Download de presentatie
1
Psychomotorische taxonomie
Onthouden Begrijpen Toepassen Analyseren Evalueren Creëren Ontvangen Reageren Waarderen Organiseren Karakteriseren Psychomotorische taxonomie (Dave, 1970) Affectieve taxonomie (Krathwohl, Bloom & Masia, 1964) Cognitieve taxonomie (Bloom 1956, Anderson & Krathwohl, 2001) Imiteren Oefenen Verfijnen Combineren Automatiseren
2
1 2 3 4 5 6 Gereviseerde cognitieve taxonomie van Bloom
Onthouden Begrijpen Toepassen Analyseren Evalueren Creëren 1 2 3 4 5 6 Benoemen Beschrijven Citeren Definiëren Herkennen Navertellen Noemen Opsommen Voorbeelden geven Weergeven Beredeneren Berekenen Demonstreren Formuleren Laten zien Oplossen Uitvoeren Veranderen Voorspellen Vormgeven Afleiden Indelen Kenmerken bepalen Onderzoeken Ontleden Ordenen Selecteren Structureren Verbanden leggen Vergelijken Beargumenteren Adviseren Bekritiseren Concluderen Beoordelen Keuzes maken Controleren Verantwoorden Reflecteren Waarderen Adviseren Bedenken Construeren Fabriceren Maken Opstellen Ontwikkelen Ontwerpen Schrijven Rapporteren Relevante kennis uit het geheugen kunnen ophalen en weergeven De betekenis van informatie begrijpen en kunnen toelichten Informatie kunnen samenvoegen tot iets nieuws Informatie kunnen onderscheiden in delen, in relatie tot elkaar en tot een geheel Informatie in een nieuwe situatie kunnen gebruiken om een probleem op te lossen Informatie kunnen beoordelen en besluiten kunnen nemen op grond van criteria en standaarden Karakteriseren Aantonen Onderbouwen Illustreren Samenvatten Toelichten Schetsen Verhelderen Uitleggen Verklaren Gereviseerde cognitieve taxonomie van Bloom
3
1 2 3 4 5 Affectieve taxonomie van Krathwohl, Bloom en Masia
Ontvangen Reageren Waarderen Organiseren Karakteriseren 1 2 3 4 5 Aanhoren Herkennen Lezen Luisteren Onthouden Opnemen Volgen Vragen Zien Argumenteren Bekritiseren Debatteren Overtuigen Redeneren Uitdagen Uitleggen Verdedigen Kwalificeren Beslissen Kwantificeren Ontdekken Ontwikkelen Prioriteren Vergelijken Verzoenen Consequent gedrag tonen Afstand nemen Eigen visie hebben Gezag uitstralen Zelfstandig gedragen Heroverwegen Open staan Zichzelf zijn Open staan voor anderen en voor meningen, luisteren, passief opnemen, aantekeningen maken Reageren op de omgeving, actief deelnemen aan discussies, interesse tonen in meningen en in resultaten Karakteriseren en internaliseren van waarden in harmonie met eigen waarden wat leidt tot consistent en authentiek gedrag Accepteren van waarden en concepten, het ontwikkelen van eigen voorkeuren en geven van uiting daaraan Conceptualiseren van waarden en deze verbinden met persoonlijke waarden en concepten tot een harmonieus geheel Discussiëren Deelnemen Formuleren Citeren Uitvoeren Schrijven Affectieve taxonomie van Krathwohl, Bloom en Masia
4
1 2 3 4 5 Psychomotorische taxonomie van Dave
Imiteren Oefenen Verfijnen Combineren Automatiseren 1 2 3 4 5 Afkijken Na doen Observeren Opnieuw beginnen Proberen Kalibreren Polijsten Demonstreren Voordoen Aanpassen Modificeren Samenvoegen Uitbreiden Internaliseren Ontwerpen Ontwikkelen Uitvinden Een vaardigheid observeren en die na proberen te doen, waarbij geaccepteerd wordt dat het resultaat nog niet goed is instructies te krijgen of door erover te lezen en te oefenen Verbeteren van de vaardigheid door lessen te volgen, Doorontwikkelen van de vaardigheid waardoor deze geheel geautomatiseerd en onbewust plaats vindt en er ruimte ontstaat voor nieuwe ontwikkelingen Verfijnen van de vaardigheid totdat deze zelfstandig op een hoog niveau kan worden uitgevoerd en worden gedemonstreerd aan anderen Toevoegen van nieuwe vaardigheden en/of nieuwe aspecten waardoor iets nieuws en eigens wordt verkregen Herhalen Repeteren Overdoen Trainen Psychomotorische taxonomie van Dave
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.