverkeerskrant, vooral praktisch.
23
Engels Methode: Take it easy Werkboek Taalportfolio
Vooral via het digibord EIBO woordenlijst wordt iedere week getoetst
24
Schrijven Pennenstreken Eén bladzijde per week
Vlot en netjes schrijven In groep acht mogelijk blokschrift (examen)
25
Expressie Handvaardigheid en tekenen Drama/dans (klas en gymzaal)
Muzieklessen door externe
26
Gym Op maandag in Sveaholm Gymdocent: John de Ronde Douchen verplicht
27
Studievaardigheden Blits Studieteksten Informatiebronnen
(waaronder internet) Kaartlezen Lezen van schema’s, tabellen en grafieken Tussentoetsen
28
Huiswerk 4x per week huiswerk Op de computer: Nieuwsbegrip
Verschillende taken Map en agenda op vrijdag mee naar school. Minimaal één keer leerwerk
29
Spreekbeurt, werkstukken, boekbespreking
1 spreekbeurt: onderwerp naar keuze (nov/dec) 1 boekpromotie: boek op leesniveau (febr/mrt) Groep 8 De kinderen maken dit jaar twee werkstukken : Werkstuk 1: Prinsjesdag (schrijven) (12 oktober) Werkstuk 2: Tweede Wereldoorlog
30
Aspecten van het advies
Bij het vaststellen van het advies kijken we naar: de huidige schoolprestaties de wens van ouders en kind de schoolvorderingen op langere termijn bezien de uitslag op een intelligentietest de persoonlijke eigenschappen van het kind
31
Specifiek groep 8 NIO (26 september) Adviesgesprekken (11 en 12 okt)
Eindtoets (17 en 18 april) Oosterhout (23 april t/m 26 april) Musical op St. Jozef
32
Medezeggenschapsraad
Deelnemende ouders: Eric Verweij– secretaris & GMR Brian Walburg – voorzitter Jeroen van Gogh Deelnemende leerkrachten: Daphne Bijtenhoorn Richelle Kleine Deters Sylvia Zandbergen - GMR Wat doet de MR? Meepraten en meedenken over schoolbeleid. Ouders en personeel kunnen invloed uitoefenen op de kwaliteit van het onderwijs via de MR. Adviesrecht en in bepaalde gevallen instemmingsrecht. Contact zoeken met de achterban (ouders/andere leerkrachten). Aantal vergaderdata: Minstens 6 keer per jaar. Hoe kunt u de MR bereiken? DE MEDEZEGGENSCHAPSRAAD IS ER OM U TE VERTEGENWOORDIGEN, daarom kunt u de MR altijd benaderen met ideeën, suggesties, vragen over het beleid of om gewoon mee te denken.
33
Ouderraad (O.R.) Deelnemende ouders: De Ouderraad (O.R.):
Belinda Eversen– voorzitter Marco Wagenaar– secretaris Marcel van Rijn - penningmeester Corine Hendriks Desiree Sneeks Alain Meijer Elles Bernoster Mugeila Sprokkereef- Broekman Brigitte Silvis De Ouderraad (O.R.): bestaat uit een groep ouders, een aantal leerkrachten en de directie. Bedenkt en organiseert (een deel van) de activiteiten die in het schooljaar voor de kinderen georganiseerd worden. De activiteiten worden betaald uit de vrijwillige ouderbijdrage die de school ontvangt van u als ouders. heeft de zeggenschap over de ouderbijdragen (na goedkeuren van de MR). De eindverantwoordelijkheid ligt bij de directie. Deelnemende leerkrachten: Hélène van Broekhoven Carla Lansbergen Aantal vergaderdata: Minstens 6 keer per jaar. Hoe kunt u de OR bereiken? DE OUDERRAAD IS ER OM U TE VERTEGENWOORDIGEN, daarom kunt u de OR altijd benaderen met ideeën, suggesties, vragen over activiteiten of om gewoon mee te denken.
34
Bedankt voor uw aandacht
Zijn er nog vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.