Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Hoe leren professionals?
2
Professionaliseren startende professional Opleiding
Aansluiten van de opleidingen op de praktijk Professionaliseren op de werkplek Inwerkprogramma’s Na en bijscholing Leren door te werken Leren van collega’s Registratie Beroepscode Tuchtrecht cliëntenfeedback Organisatie Kwaliteitskenmerken Leiderschap Onderzoek en innovatie Collectief en individueel leren Strategie/visie Wat is toegevoegde waarde voor maatschappij Vanuit welke waarden werken wij Volgens welke methodieken werken wij Hoe worden cliënten betrokken
3
Succes van leren Professional wil zich verder ontwikkelen tot bekwame beroepskracht Neemt deel aan ontwikkelactiviteiten Beheerst de competenties op het niveau van bekwame beroepskracht Past deze toe in de praktijk De resultaten van de organisatie verbeteren
4
Succes van leren
5
Formeel/informeel leren
6
Wat speelt nog meer bij het succesvol ontwikkelen?
Karakteristieken van de lerende Ontwerp van de opleidingen en ontwikkelactiviteiten Werkomgeving, leercultuur
7
Karakteristieken van professional?
Leerstijl Persoonlijkheidskenmerken Motivatie IQ
8
Leercultuur Is het gewoon om elkaar feedback te geven
Zijn er mogelijkheden om met elkaar te reflecteren Is er een open klimaat, ruimte om te leren Worden er ontwikkelgesprekken gevoerd Dragen leidinggevende en gedragwetenschappers bij aan het leren van professionals Is er een heldere visie Zijn er teamdoelen
9
Wat willen we borgen met beroepsregistratie?
Vakbekwaam om beroep te kunnen uitoefenen: Beschikken over juiste kennis Beschikken over juiste vaardigheden Juiste attitude Werken volgens richtlijnen en standaarden Blijvend in ontwikkeling
10
Hoe leer je dit op de werkplek
Kennis nieuwe ontwikkelingen Systematisch oefenen van vaardigheden Verzamelen van feedback Personen met model gedrag Onderzoeken effect van het werk Intervisie Samenwerken Feitenkennis bv rondom signaleren
11
Hoe weten we wat vakbekwaam is?
Beroepsprofiel Beroepscode Gemaakte afspraken binnen branches kenniscentra
12
Hoe meten we vakbekwaamheid?
Feedback collega’s? Feedback klanten? Porfolio met beroepsproducten? Certificaten? Assessment? Werkervaring? Punten voor opleidingen ?
13
Hoe kunnen professionals dit aantonen ?
14
Portfolio leren en peer review
toetsen van de toepassing van opgedane ervaring en activiteiten voor deskundigheidsbevordering Sluit aan bij wat er in de praktijk werkelijk geleerd wordt Maakt groei van professionals zichtbaar
15
Portfolio leren en peer review
“Doel van het peer review is kwaliteitsbevordering en de gekozen vorm is het collegiale gesprek. Beroepsgenoten herkennen op basis van hun praktijkervaring snel de zaken die goed verlopen, waar extra aandacht gewenst is, en waar zich mogelijkheden tot verbetering voordoen. Niet aan de hand van een afvinklijst wordt het kantoor beoordeeld, maar op basis van de bevindingen uit gesprekken, dossieronderzoek en kantooronderzoek.” Uit: peerreview in het notariaat. September 2010.
16
Opbouw portfolio Stap 1: formuleren van leerdoelen
Stap 2: Zelf op zoek naar inhoud en vormen van leren Stap 3: Bijhouden van portfolio middels uitwerking praktijk casussen Stap 4: ollega’s betrekken bij ontwikkeling Stap 5:
17
Wat willen we geborgd zien?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.