Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAnnemie Sasbrink Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Visie op leren en werken sociaal domein, de Politieacademie…… ‘Schoolmaken in de praktijk’
17 maart 2017
2
De Politieacademie: een kennismaking
17 maart 2017
3
Beroepsonderwijs sector politie
Basis Politie Onderwijs (BPO): MBO, bachelor en Master of Science in Policing Vakspecialistisch Politie Onderwijs (VPO): Master recherchekunde, Master Tactisch Leidinggeven, Master of Crisis and Public Order Management, vele vakspecialistische vervolgopleidingen Onderzoek 9 lectoraten 17 maart 2017
4
Kengetallen 6 opleidingslocaties Basis Onderwijs
3 opleidingslocaties Specialistisch onderwijs Ruim personeelsleden Instroom MBO 2016: studenten Instroom Bachelor 2016: 347 studenten Instroom VPO 2016: studenten (7800 diploma’s, getuigschriften) 17 maart 2017
5
Vliegwiel ‘kwaliteit centraal’
Focus op inhoud onderwijs, wat is het leerrendement Vaardigheidsonderwijs scoort 8 + Onderwijs ogv kennisoverdracht 7 + 17 maart 2017
6
Sterk verbonden met praktijk
Duaal onderwijs PA hoort vanaf 1 januari 2017 bij NP Minister van V&J verantwoordelijk voor politieonderwijs Opgave PA: bijdrage leveren aan het vergroten leervermogen NP NP is verplicht politiespecifiek onderwijs af te nemen bij PA 17 maart 2017
7
Doorontwikkeling onderwijs
opleidingen leiderschap o.b.v ‘schoolmaken in de praktijk’: combi formal education, on the job experience and mentorship 17 maart 2017
8
Uitgangspunten ontwikkeling leiderschapsprogramma’s
Leiderschapsonderwijs ondersteunend aan cultuurtransities NP Aankomend leidinggevende toegevoegd aan teamleiding Schoolmaken in de praktijk centraal Onderwijs biedt basis aan leren in de operatie Veel mogelijk op maat Praktijkbegeleiding door zittend teamchefs, in samenwerking met PA Teamchef kan zich laten ondersteunen door andere coaches, maar blijft eind verantwoordelijk! Student op team kost niet alleen tijd in termen van begeleiding, maar neemt ook werk uit handen.
9
Team Politieleiderschap
LOS (Leergang Operatonele Sturing) MTL (Master Tactisch leidinggeven) Advanced Programmes Opleidingen zittend leidinggevenden Officier van Dienst, Hulpofficier van Justitie 17 maart 2017
10
Schoolmaken in de praktijk
Co-creatie Nationale politie en Politieacademie Beroepscontext staat centraal Leren vindt plaats in de praktijkomgeving Aankomend leidinggevenden (high potentials) 1e Driehoek; student – praktijkbegeleider -leerprocesbegeleider 2e Driehoek; PD/MD-adviseur - EMO-lid - Accountmanager Politieacademie 17 maart 2017
11
Betekenis voor de student
Selectie (aankomend leidinggevende EN praktijkbegeleider) Andere werkcontext Inwerken – uitvoeren – ontwikkelen 17 maart 2017
12
Betekenis voor de docent
Andere wijze van voorbereiding onderwijs, inzet bloggen Goede kennis van het werkveld Actualiteit 17 maart 2017
13
Betekenis voor politie-eenheid
Goed zicht op kwaliteit in de eenheid Ambassadeurs van de cultuur transities Olievlekwerking 17 maart 2017
14
Aandachtspunten L'histoire se répète (PO 2002) Waan van de dag
15
Inhoudelijke thema’s als rode draad curriculum
Operationeel leiderschap: mensen verbinden aan resultaten, alle kwadranten komen aan bod! Wording en werking moreel kompas (esprit de corps) komt in beide curricula in afstemming met startbaan aan de orde, in stevig blok functie, waarden en cultuur Operationele processen en ondersteunende processen komen afgestemd op context studenten aan bod Actualiteiten en projecten NP (B3W, DVC, SSC), komen terug in praktijkonderwijs en toetsing
16
Overige ontwikkelingen
Recherche opleiding op locatie: teamleren Rij - opleidingen Opleiding spotters
17
Peer review en vragen Welke mogelijkheden ziet u om leervermogen te vergroten? Hoe maken we beroepsonderwijs toekomstproof? - Welke onderwijs c.q. leerinterventies zijn betekenisvol? Wat betekent dat voor de keten o.a. opleidingsinstanties? Wat betekent het voor de rol en positie docenten ? 17 maart 2017
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.