Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLeo Veenstra Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Beantwoord kort de volgende vragen:
Uitnodiging: Beantwoord kort de volgende vragen: Wat is voor jou(w MR) het belang van medezeggenschap in de GMR van Consent? Wat zie je als resultaat? Wat ervaar je in de huidige situatie als stimulerend? Welke barrières ervaar je nu? Wat heb je nodig om jouw resultaat te bereiken? Wie/wat kan je hierbij helpen? Welke acties stel je voor?
2
Wat is voor jou(w MR) het belang van medezeggenschap in de GMR van Consent?
Informatie over bovenschoolse zaken Meebeslissen over bovenschoolse zaken Invloed uitoefenen op beleid Consent ‘samen staan we sterk’ Dat niet alles buiten ons om besloten wordt Communicatie Gevraagd en ongevraagd advies kunnen geven Het hebben van een mate van zeggenschap (instemming / advies) Behartigen belangen van Consent en onze school
3
Wat zie je als resultaat?
Korte lijnen (gasten Consent) Vlotte besluitvorming Te weinig wijzigingen in beleidstukken via GMR bereikt Moet meer inhoudelijk en niet alleen ‘ja / nee’ Duidelijk rekenschap wordt afgelegd Te weinig resultaat Informatie niet alleen via directeur, maar ook via GMR Invloed, zij het zeer beperkt
4
Wat ervaar je in de huidige situatie als stimulerend?
Samenwerking Website Aanwezigheid Consent delegatie om toelichting te geven Interactie andere afgevaardigden Huidige situatie niet stimulerend
5
Welke barrières ervaar je nu?
Veel leesstukken te laat beschikbaar (4x) Geen tijd voor overleg eigen MR Agenda kan beter aangeven doel, belangrijkste inhoudelijke punten, fase document, … Veel onderwerpen te laat op de agenda, geen tijd voor discussie en klankbord binnen eigen school, gevoel dat GMR niet serieus genomen wordt. Hamerstukken Aanwezigheid bestuurder van Consent bij vraagstukken voor instemming / advies Niet altijd volledige openheid van zaken vertekend beeld Verloop GMR, wisselende samenstelling (2x) GMR voelt niet als een team Weinig mensen met GMR ervaring Weinig kritische opstelling, ook van voorzitter en secretaris Personeelsleden lijken geremd door aanwezigheid Consent Vergadering niet effectief genoeg Voorzitter moet strakker voorzitten Starre houding bestuurder Consent Consent mensen nemen te veel tijd in de vergadering Te weinig scholen vertegenwoordigd
6
Wat heb je nodig om jouw resultaat te bereiken?
Alle stukken minimaal 2 week vooraf beschikbaar Leeswijzer Stukken niet op laatst laten aankomen Laatste GMR 3 weken voor zomervakantie Mensen in de GMR die op positief kritische wijze naar beleid Consent kijkt Transparantie en betere communicatie met alle betrokken partijen Vroegtijdige informatieverschaffing Daadkracht van de voorzitter Komst van alle scholen Andere houding Consent t.a.v. GMR
7
Wie/wat kan je hierbij helpen?
Meer onafhankelijke externe deskundigen / voorzitters beleidsgroepen Scholing in medezeggenschap Goed overzicht van organisatie: wie kan over wat aangesproken worden, ook buiten de vergadering Mogelijk splitsing van onderwerpen en splitsing in deelvergaderingen (zonder totaal uit het oog te verliezen) Vaste leden GMR Betrokkenheid en goede voorbereiding
8
Welke acties stel je voor?
MR vergaderschema af stemmen op GMR schema Vaste samenstelling GMR, teambuilding Consent minder aanwezig (bv helft van de vergadering) Commissies binnen GMR Vroegtijdig bespreekbaar maken van onderwerpen voor instemming / advies voorbereiding Duidelijke actiepunten lijst ter voorkoming onderwerpen naar de achtergrond Vergadering mbt agenda strakker in de hand houden (voorzitter):argumenten maar 1 keer, minder spreektijd Consent Meerjarenplanning Betere voorbereiding vergaderingen uitsplitsing belangen (ouders / personeel, groeischolen / daalscholen, onderwerpen: onderwijskundig, beheer gebouwen, …) Fellere houding naar Consent toe
9
Samengevat: informatie en medezeggenschap 2. Wat zie je als resultaat?
1. Wat is voor jou(w MR) het belang van medezeggenschap in de GMR van Consent? Samengevat: informatie en medezeggenschap 2. Wat zie je als resultaat? Samengevat: wel vlotte besluitvorming, maar GMR is re-actief: zit aan het eind van het traject en discussieert eigenlijk niet mee in beleidstukken. Weinig resultaat. 3. Wat ervaar je in de huidige situatie als stimulerend? Van samenwerken, website tot niet stimulerend. 4. Welke barrières ervaar je nu? Samengevat: GMR is re-actief en krijgt alleen, en te laat, de uiteindelijke complexe beleidsstukken. Discussieert niet echt mee, komt vaak niet verder dan ik begrijp waar het over gaat (en dan is de tijd om…), moet snel: Ja / Nee zeggen om besluitvorming niet op te houden. Vergadering niet effectief. Aanwezigheid Consent soms belemmerend, Geen team: wisselende samenstelling. 5. Wat heb je nodig om jouw resultaat te bereiken? Samengevat: GMR zou pro-actief moeten zijn om zodoende vroegtijdig in het proces van beleidsvorming Consent betrokken te zijn: vroegtijdige informatie, tijd voor klankbord 6. Wie/wat kan je hierbij helpen? Vast team dat weet waar het over gaat. Niet genoemd, maar ook faciliteren door Consent van personeelsgeleding, oudergeleiding, informatie,… 7. Welke acties stel je voor? … betere werkwijze
10
Nu: wmo 1992 Huidige structuur: GMR is re-actief: zit aan het eind van het besluitvormingsproces Samengevat: niet optimaal, voor geen van de partijen
11
Nodig voor een betere structuur:
Eerdere betrokkenheid in besluitvormingsproces Aansluiten bij netwerken-structuur Consent Faciliteren (door Consent): personeelsgeleding (betaalde tijd) oudergeleding…(onkosten, tele-conferentie mogelijkheid, …) rekening houdende met ‘vrijwilligerswerk oudergeleding’ (tijd…) informatie (ondersteuning website) scholing (kosten) Tenminste een kleine vaste kern in GMR Betere communicatie / informatie
12
Schoolteams + Medezeggenschapsraden
Gemeenteraad RvT GMR DN Dir./Adj. DN Dir/Adj. DN Dir/Adj. DN Dir/Adj. Schoolteams + Medezeggenschapsraden
13
Schoolteams + Medezeggenschapsraden
Gemeenteraad RvT GMR Kern: 4P/4O Openb verg. Status Besluiten Web based informatie systeem Forum (disc.) DN Dir./Adj. DN Dir/Adj. DN Dir/Adj. DN Dir/Adj. Schoolteams + Medezeggenschapsraden
14
Uitgangspunten: GMR kent een kern van 4 ouder- en 4 personeelsleden. Dit zijn gekozen leden. Als koppels (1 O, 1 P) zijn deze lid van de 4 beleidscommissies Aktieve website: Ieder koppel zorgt voor een verslaglegging op de website Via het discussieforum op de website kan iedere MR zijn ideeen kenbaar maken GMR vergadering openbaar bestaat uit 2 helften: Status beleidscommissies Besluiten (A/I… maar die komen dan niet meer uit de lucht vallen)
15
Wat levert het op: GMR zit niet meer aan het eind van de keten met stukken die (te) laat binnenkomen. Verslag van GMR koppel moet leesbaarheid informatie vergroten MR-en hebben de tijd om te spiegelen en via discussieforum hun mening kenbaar te maken GMR vergaderingen zijn meer ‘to the point’ GMR vindt ruimte voor eigen inbreng…
16
Wat is nodig: Faciliteren (door Consent): personeelsgeleding (betaalde tijd) oudergeleding…(onkosten, tele-conferentie mogelijkheid, …) rekening houdende met ‘vrijwilligerswerk oudergeleding’ (tijd…) ondersteuning website up to date te houden (2 uur per week) scholing (kosten)
17
Schoolteams + Medezeggenschapsraden
Gemeenteraad RvT GMR Kern: 4P/4O Openb verg. Status Besluiten Web based informatie systeem Forum (disc.) DN Dir./Adj. DN Dir/Adj. DN Dir/Adj. DN Dir/Adj. Schoolteams + Medezeggenschapsraden
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.