Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
constructief samenwerken
GENERATIE-leren constructief samenwerken met generaties
2
mijn werk sluit naadloos aan bij mijn persoonlijke dromen
team UP with! talking generations STELLING mijn werk sluit naadloos aan bij mijn persoonlijke dromen en ambities 2
3
ik vind het moeilijk een goede balans werk / privé te vinden
team UP with! talking generations STELLING ik vind het moeilijk een goede balans werk / privé te vinden 3
4
mensen nemen me soms niet serieus vanwege mijn leeftijd
team UP with! talking generations STELLING mensen nemen me soms niet serieus vanwege mijn leeftijd 4
5
een hoog salaris is heel belangrijk voor me
team UP with! talking generations STELLING een hoog salaris is heel belangrijk voor me 5
6
GENERATIES in de tijd
7
GENERATIES on the move Senioren BABYBOOMERS (60) (1940-1955)
In 2016: 61 – 76 jaar oud GENERATIE X ( ) In 2016: 46 – 61 jaar oud PRAGMATEN ( ) In 2016: 31 – 46 jaar oud GENERATIE Y ( ) In 2016: 16 – 31 jaar oud Senioren (60) Leiders (45) Medioren (30) Junioren (15) Sociale Innovatie Generaties zijn grote groepen mensen die zich met elkaar verbonden voelen, omdat zij bepaalde waarden, overtuigingen en ‘manieren van doen’ delen. ontstaan onder invloed van het tijdsgewricht: reactie op de ‘manieren van doen’ van voorgaande generaties. Elke generatie vormt een subcultuur in de organisatie. Verschillende generaties -> verschillende culturele lagen Iedere generatie is in haar volgende levensfase de nieuwe generatie: vernieuwing gaat vanzelf mits ondersteund! Energie: als natuurlijke updates worden ondersteund! Verliest energie: gedwongen zich aan te passen aan ouderwetse werkwijzen
8
THEMA’S Levende Thema’s talking generations vitaliteit senioren
duurzame inzetbaarheid instroom – doorstroom – uitstroom ondervertegenwoordiging jongste generatie dertigers-dilemma van de pragmaten Quarterlife crisis van generatie Y omgaan met constante verandering performance management verbinding met generatie Y kennisoverdracht 8
10
1940 - 1955 Babyboomers talking generations groeien op in welvaart
grondleggers van het ‘polderen’ Staan voor: draagvlak creëren, idealen, overdragen van kennis en ervaring De mannen positioneren zich met ‘staat van dienst’ Individualistisch, zoeken bevestiging en zendtijd Willen overtuigen, behoefte aan hiërarchie Gericht op sfeer en saamhorigheid Verliezen snel proces en doel uit het oog Corrigeren voorzichtig, geven elkaar veel ruimte Geen reflectie over het proces, wel op inhoud 10
11
Babyboomers talking generations Stille generatie (1925-1940)
Protest generatie ( ) Beetje cynisch, realistisch Harde werkers Autoriteitsgevoelig Behoudend Ingehouden Luisteraars, gehoorzaam Gezagsgetrouw Soms avondschool Weinig vrouwen werkend Zekerheid Zuinig Netjes (voor de buren) Doe maar gewoon Ingetogen Idealistisch en moralistisch Gedreven Democratisch Vernieuwers Luidruchtig Zenders, gedogers Anti-autoritair Hoger opgeleid Meer werkende vrouwen Persoonlijke ontwikkeling Eerder verspillend Ondeugend Statusgevoelig Expressief 11
12
1955 - 1970 Generatie X talking generations
economische recessie, no-nonsens beleid Grote jeugdwerkloosheid Moeilijk om passende baan te vinden Generatie X ‘maakt er het beste van’. Staan voor: ‘bundelen van krachten’, ‘de boel bij elkaar houden’, ‘kijken wat werkt’ Vrij bescheiden en onopvallend Basis gelegd voor automatisering kwaliteit, diversiteit en professionaliseren Verbinders die verschillende zienswijzen benutten Realistisch, toegankelijk, gericht op anderen 12
13
Generatie X talking generations Protest generatie (1940-1955)
( ) Neuzen dezelfde kant op Eenheid creëren Democratiseren Draagvlak zoeken Paternaliseren Protesteren en polariseren Enthousiast en gedreven Idealistisch Fouten verbeteren Zenden en uitleggen Neuzen verschillend Verscheidenheid benutten Multicratiseren Ideeën mixen tot optimum Samen optrekken Verbinden Weloverwogen en nuchter Realistisch Doorgaan op wat goed gaat Luisteren en verklaren 13
14
1970 - 1985 Pragmatische Generatie talking generations
Groeien op in een tijd van voorspoed, verantwoordelijkheid, zelfbeschikking, en zelfontplooiing Staan voor efficiëntie, autonomie en versnelling, Gruwelen van trage ‘poldervergaderingen’, status en draagvlak Begaafd in opbouwen van kennisnetwerken resultaatgericht, bedenken al doende oplossingen Ervaren bestaande hiërarchie als vertragend Ontwikkelen op een eigen manier 14
15
Pragmatische Generatie
talking generations Generatie X ( ) Pragmatische generatie ( ) Samen optrekken Onderlinge verbinding Doorgaan op wat goed gaat Weloverwogen beslissingen Niet teveel risico’s nemen Goed luisteren Leiderschap als het nodig is Spanning mannen/vrouwen Geduldig, afwachtend Rustig doorzetten Jezelf ontwikkelen en leren Individualistisch en snel Leren al doende Interactief en vlot beslissen Resultaatgericht Relevante kennis oppikken Leiderschap wisselt vaak Gelijkwaardigheid Ongeduldig, kansen krijgen Afhaken als het tegen zit 15
16
1985 - 2000 Generatie Y talking generations
24/7 overvloed informatie: wat boeit pikken ze op Eigenwijs, slim en sociaal Staan voor ‘jezelf zijn’, ‘verschillen respecteren en benutten’, ‘voortdurend met elkaar in contact’ Trekken zich weinig aan van hiërarchie of wat gebruikelijk is gezellige vriendschappelijke werksfeer en positieve feedback Authenticiteit, open en direct communiceren zijn voorwaarde 16
17
Generatie Y talking generations Pragmatische generatie (1970-1985)
( ) Uitdagende klussen Individualistisch Analytisch en mentaal Snelle concrete resultaten Leren al doende Interactief en vlot beslissen Doelgericht kennis opdoen Wisselend leiderschap Wisselende netwerken Gelijkwaardigheid Ongeduldig, kansen krijgen Gevangen in hiërarchie Afhaken als het tegen zit Willen zich thuis voelen Zichzelf kunnen zijn, open Intuïtief en spontaan Bundelen van krachten Leren van en met elkaar Verwerken veel tegelijk Zingeving erg belangrijk Leiden zichzelf, authentiek Verschillende netwerken Hiërarchie kennen ze niet Staan open voor veel Doorbreken hokjesgeest Gaan wat anders doen 17
18
OPDRACHT WERKENERGIE talking generations
Verken met je buurman waar je werkenergie van krijgt en waar je werkenergie op verliest! 18
19
generatie Y Energie Slurpers talking generations Routine & Herhaling
Bureaucratie - 9 tot 5 mentaliteit Ongelijkheid - Hiërarchie Gebrek aan inlevingsvermogen Slechte faciliteiten - Werkplek 19
20
generatie Y Energie Opwekkers talking generations
Collegialiteit - gezelligheid Waardering - positieve feedback Authenticiteit – jezelf kunnen zijn Uitdaging - passie, ontwikkeling Vrijheide- creatieve ruimte Zingeving- match met waarden 20
21
Primaire fysieke behoeften
Maslow en generaties talking generations Zelfontplooiing Waardering en aanzien Sociaal contact Veiligheid en zekerheid Primaire fysieke behoeften 21
22
Maslow en generaties talking generations Vertrouwen Creatiekracht
Verbondenheid Autonomie Authenticiteit 22
23
Generatie SCAN 23 Criteria Acties Gelijkwaardigheid Ruimte voor
Minimaal (Niveau 1) Gemiddeld (Niveau 2) Goed (Niveau 3) Uitstekend (Niveau 4) Acties Gelijkwaardigheid Ruimte voor eigen initiatief Uitdaging Waardering Positieve Feedback Aandacht Successen vieren Betrokken Leidinggevenden Duidelijke Structuur + doelen Stimulerende werkomgeving IST – Huidige Situatie SOL – Gewenste Situatie 23
24
DANK VOOR UW AANDACHT! generatiestorm Marieke Grondstra team UP with!
talking generations DANK VOOR UW AANDACHT! Marieke Grondstra generatiestorm generatiestorm.nl 24
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.