Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
krachtige Leeromgeving
Verkenningsgroep 30 aug. 2016 krachtige Leeromgeving
2
Social Work als krachtige leeromgeving De bouwstenen en het fundament
intuïtieve overeenstemming (‘common sense’) over didactisch toekomst perspectief, collectief en transformatief (leven lang) leren. nieuw didactisch model én het lef om stip op horizon (lerende regio voor SW) vast te houden, incl. de betekenis daarvan voor onszelf (veranderend docentschap) Ik ben het meest tevreden over (de opbrengst)…. Ik hoop dat de COP groep omarmt en tot verdere ontwikkeling brengt. Ik hoop dat andere verkennersgroepen dáár aandacht aan hebben besteed …aan veranderende functie van ‘vastgoed’ …. om inhoudelijk niet dicht te timmeren ….lerend werken, werkend leren
3
Agenda Derde (en laatste) bijeenkomst
Doel: concreet vormgeven aan de nieuwe leeromgeving die we graag willen realiseren -> van samenvatting tot nu toe naar gedragen resultaat (A4) Samenvatting tot nu toe inbreng deelnemers, aanvullend perspectief Lisa en Saskia Werken naar een gedragen resultaat (subgroepen en overstijgend kijken) Afsluiting: Wie wil wat doen en hoe nu verder?
4
Model collectief leren als basis
5
Uitgewerkt betekent dit
De wereld wordt gekenmerkt door een veranderende rol van de lerende in leerprocessen (van consument naar coproducent van kennis) en de groeiende betekenis van informeel en collectief leren (netwerken en communities). ‘Leren’ (transformeren) wordt een ‘werkgewoonte’. Bij uitstek voor sociaal werk: een complexe, normatieve, contextuele professie. Wij richten ons bij de ontwikkeling van de sociaal werk opleiding op het faciliteren en logistiek organiseren van ( informele en formele) leerprocessen naast het produceren en beheren van leerinhouden. Dat laatste gebeurt zoveel mogelijk ‘tijdens’ het onderwijsproces en in cocreatie. Leren en kennisontwikkeling is een (dialogisch) proces van cocreatie van alle betrokkenen bij een kwestie. Werken, leren en onderzoeken gaan voortdurend samen (al dan niet gesimuleerd). Burgerperspectief is steeds uitgangspunt voor leren. Waardecreatie voor mens, kind (welbevinden) en samenleving het doel. Leerpraktijken worden ontwikkeld op basis van een sociale theorie van leren, gerelateerd aan het connectivisme. Hiermee zijn we als HAN Sociaal Werkopleiding ‘uniek’ in transformatieleren -> we leren onze toekomstige sociaal werkers ‘onzeker te weten’ om mee vorm te (blijven) geven aan sociale vernieuwing.
6
Hoe gaan We zelf transformatief leren?
Via het model van collectief leren natuurlijk ;-) ! We vormen een lerende gemeenschap en we gaan ons nieuwe onderwijs ‘ervaren’ (ervarend ontwikkelen) via een pilot: Om nieuwe taal te ontwikkelen (brillen, concepten, frames, denkkaders) Om andere verhoudingen (met werkveld, kenniscentra, burgers, initiatieven, andere disciplines/opleidingen) te ontwikkelen Om andere manieren van leren bij onszelf te ontwikkelen Om andere werkwijzen (m.b.t. toetsen, ‘les geven’, etc.) te ontwikkelen Via het onderzoeken (actieleren) van deze pilot komen tot elementen die beschreven moeten worden voor de ontwikkeling van ons nieuwe sociaal werk onderwijs. Via werkend leren en lerend werken het welbevinden verbeteren van mensen/ (burgers, studenten, professionals, onderzoekers) in onze regio. We maken gebruik van bestaande expertise en middelen (sparkcentra/eigen netwerk/ reflector transformatief leren etc.)
7
Welke input geven wij aan de COP groep
Golden Circle – Sinek (2009) Why: Met opleiding, onderzoek én werk dragen we bij aan verbetering van het welbevinden van (kwetsbare) medemens. We willen het sociaal kapitaal in onze omgeving versterken/vergroten (student, docent, burger en onderzoeker). How: Op basis van verbondenheid met anderen, motivatie, inspiratie en co-creatie dragen we bij aan kennisontwikkeling. Een connectivistische visie op leren ligt hier aan ten grondslag. What: Aanbieden van keuze mogelijkheden; casuïstiek en authentieke (beroep) situaties vormen uitgangspunt om op meerdere niveau’s en op verschillende plekken samen te leren. Er is ruimte voor (collectieve) reflectie en (peer)feedback om tot professionele groei te komen in passende stapjes (voor iedereen in alle fasen van het proces). De competenties zijn gebaseerd op transformatief leren.
8
Leerplan in ontwikkeling
Curriculaire spinnenweb en Curriculumcomponenten (Akker & Thijs, )
9
Specifieke Bouwstenen voor de opleiding Social work
Waardecreatie voor mens, kind (welbevinden) en samenleving (Why); Connectivisme (how); Co-creatie (how); Transformatieleren (what) Normatieve professional (what)
10
Concretiseren van het Why, how en What
Bouwsteen Kenmerken ontwerp (O) en resultaat ® Beoogde effecten Randvoorwaarden / Vraagstuk/dilemma Waardecreatie voor mens, kind (welbevinden) en samenleving Partnerschap met alle belanghebbenden Cocreatie, dialogisch, narratief, alliantie, presentie Duurzaam voor mens en samenleving Capability approach, ontwikkelingsmogelijkheden scheppen Outcomegericht Klantperspectief centraal Gezamenlijke evaluatie en reflectie, actieleren Aandacht voor bildung Authentieke context Kwaliteit van samen leven Intrinsieke motivatie van alle betrokkenen (vanuit why) Als opleiding van betekenis voor een lerende regio (voor sociaal werki) Studenten als sociale vernieuwers Leefwereld als uitgangspunt in plaats van systeemwereld. Hoe doen we dat? Investeren in kleinschalige leeromgevingen Hoe kunnen we ‘ontschot’ waarde creëren vanuit betekenis voor elkaar? Schema is gebaseerd op: Handreiking innovatiewerkplaatsen (Cremers, 2015.) Zie voorbeeld dia authentieke werkomgeving. Concretiseren van het Why, how en What
11
Concretiseren van het Why, how en What
Bouwsteen Kenmerken ontwerp (O) en resultaat ® Beoogde effecten Randvoorwaarden / Vraagstuk/dilemma Co-creatie Partnerschap met alle belanghebbenden Innovatie in de context Actieleren, reflectie Design / (prototypisch) ontwerp Authentieke context Lerende regio (voor sociaal werk) Versterkt netwerk Ontschotting formeel (SW opleiding) en informeel leren (SW werk) & tussen disciplines Betere oplossingen; daadwerkelijke implementatie; duurzame benadering van sociale, maatschappelijke vraagstukken Hoe beoordelen we individuele studenten in collectieve leerprocessen? Wie beoordeelt wie? Er is een facilitator nodig die het collectieve leer- en werkproces faciliteert. Het ontwikkelen en het schrijven vindt tegelijkertijd plaats (er wordt gewerkt aan een proto-type social-work). Hoe ziet cocreatie er in gedwongen kader uit? Hoe kijkt de regio naar ons als het gaat om cocreatie? Investeren in collectieve regionale ambitie en in ‘strategische’ samenwerk en – leerverbanden (regionale kennisagenda). Versterkte samenwerking HAN kenniscentra (onderzoek) en onderwijs. Schema is gebaseerd op: Handreiking innovatiewerkplaatsen (Cremers, 2015.) Zie voorbeeld volgende dia. Concretiseren van het Why, how en What
12
Concretiseren van het Why, how en What
Bouwsteen Kenmerken ontwerp (O) en resultaat ® Beoogde effecten Randvoorwaarden / Vraagstuk/dilemma Connectivisme Informeel en formeel leren. Authentieke leeromgeving Leerdoelen worden door lerende bepaald. Bepaling individuele én collectieve leerdoelen. Het leerpad wordt door de lerenden zelf bepaald. Ervaringen staan centraal. Veel interactie binnen het netwerk van lerenden, maar ook in relatie met andere mogelijke netwerken. Collectief en dialogisch leren. Mogelijkheden creëren voor verschillende contexten om te leren. Netwerkleren, informele en formele opbouw netwerk Vertrouwen en ruimte voor leerproces. Hoe geef je lerenden (studenten, docenten, burgers, professionals,..) zelfregie? Schema is gebaseerd op: Handreiking innovatiewerkplaatsen (Cremers, 2015.) Zie voorbeeld volgende dia. Concretiseren van het Why, how en What
13
Concretiseren van het Why, how en What
Bouwsteen Kenmerken ontwerp (O) en resultaat ® Beoogde effecten Randvoorwaarden / Vraagstuk/dilemma Transformatieleren Gezamenlijke betekenisgeving (docent, student, professional, burger, ..) vanuit een geheel aan perspectieven, waardoor integrale oplossingen mogelijk zijn. Uitgaan van oplossend vermogen van burger (en student), burgerkracht. Verbeteren van leef-/werk- en leersituatie. Zelfsturing op individueel niveau; leerproces op collectief niveau. Voortdurende dialoog. Werken, leren en onderzoeken in de praktijk als parallelle processen. Draagvlak voor oplossingen. Sociale innovatie. Ontwikkeling van transformatiecompetenties (o.a. leven lang leren). Opbouw netwerk. Ruimte voor zelfsturing en resultaatgerichtheid Diversiteit en complexiteit hanteren (‘organiseren’?). Schema is gebaseerd op: Handreiking innovatiewerkplaatsen (Cremers, 2015.) Zie voorbeeld volgende dia. Concretiseren van het Why, how en What
15
afsluiting We ronden deze fase af met een ‘eindproduct’ (= deze powerpoint, aangevuld..) waarin we onze conclusies, bouwstenen en randvoorwaarden verwoorden. We zoeken naar een vorm om dit te verbeelden. We zoeken met de andere 3 vooruitgeschoven verkenningsgroepen (model SW, scenario’s van opleiding, (eu)regio) naar een samengevat resultaat (= fundering voor nieuwe SW opleiding: WHY, HOW, WHAT)
16
Bronnen Akker J.J.H. van den, Thijs A. (2009). Leerplan in ontwikkeling. Enschede: SLO, Nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling. Andringa, J. & Weterings, R. (2006). Competenties van transitieprofessionals. Competentiecahier nr Utrecht: Competentiecentrum transities. Andringa, J. & Weterings, R. (2008). Competenties van transitieprofessionals. Competentiecahier nr Utrecht: Competentiecentrum transities. Cremers, P. (2015). Handreiking innovatiewerkplaatsen. Hulpmiddel voor het ontwerpen en evalueren van innovatiewerkplaatsen op het grensvlak tussen onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk. Groningen: Hanze Hogeschool. Fransen, J. (2007). Digital natives vereisen een herontwerp van het onderwijs. Studenten van morgen hanteren andere strategieën in kennisconstructie. Amsterdam: Hogeschool InHolland. Kooiman, A., Wilken, J. P., Stam, M., Jansen, E., & Biene, M., van, (2015). Leren transformeren. Hoe faciliteer je praktijkinnovatie in tijden van transitie. Utrecht: WMO Werkplaatsen. Sinek (2009). Golden Circle. Geraadpleegd via: Zitter, I. & Hoeve A. (2011). Ontwikkelmodel voor Hybride leeromgevingen in het Beroepsonderwijs. Expertisecentrum Beroepsonderwijs. leeromgevingen-in-het-Beroepsonderwijs.aspx
17
documenten zijn ook op internet te vinden
keuzes-bij-ontwerponderzoek-in-de-onderwijspraktijk.html Leerplan in ontwikkeling. Transitiepraktijk met verwijzing naar competeniecahier 1 en competentiecahier 2. HAN Social Work
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.