Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNelly Mertens Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
Studenten versterken in hun competenties m.b.t. het omgaan met armoede door professionalisering van lectoren 23 maart 2017
2
Project kansarmoede en diversiteit
Situering: Het aantal kinderen dat in Vlaanderen opgroeit in armoede is alarmerend hoog Opgroeien in armoede heeft een negatief effect op alle domeinen van de ontwikkeling Om uitval te voorkomen is het belangrijk dat het onderwijs een rol speelt in de preventie van schoolachterstand door armoede Door toekomstige leerkrachten bewust te maken van de gevolgen van armoede, hen (kans)armoede te leren (h)erkennen en hier zowel preventief als curatief mee om ta gaan, creëren we betere onderwijskansen voor elk kind
3
Achtergrond van het project
SALK Project voor LKO en LLO in samenwerking met de provincie Publicatie Kleine kinderen, grote kansen Professionaliseringstraject De kloof een beetje dichten Professionele leergemeenschap Kleine kinderen, grote kansen
4
Projectdoelen Studenten versterken in hun omgang met (kans)armoede en sociaal-culturele ongelijkheid bij hun leerlingen Lerarenopleiders versterken in hun omgang met (kans)armoede en sociaal-culturele ongelijkheid bij hun studenten Een kansarmoedebeleid uitwerken op niveau van de opleidingen, het departement PXL-Education en de hogeschool PXL Het werkveld professionaliseren in hun omgang met (kans)armoede en sociaal-culturele ongelijkheid
5
Kick-off namiddag voor het hele team LKO en LLO
Studenten versterken in hun competenties m.b.t. het omgaan met armoede door professionalisering van de lerarenopleiders Kick-off namiddag voor het hele team LKO en LLO Afname nulmeting bij lectoren (Disco) Ervaringsgesprekken rond verschillende thema’s: communicatie, materialen en kosten, thuisopdrachten… GOK-academie Deelname aan lerende netwerken
6
Kick-off met het hele team
Videoreportage Arm Vlaanderen Toelichting project Afname nulmeting Uiteenzetting door Frederick Vaes van Rimo: kaders en concepten Getuigenissen van ervaringsdeskundigen Gesprek over eigen referentiekaders, percepties, vooroordelen
7
Nulmeting maart 2016: nulmeting lerarenopleiders
mei - juni 2018: postmeting lerarenopleiders Doel: waar staan wijzelf momenteel op het vlak van omgaan met diversiteit, kansarmoede, m.a.w. het bieden van gelijke onderwijskansen? Het Steunpunt Diversiteit & Leren (SDL) het screeningsinstrument Diversiteit en Onderwijs (DISCO)
8
Ik maak regelmatig gebruik van werkvormen waarbij studenten met elkaar moeten samenwerken om tot resultaat te komen.
9
Ik onderwerp lesmateriaal aan een diversiteitstoets
10
Ervaringsgesprekken Thema’s: communicatie, materialen en kosten, huiswerkbeleid Verschillende invalshoeken rond de tafel Wisselende samenstelling Gevarieerde werkvormen Resultaat: afsprakenkaders op verschillende niveaus
11
GOK-academie Lezingen door experten Resultaten uit onderzoek
De GOK-Academie is een initiatief van de provincie Limburg en kadert in het SALK-programma “Versterken van de lerarenopleidingen in het omgaan met armoede en uitsluiting”. De GOK-Academie staat open voor alle geïnteresseerden uit de Limburgse lerarenopleidingen. Samen maken we werk van gelijke onderwijskansen in Limburg. Lezingen door experten Resultaten uit onderzoek In dialoog met … ervaringsdeskundigen, experten, collega’s Kaders en concepten
12
Succesfactoren Gespreid over 3 jaren
Betrokkenheid en deskundigheidsbevordering bij het volledige team In samenwerking met ervaringsdeskundigen en werkvelddeskundigen In samenwerking met verschillende partners zoals provincie Limburg, welzijnsorganisaties,… Resultaat op curriculumniveau
13
knelpunten Van bewustwording naar expertiseverhoging
Algemeen of vakspecifiek? Input nodig vanuit verschillende perspectieven Gevoel van verzadiging Afspraken binnen de opleiding
14
Het vervolg Materiaalselectie en toegankelijk maken voor lectoren
Kritische reflectie
15
Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.