Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
LOB Methodiek Marcanti College
Loopbaan oriëntatie en –begeleiding
2
Een nieuwe Loopbaan -Oriëntatie en begeleiding (LOB) methodiek
Introductie Een nieuwe Loopbaan -Oriëntatie en begeleiding (LOB) methodiek Onderzoeksvraag Onderzoeksinstrumenten Resultaten Aanbeveling
3
Onderzoeksvraag: Deelvragen Introductie
Wat zijn de behoeftes van de doelgroep (VMBO leerlingen, mentoren en schoolbestuur)? Welke LOB kwaliteiten zijn al aanwezig? Wat is men bereid in te investeren? Welke LOB methodiek daagt de VMBO leerlingen van het Marcanti uit tot zelf inzicht en zelf sturing zodat zij een passende beroeps- of vervolgopleidingskeuze kunnen maken?
4
Voor mijn onderzoek heb ik het Stappenplan van de VO-Raad gebruikt.
Opzet Voor mijn onderzoek heb ik het Stappenplan van de VO-Raad gebruikt. Stappenplan VO-raad; Zelf de laatste stap bijgevoegd De Stappen In kaart brengen huidige situatie LOB & Marcanti Rollen en taken – Wie doet wat Professionalisering – Wat is men bereid te leren Keuze LOB methodiek – Aanbeveling
5
Werkwijze in beeld Huidige situatie Rollen en taken
Professionalisering LOB methodiek Criteria vanuit het Marcanti College Digitale enquête onder de mentoren Digitale LOB scan (ingevuld door decaan & schoolleiding) Wat wil de school? Nieuwe LOB methodiek Leerlingen top 3 incl. vragenlijst Gesprek top 3 LOB aanbieders
6
Stappenplan Huidige situatie Criteria Marcanti LOB scan Enquête Rollen en taken Professionalisering LOB methodiek Criteria zijn opgesteld naar aanleiding van het document “Visie LOB Marcanti” Om een goed beeld te krijgen van de huidige situatie heb ik een tweetal onderzoeksinstrumenten ingezet: LOB- scan Digitale enquête onder alle mentoren
7
Criteria Marcanti Stappenplan Huidige situatie Criteria Marcanti LOB scan Enquête Rollen en taken Professionalisering LOB methodiek De criteria zijn opgesteld naar aanleiding van het document “Visie LOB Marcanti” Criteria Marcanti Kosten. Wat zijn de kosten per leerling? Welke kosten komen er nog bij? Digitaal / Folio. Er zijn niet genoeg computers op de school om alles digitaal te doen. Anders kunnen de leerlingen niet tegelijk aan de slag. Daarom moet er een juiste verhouding zijn tussen folio/digitaal Tijdsbesteding per week. De leerlingen zijn er nu niet meer dan een half uur per week mee bezig. Dit is te weinig, volgens de decaan. Dit moet zo rond een half uur zijn per week Portfolio die ze kunnen meennemen. Ze bouwen door de jaren heen een portfolio op. Deze moet meeneem baar zijn als ze een vervolg opleiding gaan doen. Het liefste digitaal. Wenselijk. Een methodiek die specifiek beter aansluit bij TL Kader, Theoretische en Havo.
8
LOB Scan Huidige Situatie Online scan LOB scan is praktisch begin punt
Stappenplan Huidige situatie Criteria Marcanti LOB scan Enquête Rollen en taken Professionalisering LOB methodiek LOB Scan Online scan LOB scan is praktisch begin punt Geeft huidige stand van zaken weer, maar sterk gestileerd Uitgangspunt: professionaliseringstraject Uitkomst, de school valt onder: (bijlage 2) Model 1: De vakkenschool Model 2: De activerende school Model 3: De flexibele school
9
Aandachtspunten² LOB Scan Stappenplan
Huidige situatie Criteria Marcanti LOB scan Enquête Rollen en taken Professionalisering LOB methodiek Bijlage 1 Aandachtspunten² Punt 3: Binnen Kwadrant Visie & Beleid scoren Beleid en Draagvlak en leiderschap laag. Punt 11: Ouders en verzorgers haalt het gem. van de kwadrant samenwerking sterk omlaag Kwadrant Gemiddelde score¹ Visie & Beleid 2,67 Oriëntatie & Begeleiding 3,43 Organisatie 3,22 Samenwerking 3,13 ¹: score loopt van 0 tot 4 ²: Antwoorden staan in de bijlage 1
10
De LOB scan wensen 3. Beleid (Visie & Beleid):
Stappenplan Huidige situatie Criteria Marcanti LOB scan Enquête Rollen en taken Professionalisering LOB methodiek Bijlage 3 De LOB scan wensen 3. Beleid (Visie & Beleid): Integreren in het onderwijs programma. Een vakdocent levert een bijdrage aan de ontwikkeling en verbetering van de schoolorganisatie. . 11. Ouders en verzorgers (Samenwerkingen): Ouders gaan een belangrijkere rol gaan spelen 12. Externe partijen (Samenwerkingen): Externe partijen (bedrijven) spelen een belangrijke rol in de vorming van de professionaliteit van de leerlingen.
11
De LOB wensen
12
Belangrijk om de gebruikers (mentoren) te ondervragen Respons van 63%
Enquête Stappenplan Huidige situatie Criteria Marcanti LOB scan Enquête Rollen en taken Professionalisering LOB methodiek Bijlage 3 / 4 Belangrijk om de gebruikers (mentoren) te ondervragen Respons van 63% 38 vragen zaten er in de enquête, inclusief 1 open vraag Vragen: Omtrent de huidige stand van zaken Wat willen de mentoren voor de toekomst?
13
Individuele antwoorden enquête
Stappenplan Huidige situatie Criteria Marcanti LOB scan Enquête Rollen en taken Professionalisering LOB methodiek Vraag Antwoord 3 Als mentor wil ik elke les tijd besteden aan LOB Ruim 60% van de mentoren is het hier (zeer) mee oneens. 16 Een LOB methodiek geeft leerlingen belangrijke handvatten voor de opleidingsgerichte keuzes Interessant is dat 42% het hier mee eens is, 37% niet mee eens en 21% neutraal. Zijn de meningen verdeelt over LOB? 22/23 100% papier of digitaal Over beide (papier/digitaal) zijn ze gematigd negatief. Dit kan erop duiden dat ze er ambivalent in staan; het maakt ze weinig uit. 25 Ik ben tevreden over de onderwijsruimte(s) die het Marcanti biedt? De meerderheid is het hier mee eens. 34 Marcanti heeft alle kwaliteiten in huis om leerlingen een goede LOB te geven Bijna 70% van de ondervraagde is het hier mee eens. Maar onder welke omstandigheden? 35 Ik wil graag een andere LOB methodiek 50% mee eens, 27% neutraal de rest oneens. 36 Marcanti beidt haar mentoren goede begeleiding ten aanzien van LOB 40 % mee eens, 40% mee oneens en 20% neutraal 38 Open vraag Wat mis je voor een goede mentor les? (denk daarbij aan Keuzedossier, LOB, projectweek stage) Een duidelijkere invulling van de lessen en duidelijkheid over wat er met het gedane werk gebeurd (tijdsplannen & doelen Bezoekdagen ROC, voorlichting ROC richtingen, voorlichting van decaan
14
De volgende personen zijn dagelijks betrokken bij het LOB proces
Taken en rollen binnen het LOB Stappenplan Huidige situatie Rollen en taken Mentoren Decaan Schoolleiding Vakdocent Professionalisering LOB methodiek Bijlage 5 De volgende personen zijn dagelijks betrokken bij het LOB proces Mentoren (31 mentoren) Decaan (1 decaan) Schoolleiding (MT ) Vakdocenten De rol en taken van de mentoren zijn aangepast aan de LOB scan wensen Leerling Mentor Decaan Schoolleiding Vakdocenten
15
Mentor & vakdocent zitten in de eerste lijn Decaan tweede lijn
Conclusie: Rollen en taken Stappenplan Huidige situatie Rollen en taken Mentoren Decaan Schoolleiding Vakdocent Professionalisering LOB methodiek Mentor & vakdocent zitten in de eerste lijn Decaan tweede lijn Schoolleiding: visieontwikkeling en eindverantwoordelijk Breed uitgezet binnen school LOB methodiek is een leidraad Integratie onderwijs programma Ouders/externe partijen een prominentere rol
16
Professionalisering Stappenplan Huidige situatie Rollen en taken Professionalisering LOB methodiek Binnen professionalisering staat de vraag centraal hoe begeleiders bekwaam worden, zijn en blijven op het gebied van LOB Deze stap is afhankelijk van de LOB methodiek die wordt gekozen.
17
De lijst van aanbieders De keuze van top 5
Stappenplan Huidige situatie Rollen en taken Competenties Professionalisering LOB methodiek Bijlage 6 / 7 De lijst van aanbieders De keuze van top 5 Telefonisch gesprek LOB aanbieders. Mijn vragen waren naar aanleiding van de enquête en LOB scan.
18
Criteria Marcanti Op de volgende pagina: Vragen LOB aanbieders
Stappenplan Huidige situatie Rollen en taken Competenties Professionalisering LOB methodiek Criteria Marcanti Verdeling tussen digitaal en folio Kosten per leerling per jaar Tijdsbesteding van de leerlingen per week Wat is de rol van de mentor/decaan Op de volgende pagina: Lijst van alle aanbieders In groen de criteria waaraan ze moeten voldoen Marcanti heeft alleen een VMBO en Havo afdeling
19
Lijst van LOB aanbieders
Methode Soort Uitgeverij Leerjaar / Niveau Omschrijving S-TrjcT Web-based LDC-Business vmbo tot en met vwo-niveau Bestaat uit verschillende vragenlijsten en tests Multiple Choice Folio en cd-rom EPN / Noordhoff Uitgevers VMBO OB / BB HAVO OB / BB Werkboeken in de vorm van een magazine. Digitale leeromgeving ook aanwezig Kiezen op Komst Folio, DVD en cdrom Eisma UDUmedia VMBO 2 Werkboeken, DVD met beroepen en cd-rom. Traject over studie en beroep Aardig Vaardig VMBO OB Mentorkit, boeken, vragenlijsten Traject Folio en web-based Thieme Meulenhoff Methode kiezer op 6 onderdelen Leren op Maat Gebaseerd op sociale- en studie vaardigheden Qompas Folio en web-based mavo, havo en vwo Marktleider op het gebied van profielkeuze- en studiekeuzebegeleiding Beroepskeuze Dagboek Profiel ASL vmbo Studievaardighedenvragenlijst en een menstype vragenlijst. Loopbaanverkenner zijn online specifieke opdrachten voor het vierde leerjaar opgenomen. Keuzedossier Remmers Alle niveau’s & leerjaren Werkboeken met schriftelijk en digitaal portfolio en digitaal aanbod beroepeninformatie. Koerswijzer Folio Esstede Alle leerjaren Overzicht en inzicht zijn de sleutelwoorden DiBiZ Katernen, logboekkatern Wonderlijk Werkboek LDC Vmbo 2 Werkboek met als doel zicht te krijgen op arbeidsidentiteit Schoolweb web-based Malmberg Zoeksite naar opleidingen en beroepen. Tests, open dagen en nuttige overige info, Opleidingenberoep.nl Site Ministerie OCW Zoeksite naar opleidingen en beroepen. Tests, open dagen en nuttige overige info Real Game Simulatie- of rollenspel APS Spelbord, kaarten, opdrachten voor vmbo, havo en vwo
20
De volgende LOB aanbieders komen in aanmerking
Vragen LOB aanbieders Stappenplan Huidige situatie Rollen en taken Competenties Professionalisering LOB methodiek Multiple Choice Qompas Keuzedossier Bijlage 8 De volgende LOB aanbieders komen in aanmerking Multiple Choice Qompas Keuzedossier Aangezien er al zoveel duidelijkheid is over keuzedossier en ik ze een aantal keer al had gesproken, heb ik geen interview met hun gehouden.
21
Criteria vanuit het Marcanti Rollen en taken Enquête LOB scan
Tijdsbesteding Portfolio meenemen Digital / Folio zelf inzicht en zelf sturing Rol mentor Rol school leiding Rol vakdocent Rol decaan Integratie stof Krachtige loopbaanomgeving (praktijk gericht) Ouders / verzorgers Beleid Professionalisering Multiple Choice Duidelijk Alleen digitaal Ja Sterk Eerste lijn Derde lijn Sterk aanwezig Nee X Qompas Minder gericht Tweede lijn Keuze dossier Onduidelijk nee ? Sterk aanwezzig Staat er geheel boven onduidelijk
22
Qompas zou mijn eerste keuze zijn
Conclusie Qompas zou mijn eerste keuze zijn Multiple Choice maakt zich erg sterk op het gebied van zelfinzicht en zelfsturing. Keuzedossier, ondanks dat die aan veel criteria voldoet wil 50% van de mentoren een andere LOB.
23
Volgende stappen Volgend jaar worden er klassen aangewezen die een methodiek gaan gebruiken Kosten?
24
Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.