De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Implementatie participatiewet en banenafspraak

Verwante presentaties


Presentatie over: "Implementatie participatiewet en banenafspraak"— Transcript van de presentatie:

1 Implementatie participatiewet en banenafspraak
Netwerk personeelsconsulenten Sophie Kramer, adviseur 29 november 2016

2 Voion: Arbeidsmarkt & Opleidingsfonds voor het voortgezet onderwijs
arbeidsmarkt, mobiliteit, professionalisering en veilig, gezond en vitaal werken schoolbesturen, directies, P&O-ers, mr-en, arbocoördinatoren, maar ook docenten, oop’ers en sociale partners.

3 Agenda Banenafspraak en quotumwet Cao Waarom zou u ….
Wat komt erbij kijken? Leercirkel?

4 Doen is de beste manier van denken

5 Naar passend werk voor mensen met een beperking

6 Creatie van hoogwaardige functies
Veelheid van taken Individuele en hoge verantwoordelijkheid Complexiteit Flexibiliteit Veelal in teams, uitwisselbaarheid Vaak niet geschikt voor mensen met een beperking

7 Doel banenafspraak ‘Een beter perspectief op een reguliere baan voor mensen met een arbeidsbeperking en zoveel mogelijk mensen die meedoen in de samenleving.’

8 Wetten en afspraken Sociaal akkoord 2013: tot 2024 nieuwe mensen aan het werk uit de doelgroep banenafspraak 1 januari 2015: Participatiewet in werking; samenvoeging WWB, WSW en deels Wajong. Wet banenafspraak en quotumwet: handhaving, als de participatiewet niet ‘werkt’ treedt quotumwet in werking.

9 Targets

10 Banenafspraak Quotumwet Vrijwillige afspraak Wettelijke stok achter de deur Op landelijk niveau (alle werkgevers, ook met <25 medewerkers.) Op individueel werkgeversniveau (bij > 25 medewerkers) Voor extra banen marktsector overheid en onderwijs Boete Eventuele boete opgelegd over resultaten 2018

11 1-meting ultimo 2015 Extra banen gemeten over de jaren 2013, 2014 en 2015 Taakstelling overheid/onderwijs 2015 = 3000 Gerealiseerd = 5.453 Taakstelling private werkgevers 2015 = 6000 Gerealiseerd = (cijfers incl. detacheringen en inleenverbanden)

12

13 Doelstelling VO aantal fte per :

14

15 Participatiewet: de doelgroep
Mensen die onder de participatiewet vallen en geen wettelijk minimumloon kunnen verdienen zoals mensen met een Wsw-indicatie Wajongers met arbeidsvermogen mensen met een Wiw- baan of ID-baan mensen die onder de P-wet vallen en naar oordeel UWV geen WML kunnen verdienen VSO en Pro (vanaf ) Raadpleeg het doelgroepregister UWV.

16 Mogelijke dienstverbanden
o.b.v. Begeleid Werken in het kader van de Wsw detachering (vanuit het Sociaal Werkbedrijf) met loonkostensubsidie op basis van de Participatiewet met loondispensatie conform de huidige Wajong

17 Voorzieningen en subsidies
Verschillende mogelijkheden bij UWV of gemeente: Werken met behoud van uitkeringen Loonkostensubsidie / loondispensatie No-riskpolis Premiekorting/mobiliteitsbonus Jobcoaching Werkvoorzieningen

18

19 CAO VO 11.2. Werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt 1. Een werknemer wordt gerekend tot de categorie werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt indien hij is opgenomen in het doelgroepregister zoals bepaald in de Participatiewet en de bijbehorende beleidsregels UWV. De functiecategorie als bedoeld in artikel 11.1 lid 3 onder d. is onderdeel van de functiecategorie onderwijsondersteunend personeel. 2. In afwijking van lid 1 zijn de hoofdstukken 3 en 13 en bijlage 9 van deze cao niet van toepassing op deze functiecategorie. Het bruto maandloon wordt vastgesteld op het wettelijk minimumloon. 3. De werkgever kan bij ziekte van de werknemer voor de gederfde loonkosten een beroep doen op de no-riskpolis van UWV Participatie De werkgever bevordert participatie van werknemers als bedoeld in artikel 11.2.

20 Praktijkvoorbeeld: Hogeschool Leiden

21 Waarom wilt u functies creëren voor mensen met een arbeidsbeperking?

22 Omdat …. Maatschappelijk belang/MVO Wettelijke verplichting
Voorkomen boete Voldoen aan eigen missie Afspiegeling van de samenleving zijn Imago van de school Tijdrovende klussen invullen Budgettair neutraal of met beperkte kosten Efficiëncy Bevlogenheid/arbeidsvitamine/teamgevoel Weer toekomen aan het echte werk

23 Wat komt er kijken bij het creëren van functies voor mensen met een arbeidsbeperking?

24 Draagvlak en communicatie
De banen-afspraak Opdracht Probleem-eigenaar Draagvlak en communicatie Contracten proefplaatsing Financiële aspecten Voorbereiding afdeling en begeleiding Creëren van banen Regionale partijen De doelgroep

25 Hulpvragen Zijn er eenvoudige werkzaamheden (binnen functies)?
Zijn er taken die blijven liggen? Wordt er overgewerkt? Werkt u met uitzendkrachten? Welke taken worden niet/minder naar verwachting uitgevoerd? Welke werkzaamheden voeren medewerkers uit ‘onder hun niveau’? Waarbij zouden medewerkers ondersteuning kunnen gebruiken? Welke neventaken zouden medewerkers liever uit hun functieomschrijving halen zodat zij zich beter op hun hoofdtaak kunnen richten?

26 Voorbeeld Vechtdal College
Assistent conciërge Werkzaamheden: Assisteren van de conciërge bij diens taakuitvoering Uitvoeren eenvoudige cateringwerkzaamheden Uitvoeren reparaties en onderhoud Verrichten kopieerwerkzaamheden Uitvoeren groenwerkzaamheden Uitvoeren schoonmaakwerkzaamheden

27 Voorbeeld Martinus College
Medewerker wasserij en medewerker schoonmaak (2 personen van gemiddeld 0,5 fte = 18½ uur) Medewerker schoonmaak: Verzorgt de schoonmaak van het gebouw: verschillende kantoorruimtes, personeelskamer (1x/ week), toiletgroepen en het (kantoor)meubilair Draagt zorg voor het verzamelen en afvoeren van afval en oud papier Wordt incidenteel ingezet bij werkzaamheden in drukke periodes zoals inzamelen van studieboeken aan het eind van het schooljaar Medewerker wasserij: Wast het linnengoed voor de praktijkopleidingen: kleding, laboratoriumjassen en linnengoed zoals tafellakens en theedoeken Medewerker schoonmaak en wasserij kunnen elkaars werk overnemen

28 Voorbeeld Atlas College
Magazijnbeheer bij de techniek lessen (SG Newton) Bestellingen verwerken, schoonmaak en wassen van koksbuizen en handdoeken bij Cooking Skills (SG Newton) Assisteren bij ontvangst, assisteren bij surveillance, assisteren bij verzuimdocumenten, beheer liftsleutels en kluisjes (SG Newton) Beheer plein en fietsenrek (Copernicus SG) Onderhoud groen en kleine reparaties buitenterrein (Copernicus SG) Schoonmaak toiletunits (2x gedurende de dag), lopen van sluitronde (Copernicus SG, wellicht ook Newton)

29 Voorbeelden Receptioniste ICT-medewerker Facilitair medewerker/ ondersteunend conciërge Schoonmaker of extra schoonmaak Medewerker wasserij Medewerker postkamer/ repro-medewerker Toezichthouden fietsenstalling/ eenvoudige fietsreparaties Surveillance medewerker Medewerker groenvoorziening Medewerker administratie Magazijn beheerder Insourcen van uitbesteed werk: Catering Schoonmaak Groenvoorziening Met dank aan Jacqueline Koolhaas, gecertificeerd jobcreator

30 De Beelen, Tolbert

31 Leercirkel Deelnemers willen binnen periode van ca. 4 maanden extra arbeidsplaatsen realiseren Vier of vijf bijeenkomsten Eigen praktijk centraal Leercirkel ondersteunt door: leren door zelf aan de slag te gaan uitwisseling met andere scholen voor vo expertise en contacten SBCM waaruit de leercirkel kan putten

32 Draagvlak en communicatie Toepassen in eigen praktijk
Opdracht Rol De doelgroep Toepassen in eigen praktijk Begeleiding De banen-afspraak Creëren van banen Financiële aspecten Eigen onderwerpen

33 Relevante links Voion: Participatiewet en banenafspraak
SBCM: Handreikingen en checklists voor de werkgever

34


Download ppt "Implementatie participatiewet en banenafspraak"

Verwante presentaties


Ads door Google