De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Detailhandelsplan Sint-Niklaas en deelkernen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Detailhandelsplan Sint-Niklaas en deelkernen"— Transcript van de presentatie:

1 Detailhandelsplan Sint-Niklaas en deelkernen
Handel, beleving en ondernemerschap : van visie tot actie 13/03/2017 GRC Carl Hanssens

2 Agenda Introductie Zes deelgebieden voor detailhandel en ondernemende activiteit Het focusgebied: afbakening en positionering Leegstand beperken in het focusgebied Verbreden van het aanbod in het focusgebied: de ondernemende kern Belevingswaarde verhogen in het focusgebied Lokale handelaars samen op de kaart zetten, dankzij een sterk en verrassend merk Ondersteuning voor alle detailhandelaars, ook buiten het focusgebied Manier van werken

3 Introductie Detailhandelsplan: visie, inclusief vertaling naar concrete kernversterkende maatregelen Rol van de stad: keuzes maken om continuïteit te garanderen. Vetrekken vanuit bestaande studies Draagvlak via verschillende overlegstructuren de afgelopen 6 maanden Inhoudelijke voorbereiding Integraal Handelsbeleid (IHB)

4 1. Zes deelgebieden voor detailhandel en ondernemende activiteit in Sint-Niklaas
Zone 1: Anthonis De Jonghestraat Zone 2: Entrepotstraat Zone 3: Europark-Noord Zone 4: Europark-Oost Zone 5: Europark-Zuid Zone 6: Oostjachtpark Zone 7: Industriepark-Noord Zone 8: Hoge Heerweg – Hoogkamerstraat – Eigenlostraat – Laarstraat – Pachtgoedstraat Zone 9: Industriepark-West Zone 10: SVK Zone 11: Eeckelaerthof Zone 12: Nobels-Peelmanstraat

5 2. Het focusgebied Afbakening en positionering

6 3. Leegstandsbeleid binnen het focusgebied
MEERSPORENBELEID: straffend enerzijds door effectieve leegstandstaks, tegemoetkomen anderzijds via premiestelsel. CUMULEERBAAR PREMIESTELSTEL: Starterspremie Renovatiepremie Verhuispremie Herbestemmingspremie Proactief leegstand beperken Leegstand-belasting aanhouden Steun-maatregelen Proactief benaderen investeerders Transparante Immo-databank Eigenaar-overleg Restrictief beheer winkel –m² (~IHB) Geen/beperkte uitbreiding handelsruimte (compensatie elders) > 400m² : IHB Interne ‘whishlist’ opmaken Stadspromomateriaal maken (specifiek naar investeerders/ondernemers) Proactief contacteren Koppeling aan ondernemersloket Samenwerking met immokantoren Minimaal 1x/jaar Visie delen Wederzijds info delen

7 3. Leegstandsbeleid binnen het focusgebied Zoom: steunmaatregelen
Begunstigde Locatie Indicatie € Starter Bestaande handelaar Eigenaar Focus-gebied Buiten Focus-Gebied > 3m beschikbaar <3m beschikbaar Starterspremie NIEUW x 5k Renovatiepremie 6k  10k 0k  5k Verhuispremie Van buiten naar binnen focusgebied Herbestemmings-premie (horeca, handel, wonen, werken/wonen boven winkels) 10k Cumuleerbaar premie-telsel Budgetestimatie: €280k per jaar Afhankelijk van de komende oproep, gedeeltelijk ondersteund door Vlaanderen.

8 4. Verbreding van het aanbod binnen het focusgebied De ondernemende kern
Afgebakend gebied in de stad Aaneengesloten bedrijvigheid Aantrekkelijke mix van zichtbare handel én bedrijvigheid Focus op detailhandel, maar méér dan dat alleen. Ook diensten, vrije beroepen, creatieve sector, etc.

9 5 Belevingswaarde verhogen binnen het focusgebied
Openbare toiletten Lockers Verzorging 4x/ jaar Rode Loper, Terrasjesdagen, Oh dagen, winterwinkel Overkoepelend Koppeling stadsfaciliteiten 1 oplossing = tal van opportuniteiten Fietsfaciliteiten Kortparkeerstroken (runshopping) Betaal parking met getrouwheidspunten (ipv gratis zaterdag-parkeren) Communicatie parkeerbeleid Handen-vrij-shoppen, met thuislevering Logistieke stromen optimaliseren Informatie Interactie Intimiteit Charter propere straat Prio A++ in gebiedsgerichte werking (netheid) Belichting/verlichting Handhaving inname openbaar domein Vzw Centrummanagement Handelaarsoverleg Horecaoverleg Nieuwsbrief Netwerking Steun handelaarsinitiatieven

10 6. De lokale handelaars ‘samen’ op de kaart zetten dankzij een sterk en verrassend merk
Oh Magazine Facebook/insintniklaas Oh Nieuwsbrief Media Communicatie Evenementen De Oh-pas ….

11 7 . Ondersteuning voor alle handelaars, ook buiten het focusgebied
Informatie & communicatie Ondernemersloket Netwerking Versterkend samenwerken: Versterkend samenwerken : getrouwheid Ad hoc ondersteuning Informatie / Interacatie / Intimiteit Transparante informatie Digitale dienstverlening Eén portaal voor interacties met de stad Avond van de Economie Avond van de lokale horeca Oh Nieuwsbrief Handelaarpagina Min 2x/jaar overleg Bv. Faciliteren bij openbare werken

12 8. Aanpak en manier van werken
Activering Strutureel investeren €30 k via vzw CMM steun handelaarsinitiatieven Bezoekersfaciliteiten Infokiosken Duurzaam ondernemen Monitoren falen en succes Activering overleg netwerking Structureel investeren Duurzaam ondernemen Falen en succes Energiecoachingstraject Passantentelling Getrouwheid WIFI Dashboard


Download ppt "Detailhandelsplan Sint-Niklaas en deelkernen"

Verwante presentaties


Ads door Google