De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

extravert Hotspot Dorpsplein Zalencentrum Dienstencentrum individu

Verwante presentaties


Presentatie over: "extravert Hotspot Dorpsplein Zalencentrum Dienstencentrum individu"— Transcript van de presentatie:

1 extravert Hotspot Dorpsplein Zalencentrum Dienstencentrum individu
groep Sociëteit Buurthuis introvert 1

2 archetype: Dorpsplein
inspiratiebronnen / casus(sen) Het spectrum, Oelbroeck , Bossche Brede Scholen, Balade Waalwijk deelnemers business team Alwyn van de Ing Kees Peeters Glenn van der Vleuten Johan Burghouts Tom de Haas Omgevingsanalyse doelgroep Wijkvoorziening voor bewoners, verenigingen, scholen, soc. Maatsch. functies; WMO verzorgingsgebied Veelal wijkgericht, soms dorpsfunctie kansen /bedreigingen relatie met de gemeente; sturing gemeente op gesubs. organisaties; Afhankelijkheid van zalencentrum functie Missie en doelstellingen positionering / waarden Vooral geel; ontmoetingsplek / kameleon bij verhuur aan bedrijven missie Centrale rol spelen in dorp of wijk; centrum functie; ontmoetingsplek; overdekt plein doelstellingen Verbinden bewoners in wijk en buurt; mensen verantwoordelijk maken voor de directe sociale omgeving. Maatschappelijk initiatief tegen lage prijzen faciliteren Marketing en management marketing en communicatie 90% van de exploitatie vaste verhuur . Functie van dorpsplein; evenementen organiseren, carnaval, goede horeca voorziening / catering in centrale ruimte organisatiestructuur Aparte rechtspersoon, stichting of gemeente BV. Zekere autonomie. Actief bestuur.. personeel / sleutelfunctionaris Directeur/beheerder

3 archetype: Dorpsplein (vervolg)
ketenpartners Gemeente (beleidsregie), huurders en gebruikers ICT Voor planning en beheer kern verdienmodel 90% vaste verhuur / 10% commerciële omzet / horeca / vergadering / zalen bijzonderheid Veel meer focus op gemeente als op individuele bewoners in de wijk

4 archetype: Buurthuis 4 inspiratiebronnen / casus(sen)
Stella Maris (Utrecht) deelnemers business team Jill Warner, Nicole Janssen, Erik Leisink, Martine Atzema Omgevingsanalyse doelgroep Jonge gezinnen, jongeren/studenten verzorgingsgebied De subwijk Ondiep binnen de wijk Noordwest kansen /bedreigingen Veranderende samenstelling van de wijk (duurder en koopaanbod): Kans: nieuwe bestuursleden Bedreiging: huidig aanbod sluit niet aan op de behoefte Dalend vrijwilligersanimo: - Kans: ontlasten vrijwilligers waardoor inzet weer aantrekkelijker wordt Bedreiging: Sterke afhankelijkheid vrijwilligersinzet Wet- en regelgeving: Bedreiging: Geen juridische entiteit en geen horecavergunning Renovatie pand Kans: Meer potentie pand, mogelijkheid voor uitbereiden aanbod Nieuwe vaste gebruikers: Kans: Meer inloop, hogere bezettingsgraad, samenwerking nieuwe disciplines Bedreiging: Verlies/beperking eigen identiteit 4

5 archetype: Buurthuis (vervolg)
Missie en doelstellingen positionering / waarden Kinderen, jongeren en ouderen uit de wijk Noordwest zijn de primaire doelgroep; andere bezoekers (andere leeftijdscategorie en/of van buiten de wijk) zijn echter ook welkom missie Stella Maris is een ontmoetingsplaats in de wijk Noordwest in Utrecht waar kinderen, jongeren en ouderen hun vrije tijd kunnen doorbrengen. Geborgenheid en vrije tijd staan centraal. doelstellingen Bevorderen gemeenschapszin en wijkbinding Vergroten van participatie en sociale netwerken Verbeteren van (sociale) veiligheid Aanbieden sociale en culturele activiteiten Creatieve ontwikkeling Marketing en management marketing en communicatie Niet te gek, mond-tot-mond, flyer met programma en nieuwjaarswens, plaatselijke wijkkrant, communiceren mogelijkheden bij verschillende maatschappelijke betrokken organisaties/organen organisatiestructuur Stichting of Vereniging?  Lokaal sterke verbondenheid personeel / sleutelfunctionaris Positionering en risicomanagement medewerkers (coördinerende functionaris) Gros door vrijwilligers ketenpartners Wijkcomitée, welzijnsinstelling, ongeorganiseerde burgerinitiatieven ICT Beperkt (1 computer met ), internetsite? kern verdienmodel Kostenbeperking

6 archetype: Zalencentrum
inspiratiebronnen / casus(sen) Buurthuis De Jagershoef deelnemers business team Bob Vijge, Remco Staals, Anton Kok, Ingrid de Moel Omgevingsanalyse doelgroep Buurtbewoners verzorgingsgebied Woensel Noord kansen /bedreigingen Kans; jongeren, eten, gemoedelijk. Bedreiging; imago, veel ruimte, soc./cult. ontwik., afhankelijkheid Missie en doelstellingen positionering / waarden veel groen , maar ook geel en rood missie Hét activiteitencentrum van de buurt (voor leefbaarheid en ontmoeten) doelstellingen Voor en door de buurt (diverse indicatoren benoemd) Marketing en management marketing en communicatie beperkt organisatiestructuur 1 persoon waar alles samen komt personeel / sleutelfunctionaris beheerder ketenpartners Divers ICT Kassa, computers, lichtreclame kern verdienmodel Huur en horeca (45%) rest subsidie gemeenten en bijdrage corporatie bijzonderheid Op termijn financieel zelfstandig

7 archetype: Sociëteit inspiratiebronnen / casus(sen)
Thorbeckepark (Utrecht) deelnemers business team Emmely Hutten, Martijn Leusink, Gerald Wiebing Omgevingsanalyse doelgroep Wijkbewoners van alle leeftijden verzorgingsgebied Wijk Ondiep (en Zuilen) kansen /bedreigingen Kans: Aandacht voor sport Bedreiging: Botsing leefstijlen Missie en doelstellingen positionering / waarden Gastvrij met aspecten uit geel/rood/groen/blauw missie Meedoen is belangrijker dan winnen doelstellingen Ontmoeten / bewegen / meedoen Marketing en management marketing en communicatie Sportieve actie voor individu en groep + ontmoetingsplek voor iedereen organisatiestructuur Individuele huurcontracten met Mitros, gezamenlijk (ver)huurdersoverleg personeel / sleutelfunctionaris 1 fte betaald, aangevuld met 3 fte ‘vrijwillig’, Uitbater horeca = spilfunctie ketenpartners Mitros/ DMO Sport / Fitness / Portes welzijn / Ludens Kinderopvang / Uitbater horeca ICT Geen bijzondere plek kern verdienmodel Verhuur aan vaste huurders (maatschappelijk en commercieel) + horeca bijzonderheid Uitbater moet plek krijgen. Vraag: Sociëteit, Zalencentrum of ook Hotspot?

8 archetype: Hotspot inspiratiebronnen / casus(sen)
De Kamers (Amersfoort), Mare Nostrum (Alkmaar) deelnemers business team Jan van der Meulen, Krista van Slageren, Sandra Ruiter, Marc van Leent Omgevingsanalyse doelgroep individueel georiënteerden; primair volwassenen verzorgingsgebied zowel wijk als regio; dubbelfunctie is kracht kansen /bedreigingen kans: sterke behoefte aan zelfexpressie, laten zien wie je bent Missie en doelstellingen positionering / waarden blauw-rood met ook waarden in collectieve domein (bv. ‘warmte’) missie cultuur als drager van ontmoeting doelstellingen individuele ontwikkeling / versterken van netwerken / wijkbranding Marketing en management marketing en communicatie scherp profiel, uitstraling, podium/theater als brand, ‘landelijke’ activiteiten organisatiestructuur one firm concept personeel / sleutelfunctionaris ondernemer aan de leiding, zichtbaar en voelbaar aanwezig ketenpartners iedereen die bijdraagt aan concept; geen/beperkt ‘vaste’ onderhuurders ICT low profile in bedrijfsvoering, verder is ICT ook cultuur (wijk TV) kern verdienmodel verhuur in zakelijk segment + opbrengst eigen programmering + horeca (subsidie < 30% bijzonderheid Horeca-vergunning noodzakelijk

9 “de wereld aan je voeten” “Iedereen telt mee”
extravert “de wereld aan je voeten” “Iedereen telt mee” Ontdekken Expressie Groei Harmonie Verbondenheid Gezelligheid Flexibel Ongebonden Efficiënt Praktisch Nabij Betrokken Gastvrij individu groep Prestige Schoonheid Kwaliteit Respect Geborgenheid Veiligheid “ons kent ons” “jezelf mogen zijn” introvert 9


Download ppt "extravert Hotspot Dorpsplein Zalencentrum Dienstencentrum individu"

Verwante presentaties


Ads door Google