De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Onderzoek naar Regionaal Comakership

Verwante presentaties


Presentatie over: "Onderzoek naar Regionaal Comakership"— Transcript van de presentatie:

1 Onderzoek naar Regionaal Comakership
Leven lang leren inhoud geven vanuit PPS General Assembly 16 november 2016 Erna Dros, MCM Lectoraat heeft opdracht gekregen om RIF-projecten te onderzoeken. Onderzoeksvraag is “hoe kan door al doende leren in lerende netwerken het concept “regionaal comakership’(tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven bij sociaaleconomische innovatievraagstukken) op een hoger plan gebracht worden en welk leiderschap vereist dat”. Het is een longitudinaal onderzoek tot het eind van het RIF-periode. V 1.0

2 Hoe staan deelnemers met elkaar in verbinding
Netwerkanalyse: Hoe staan deelnemers met elkaar in verbinding De dia laat de data van een van de onderzoeksinstrumenten zien. Het is een ‘foto’ van mei we ver De vraag aan respondenten was: ‘met wie heb je waardevolle gesprekken binnen en buiten de netwerken’ De dia laat zien wie met wie waardevolle gesprekken heeft. Hoe vaker iemand genoemd is, hoe groter de respondent weergegeven wordt. Het plaatje correspondeert me de regio's binnen het Alfa-college en de 8 deelprojecten daarbinnen.

3 Hier zijn de bedrijvenpartners rood gemaakt.
Onderwijs (mbo & hbo) Bedrijvenpartners Hier zijn de bedrijvenpartners rood gemaakt. Links: wie de lijst niet ingevuld heeft en niet door anderen genoemd is (NB er zijn ook personen niet zichtbaar/achter anderen)

4 Leren in de netwerken (persoonsniveau)
Onderzoekslijn 1: Leren in de netwerken (persoonsniveau) Het onderzoek bestaat uit 3 onderzoekslijnen. Onderzoeksvraag bij onderzoekslijn 1: Welke persoonlijke leer en samenwerkingsopbrengsten verwerven deelnemers/professionals middels al doende leren binnen regionale netwerken waarin publiekprivaat in comakership gewerkt wordt aan relevante innovatievraagstukken

5 Leren en leiderschap in en tussen de netwerken (netwerkniveau)
Onderzoekslijn 2: Leren en leiderschap in en tussen de netwerken (netwerkniveau) Onderzoek naar de leren in relaties binnen en tussen de netwerken Leiderschap is geen functie maar een kwaliteit, rol, vaardigheid, invloed op kennisagenda (convener)  relatie met internationaal onderzoek Wenger Onderzoeksvraag onderzoekslijn 2 is: Welke invloed heeft al doende leren in en tussen netwerken op het ontwikkelen van het concept regionaal comakership èn welk verbindend leiderschap is daarbij effectief.

6 ReCoMa als innovatiestrategie Alfa-college (instellingsniveau)
Onderzoekslijn 3: ReCoMa als innovatiestrategie Alfa-college (instellingsniveau) In opdracht van CvB onderzoek naar ReCoMa als innovatiestrategie. Doelgroep de hiërarchisch leidinggevenden van deelprojectleiders. Onderzoeksvraag onderzoekslijn 3 is: Wat is de relatie tussen het regionaal comakership in de lerende netwerken (deelprojecten) en de innovatiestrategie van het Alfa-college als lerende organisatie.

7 Waardecreatie interview: waardecreatie als lerend perspectief
Bij de onderzoekslijnen zijn verschillende onderzoeksinstrumenten gebruikt, zoals hiervoor de sociale netwerkanalyse (prof M. de Laat). Er zijn ook dimensie interviews, digitale vragenlijsten èn waardecreatie interviews afgenomen. Bij alle drie de onderzoekslijnen zijn op dezelfde wijze open interviews gehouden aan de hand van het waardecreatie interview (relatie E. Wenger: internationaal). Toelichting model en waarden die gezocht worden. Overzicht waarden: Immediate value: productieve activiteiten en ervaringen en opvattingen hierbij Potential value: opgedane inzichten/vaardigheden en ervaringen en opvattingen hierbij Applied value: verandering in relatie tot de dagelijkse praktijk en het persoonlijk functioneren Realized value: zichtbare kwantitatieve en kwalitatieve opbrengst van een verandering Reframing value: structurele veranderingen, nieuwe perspectieven en verandering in kennis- en waardesystemen Volg de lijnen: geen lineaire volgorde

8 Andere lerende netwerken Onderzoeksgroep:
Lector (mbo/hbo) Alfa-college (mbo) Stenden (hbo) Open Universiteit (wo) Onderzoeksbureau Naast de deelprojecten (RIF) ontstaan andere lerende netwerken: De onderzoeksgroep zelf is een lerend netwerk dat ook voldoet aan de kernmerken van de netwerken in het regionaal comakership: Multidisciplinair Multilevel Duurzame relaties

9 Andere lerende netwerken Good Governance vanuit co-makership:
Lector CvB’s andere roc’s OCW UvA Ontwikkelen en leren: Gemeente VNO Er ontstaan meer netwerken: Landelijk: good governance En als voorbeeld regionaal: - Gemeente Groningen die bedrijvenpartner is en de werkwijze wil overnemen

10 ‘’Bij elkaar komen is het begin…. Bij elkaar blijven is vooruitgang….
Met elkaar samenwerken is succes’’. (Bron: Henry Ford) Vragen?


Download ppt "Onderzoek naar Regionaal Comakership"

Verwante presentaties


Ads door Google