De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kwaliteit in de ziekenhuispsychiatrie

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kwaliteit in de ziekenhuispsychiatrie"— Transcript van de presentatie:

1 Kwaliteit in de ziekenhuispsychiatrie
Maarten van Schijndel psychiater Rijnstate & projectleider Generieke module Ziekenhuispsychiatrie

2

3 november 2014 Aanvraag Generieke module maart 2015 Start project Juni en december 2015 Februari en juli 2016 Bijeenkomsten werkgroep Oktober 2015 Invitational conference I en eerste commentaarronde Mei 2016 Tweede commentaarronde September 2016 Invitational conference II en derde commentaarronde (sluit 30-9, def 14-10) Oktober 2016 Autorisatiefase

4

5 Grondslag Richtlijnen en kwaliteitsdocumenten
Nederland Indirect: D USA UK Literatuuronderzoek naar kwaliteitsdefinities Knelpunten Integratie en prioritering: 7 waarden als basis voor goede zorg

6 7 Waarden 1. Zelfstandig functioneren en kwaliteit van leven
2. Gezamenlijke regievoering door patiënt en behandelaar 3. Continuïteit en ketenzorg 4. Destigmatisering door verspreiding van kennis en vaardigheden 5. Goede samenwerking tussen disciplines: integratie van zorgverlening 6. Vroege opsporing en tijdige zorgverlening 7. Bereikbaarheid en beschikbaarheid van behandelfaciliteiten

7 Structuurindicatoren hebben betrekking op menselijke, fysieke en financiële middelen om goede zorg te verlenen zoals het aantal ingezette fte’s, scholing van personeel en aanwezigheid van een kwaliteitscertificaat. Procesindicatoren geven informatie over de daadwerkelijke zorgverlening zoals het functioneren van zorgverlenders en het aantal keer dat een bepaalde preventieve interventie is ingezet. Voor inzicht in het effect van de zorg worden uitkomstindicatoren gebruikt zoals mortaliteits- en morbiditeitscijfers.

8 21 indicatoren S1 t/m S4 Inbedding, scholing, continuiteit & overdracht S5 t/m S14 Veldnormen MPU P1 t/m P5 Shared decisionmaking, patienttevredenheid, tijdigheid U1 t/m U2 Kwaliteit van leven, verwijzerstevredenheid

9 Structuurindicator 1 Professionals zijn organisatorisch goed ingebed in het ziekenhuis. Met deze inbedding wordt tenminste bedoeld… Continuïteit en ketenzorg + Goede samenwerking tussen disciplines Een gemeenschappelijk medisch dossier, deelname aan accreditatie-, visitatie- en scholingsprogramma’s van het ziekenhuis, deelname aan stafcommissies en protocolontwikkeling van het ziekenhuis, lidmaatschap van de vereniging medische staf/het stafconvent

10 Structuurindicator 2 Ziekenhuizen met consultatieve en liaisonpsychiatrie en/of een Medisch Psychiatrische Unit hebben tevens tenminste een polikliniek voor kortdurende nazorg. Continuïteit en ketenzorg + Bereikbaarheid en beschikbaarheid van behandelfaciliteiten

11 Structuurindicator 3 Het ziekenhuis heeft tenminste een bijscholingsprogramma ziekenhuispsychiatrie voor niet-psychiatrisch opgeleide artsen en verpleegkundigen werkzaam op de spoedeisende hulp (SEH) Destigmatisering door verspreiding van kennis en vaardigheden + Vroege opsporing en tijdige zorgverlening

12 Structuurindicator 4 Het ziekenhuis heeft tenminste een bijscholingsprogramma ziekenhuispsychiatrie voor niet-psychiatrisch opgeleide artsen en verpleegkundigen werkzaam op de spoedeisende hulp (SEH) Continuïteit en ketenzorg + Goede samenwerking tussen disciplines: integratie van zorgverlening

13 Structuurindicator 5 t/m 14

14 Procesindicator 1 Shared decisionmaking wordt geïmplementeerd in alle ziekenhuispsychiatrische settings Gezamenlijke regievoering door patiënt en behandelaar

15 Procesindicator 2 Bij afsluiting van de zorg wordt (schriftelijk) naar de patiënttevredenheid gevraagd. Verbeterpunten worden ten minste viermaal per jaar besproken binnen het team van behandelaren. Gezamenlijke regievoering door patiënt en behandelaar

16 Procesindicator 3 Consulten op de SEH worden binnen 30 minuten verricht, gemeten vanaf het moment van triage in het ziekenhuis tot komst van de arts. Vroege opsporing en tijdige zorgverlening + Bereikbaarheid en beschikbaarheid van behandelfaciliteiten

17 Procesindicator 4 Reguliere consulten worden op werkdagen binnen 24 uur na aanvraag verricht, gemeten van het moment van aanvraag tot het noteren van conclusie en beleid in het dossier. Vroege opsporing en tijdige zorgverlening + Bereikbaarheid en beschikbaarheid van behandelfaciliteiten

18 Procesindicator 4 Reguliere consulten worden op werkdagen binnen 24 uur na aanvraag verricht, gemeten van het moment van aanvraag tot het noteren van conclusie en beleid in het dossier. Vroege opsporing en tijdige zorgverlening + Bereikbaarheid en beschikbaarheid van behandelfaciliteiten

19 Procesindicator 5 De wachttijd van indicatiestelling tot spoedopname op de Medisch Psychiatrische Unit is maximaal 24 uur. Vroege opsporing en tijdige zorgverlening + Bereikbaarheid en beschikbaarheid van behandelfaciliteiten

20 Uitkomstindicator 1 De Euroqol 5D-5L wordt aan het begin en eind van een behandeltraject afgenomen. Binnen de consultatieve psychiatrie is het gebruik van deze indicator in het haalbaarheidsonderzoek niet haalbaar gebleken. Zelfstandig functioneren en kwaliteit van leven

21 Uitkomstindicator 2 Jaarlijkse steekproef van de verwijzerstevredenheid met betrekking tot alle nieuwe patiënten in een periode van een kalendermaand. “In relatie tot de zorg voor deze patiënt, hoe beoordeelt u de zorg door onze afdeling? (0-10 schaal)? Wat vond u goed aan de zorg door onze afdeling? Wat kan er verbeterd worden?” Continuïteit en ketenzorg + Goede samenwerking tussen disciplines: integratie van zorgverlening

22 Haalbaarheidsonderzoek
Setting UMC 3 Algemeen ziekenhuis 6 Vanuit GGZ-instelling georganiseerd 1 Beschikbare faciliteiten Polikliniek, consultatieve dienst 2 Polikliniek, consultatieve dienst, MPU 8 Verzekeraars ook, nu korte weergave van zorgverleners en patienten Focus op proces en uitkomst

23 Euroqol 5D-5L Patiënttevredenheid

24 Euroqol 5D-5L Patiënttevredenheid @EQ-5D-5L Niet bij korte contacten
Alle domeinen onder verantwoordelijkheid van de psychiatrie? Alleen als ook terugkoppeling. Graag digitaal @patienttevredenheid Mag uitgebreider, bijvoorbeeld voor behandeldoelen. Risico van sturen op cijfer

25 Tijdigheid in 10 ziekenhuizen
Onder zorgverleners: Meeste steun voor indicator tijdigheid reguliere zorg, maar ook was men het eens dat een spoedconsult binnen 30 minuten moet plaatsvinden en een spoedopname binnen 24 uur. Meten moet zo mogelijk elektronisch.

26 Conclusies haalbaarheidsonderzoek
Verzamelen procesindicatoren tijdigheid is relevant en goed haalbaar Uitkomstindicatoren haalbaar op polikliniek en MPU, niet in consulten Normering afspreken

27 Niet alleen indicatoren: wat is nieuw?
Zorgprofielen Competenties en scholing Functioneel netwerk

28 Grote thema’s commentaarronde
Haalbaarheid in ’kleine’ of GGz-settings? Overlappende indicatiegebieden PAAZ / PUK NPCF: geen heil in vorige indicator 3 goede vragen

29 Implementatie Haalbaarheidsonderzoek Levels
Basisniveau Geaccrediteerde afdeling Psychiatrie in het ziekenhuis ‘Best practice’ Vervolgaanvraag Zorginstituut

30


Download ppt "Kwaliteit in de ziekenhuispsychiatrie"

Verwante presentaties


Ads door Google