Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdKrista Maes Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Kandidaat GreenBelt Opdrachtgever Proceseigenaar
2
Define Probleembeschrijving
Definieren project Probleembeschrijving Nadat is uitgelegd dat het onderwerp relevant is, geef je hier aan wat fout gaat in het proces. Vermijd vage uitspraken, onderbouw zoveel mogelijk met data en feiten, die antwoord geven op de vraag wat fout gaat in het proces. Geef ook de bronvermeldingen waarop je je uitspraken baseert. Projectscope (In and Out) In: Specificeer exact waar je aan gaat werken. Richt je op 1 vraagstuk. Don’t boil the ocean! Out: Wat ga je in dit project niet aanpakken? Processcope Start: wat is de start van je project en met welke activiteit start je? Eind: wat is het geplande einde van je project? Business Case Licht toe waarom de organisatie geïnteresseerd zou zijn in het onderwerp waar je mee aan de slag wil gaan. Is het relevant voor de organisatie? Waarom? Geef aan wat de potentiele besparing is! Doelstelling Wat is de Voice-of-the-Customer en daarmee de norm die gesteld wordt aan het proces. Bepaal afgeleid hiervan de doelstelling van het project en tot welk niveau verbetering gewenst is. Let op: we doen alleen LSS projecten als we een duidelijke impact kunnen maken. Risico’s en maatregelen: Zodra de CFO de financiële impact van jouw project niet herkent, heb je geen project! Je kan in het begin volstaan met een algemene berekening, waar je later, na de Measure fase, op aanscherpt. Teamsamenstelling Opdrachtgever: Is eigenaar van het probleem en wil dat opgelost zien. Heeft de bevoegdheid beslissingen te nemen en barrières weg te nemen. Proceseigenaar: Is operationeel verantwoordelijk voor het proces en ervaart dagelijks de pijn van het slechte proces MBB: Helpt met het toepassen van de methode LSS Teamleden: Iedereen die jou helpt met de praktische uitvoering van je project. Milestones / Key deliverables: Define: Measure: Analyze: Improve: Control: Op welke momenten zijn de tollgates gepland en wat zijn de belangrijkste deliverables?
3
Measure Procestekening Teken het proces (SIPOC, Flowchart of VSM)
Leren over de ‘Y’ Procestekening Teken het proces (SIPOC, Flowchart of VSM) Kies een niveau van detail waarmee je de prestatie van het proces kan doorgronden en oplossingen voor het probleem kan vinden Geef aan waar procesverstoringen (oa verspillingen) zich bevinden Specificatie van de Y: y: de te meten parameter, die jij wilt verbeteren – Wat en hoe wil je meten? Doel: Het gewenste (gemiddelde) niveau van de Y dat je aan het einde van het project bereikt wil hebben. Geef ook de upper en lower specification limit aan Baseline Performance: Meet de Y en maak (al dan niet grafisch) zichtbaar op welk niveau het proces presteert bij aanvang van je project. Maak ook grafische zichtbaar waar doelstelling zich bevind. Is de manier waarop je nu de Y wil gaan meten ook te gebruiken voor een meting na het project?
4
Future state procestekening
Analyze Leren over de ‘x’ Potentiele grondoorzaken (x): x1: ... x2: ... x3: ... x4: ... …. Hier is het tijd om te leren wat de oorzaken zijn van de (slechte) prestatie van de Y. Geef ook aan met welke technieken en/of aanpak (bijv. de Ishikawa of future state procestekening) je tot de lijst met x-en bent gekomen. Foto ishikawa of Future state procestekening Gevalideerde grondoorzaken: x1: ... x2: ... Uit de lijst met potentiele grondoorzaken, selecteer je hier de grondoorzaken die een relatie hebben met de Y. Motiveer waarom je deze x-en als relevant beschouwd en op basis waarvan je tot deze conclusie bent gekomen. Kwantificeer waar mogelijk de impact van elke relevante x op de “Y” (Pareto, etc.).
5
Improve Voorgestelde verbeteringen: S1: ... a) b)
Bewijs de oplossing voor ‘x’ Voorgestelde verbeteringen: S1: ... a) b) S2: ... a) Maak duidelijk wat – per relevante x – de oplossing(en) is / zijn. Geef ook aan wie de betreffende oplossing gaat oppakken (namen, geen afdelingen), wanneer die actie start en eindigt en wat de impact van die oplossing is op de oorspronkelijke Y (bijv. met de samengestelde solution selection matrix). test de resultaten en verwachtingen in een pilot en stel een implementatieplan op. Is er voldoende tijd en middelen om je doelstellingen te realiseren? De voorbeeldplaatjes hieronder kunnen daar duidelijkheid over geven. Lijkt dat de doelstellingen worden gehaald! Implementatieplan: Verwachte Impact op de Y: S2-a Dhr X ????-??-?? S1-b Mevr Y ????-??-?? base- line S1-a S1-a Dhr X ????-??-?? S1-b S2-a goal kick-off ????-??-?? deadline
6
Control Control plan: S1: ... a) ... b) ... S2: ... a) ...
Borg de oplossing voor de ‘x’ Control plan: S1: ... a) ... b) ... S2: ... a) ... De verbeteringen zijn nu geïmplementeerd. Laat hier zien op welke wijze je de verbeteringen die zijn doorgevoerd geborgd zijn. Geef ook aan op welke wijze het vernieuwde proces in beheer is genomen in de lijn en wie en wat verantwoordelijk zijn voor het ‘in control’ houden van het nieuwe proces Nieuwe process prestatie: Hier is het showtime! Presenteer hier de resultaten die je met je verbeterproject hebt bereikt. Maak deze resultaten zo concreet mogelijk (80% sneller, 50% minder fouten, € 200k besparing.... Maak eventueel ook een grafische voorstelling van de nieuwe procesprestatie, door het tonen van de nieuwe baseline, voorzien van de doelstelling, USL en LSL. Verlijk deze ‘1’-meting met de eerdere ‘0’-meting uit de Measure fase en stel je succes vast! Lessons Learned: Wat heb je geleerd van dit project? Wat zou je de volgende keer weer zo doen? Of juist niet? Next steps: Wat zijn de volgende stappen in dit proces om te verbeteren? Nieuw verbeterproject?
7
Plaats hierachter in chronologische volgorde alle (relevante) analyses en documenten die ten grondslag hebben gelegen aan de presentatie hiervoor. Bijlagen - Bijlage 1 pag 8 - Bijlage 2 pag - Bijlage 3 pag - Bijlage 4 pag - Bijlage 5 pag - Bijlage 6 pag - Bijlage 7 pag - Bijlage 8 pag - Bijlage 9 pag …
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.