Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEsther de Kooker Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Andere schooltijden; continurooster
Continurooster 4 of 5 gelijke schooldagen op de LBS Invoering schooljaar
2
Waarom Andere Schooltijden?
De indeling van de traditionele schooltijden dateert uit tijden dat er bijvoorbeeld tussen de middag door de kinderen op het land moest worden geholpen (agrarische sector).Veel gezinnen aten tussen de middag warm. De behoeften van de kinderen, ouders en personeel zijn de afgelopen decennia veranderd: Ouders willen een doorlopend (continu) aanbod op school en willen hun eigen tijd zo efficiënt mogelijk indelen (zo min pendelen mogelijk tussen de middag) Werkende ouders willen een sluitend aanbod van school en opvang Er is meer naschools aanbod voor kinderen; de dagen van de kinderen zijn lang Er is méér overleg- en administratieve tijd nodig voor leerkrachten ná de lesgebonden uren
3
Vervolg waarom Andere Schooltijden?
De LBS kent een traditionele indeling van 4 gelijke dagen en een vrije woensdagmiddag. Deze woensdagmiddag is voor veel ouders te kort; ook voor lessen is deze ochtend nu te kort. Het behoud van de woensdagmiddag is een behoefte van een groot deel van het team, om daarin voorbereidingen te treffen en cursussen te doen. Veel aspirant-ouders (mogelijke toekomstige ouders) geven aan liever een doorlopend (continu) aanbod op school te zien. Het wijkaandeel van scholen is de afgelopen decennia veranderd. De school is onderdeel van de wijk. De LBS wil en moet haar marktaandeel vergroten en inspelen op de behoefte van ouders en haar potentiële leerlingen. De LBS verliest nu leerlingen uit de wijk aan andere scholen. De redenen hiervoor zijn divers, echter één argument betreft het huidige schooltijdenrooster. Situatie tijdelijke gymlocatie: meer ruimte met continurooster om gymuren passend te maken.
4
Continurooster LBS, 2 opties
De lesuren voor de leerlingen blijven hetzelfde, namelijk 25 uur per week (afspraak binnen STWT); 945 uren per jaar; 7560 uren in 8 schooljaren (min.=7520 uren) Optie A Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag Optie B Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag
5
Optie A: Voordelen van 4 gelijke dagen
Rustige dag- en weekindeling, overzicht voor kinderen, ouders en personeel; een korte woensdag De pauzes van het personeel zijn conform de cao-richtlijnen: Het personeel heeft drie kwartier pauze Het personeel treft elkaar (een half uur) in de lunchpauze Geen heen- en weer organisatie voor ouders tussen de middag Meer veiligheid , minder verkeersbewegingen, minder drukte bij school, behalve de woensdagmiddag Schooltijden liggen nog dichterbij huidige schooltijden
6
Vervolg voordelen optie A
Geen kosten voor ouders voor TSO; alle kinderen kunnen overblijven, geen kind meer op het Sierplein (ook: met chips o.i.d.); onze visie op Bewegen en Gezond Gedrag (Sport Accentschool) Toekomstgericht op nieuwe ouders (selectiecriterium); afhankelijk van inrichting woensdagmiddag De woensdagmiddag is voor leerkrachten langer voor voorbereidingen en cursussen Kinderen hebben na schooltijd meer tijd en rust (ruimere tijdsmarge) voor bijv. naschoolse activiteiten Er kan een uitbreiding plaatsvinden van naschoolse activiteiten (bijv. een sportuur extra) In tijdelijke locatie i.v.m. gym: voordelen m.b.t. tot loopafstand (kan overlap plaatsvinden in TSO; er hoeven geen kinderen naar huis); geldt voor 4 dagen
7
Optie B: Voordelen van 5 gelijke dagen
Rustige dag- en weekindeling, overzicht voor kinderen, ouders en personeel; geen korte woensdag, geen vrije ongelijke middagen De pauzes van het personeel zijn conform de cao-richtlijnen: Het personeel heeft drie kwartier pauze Het personeel treft elkaar (een half uur) in de lunchpauze Geen heen- en weer organisatie voor ouders tussen de middag Meer veiligheid , minder verkeersbewegingen, minder drukte bij school Schooltijden liggen dichtbij huidige schooltijden
8
Vervolg voordelen optie B
Geen kosten voor ouders voor TSO; alle kinderen kunnen overblijven, geen kind meer op het Sierplein (ook: met chips o.i.d.); onze visie op Bewegen en Gezond Gedrag (Sport Accentschool) Toekomstgericht op nieuwe ouders (selectiecriterium) Gelijke dagen voor al het personeel; meer tijd voor naschoolse werkzaamheden, minder tijdsdruk bij vergadermomenten Kinderen hebben na schooltijd meer tijd en rust (ruimere tijdsmarge) voor bijv. naschoolse activiteiten Er kan een uitbreiding plaatsvinden van naschoolse activiteiten (bijv. een sportuur extra) In tijdelijke locatie i.v.m. gym: voordelen m.b.t. tot loopafstand (kan overlap plaatsvinden in TSO; er hoeven geen kinderen naar huis)
9
Aandachtspunten, nadelen nieuwe schooltijden
Uitgangspunt is: Alle kinderen blijven over; sommige ouders vinden het misschien fijner thuis te eten met hun kind(eren) Aansluiting met NSO/buitenschoolse activiteiten moet worden afgestemd: Interne NSA: goed te regelen. Externe clubs: veel scholen hebben al andere schooltijden, clubs zijn veelal al aangepast qua tijden, maar nog niet allemaal Meer kosten voor ouders die hun kind op de BSO hebben (huidige kosten voor TSO hierin wel in mindering brengen) Tussenschoolse opvang door derden kan soms voor onrustige situatie zorgen (ruzietjes die dan nog moeten worden uitgezocht): Afstemming van pedagogisch handelen moet worden onderhouden Jongere leerlingen zullen een periode moeten wennen aan de langere woensdagmiddag Een groot deel van het team zal moet wennen aan de kortere woensdagmiddag
10
Variant A: vier gelijke dagen met langere woensdagmiddag / 0,45 uur pauze
Vijf gelijke dagen / 45 minuten pauze Groep 1 tot 4 Ochtend les 1 - 4 Pauze 1 - 4 Middag les 1 - 4 Lesuren Maandag 8.30 tot 11.30 11.30 tot 12.15 12.15 tot 14.30 5,25 Dinsdag Woensdag 8.30 tot 12.30 4 Donderdag Vrijdag Totaal 25 Groep 5 - 8 Ochtend les 5 - 8 Pauze 5 - 8 Middag les 5 - 8 8.30 tot 11.45 12.30 tot 14.30
11
Variant B: vijf gelijke dagen / 0,45 uur pauze
Vijf gelijke dagen / 45 minuten pauze Groep 1 tot 4 Ochtend les 1 - 4 Pauze 1 - 4 Middag les 1 - 4 Lesuren Maandag 8.30 tot 11.30 11.30 tot 12.15 12.15 tot 14.15 5 Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag Totaal 25 Groep 5 - 8 Ochtend les 5 - 8 Pauze 5 - 8 Middag les 5 - 8 8.30 tot 11.45 12.30 tot 14.15
12
Visie op ¾ uur pauze met betaalde vrijwilligers
Rust om de gehele lunch te nuttigen, maar wel kortere pauzetijden: 20 minuten eten, 20 minuten pauze (5 minuten wisselmoment). Een half uur eten + een half uur pauze is te lang en heeft geen toegevoegde waarde. Rust voor de leerkrachten om gehele lunch te nuttigen + een half uur om elkaar te spreken. Vrijwilligers + coördinatoren regelen TSO zoals dat nu geregeld is; TSO blijft zoals nu verantwoordelijkheid van school. Inzet vrijwilligers ontlast leerkrachten van de opvang van de TSO. Gezamenlijke lunch zorgt voor een gezamenlijke middagstart. Gezamenlijke lunch vergroot het gemeenschapsgevoel; pedagogische visie
13
Stappenplan, tijdpad, route tot zomervakantie
Aanbieding voorstel in MR, maandag 27 februari 2017 OMR heeft instemmingsrecht i.v.m. verandering schooltijden Aanbieding, vervolg voorstel in team, woensdag 1 maart 2017 Toetsing procedure en stappen bij STWT-bestuur (maart/april) Ouderenquête en personeelsenquête in maart/april (vragen afstemmen met MR). Opmerking: MR van 10 april tussentijds overleg Uitslag enquêtes vormgeven Voorstel 8 mei in team: peiling door team Ouderbijeenkomst 7 juni Besluit in juni, na ouderpeiling, uiterlijk 16 juni inleveren Informatie naar ouders juni over besluit en invoering
14
Overige organisatie Communicatie continurooster naar Voorschool, BSO, Jump in en andere partners Schooljaar : oriëntatie op TSO/BSO partners (combinatie met BSO en dagopvang) In februari 2018 evaluatie continurooster
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.