De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De toekomst van OrthoXpert,… een keuze

Verwante presentaties


Presentatie over: "De toekomst van OrthoXpert,… een keuze"— Transcript van de presentatie:

1 De toekomst van OrthoXpert,… een keuze
voor verbondenheid en samenwerking Regiomanagersvergadering 8 februari 2017

2 Wat staat er op de agenda?
Strategische herpositionering van het netwerk, … een keuze voor verbondenheid en samenwerking De consequenties van deze herpositionering Uitbouw van het netwerk- en visie op de markt Evaluatie 2016 en beleid 2017 (o.a. instapvoorwaarden) Afspraken met bestaande en nieuwe praktijken Taken en rol regiomanagers Regionale stand van zaken Zorgplannen 2017 Verzekeraars, hoe staat het ervoor? Jaarplanning van de scholing gericht op inhoud en dataverzameling De toekomst W.v.t.t.k.

3 Strategische herpositionering
De markt vraagt om verandering, … er zijn meer spelers in de markt op gebied van dataverzameling en OrthoXpert dreigt unieke karakter te verliezen. KIOS wordt onvoldoende gevuld en werkt niet naar behoren volgens gebruikers. Wat maakt ons uniek? Waarmee voelen we ons verbonden? Wat betekent dat voor ons netwerk?

4 Wie zijn de partners van OrthoXpert?
Praktijken FT die OE zorgplannen willen uitvoeren. Maatschappen orthopedie die aan OE vragen data te verzamelen t.b.v. LROI. Verzekeraars die de OE zorgplannen willen inkopen. Hoe bedienen we onze partners en hoe gaan we met elkaar om? (waar ligt het verbeterpotentieel)

5 De consequenties van deze herpositionering
Vanaf 2017 kennen we 2 soorten praktijken, te weten behandelcentra en meetcentra. Behandelcentra gebruiken OE zorgplannen, maar verzamelen geen data in het KIOS. Meetcentra gebruiken OE zorgplannen en verzamelen op verzoek van orthopedenmaatschap data van de regio in het KIOS. Alle patiënten worden naar meetcentra verwezen om het KIOS te vullen.

6 De consequenties van deze herpositionering
De bijdrage is aangepast en bedraagt nu € 195,- per maand excl. BTW. Samenwerkingsovereenkomst 2 jaar. E-book service en E-health voorziet niet in behoefte en is afgeschaft. Folderpakket staat digitaal en wordt niet meer centraal aangeleverd. Helpdeskfunctie uitgebreid. Monitoring en management rapportage wordt uitgebreid.

7 De consequenties van deze herpositionering
pre OK behandelepisode T - 1 behandelvrije periode T - 2 T- 0 is pre OK T- 1 is einde behandeling (NOV standaard) T- 2 is éénjaarsmeting

8 Uitbouw van het netwerk – onze visie
Macht verzekeraars neemt toe en willen prijsafspraken op landelijk niveau We kiezen voor patiënt profielen omdat dit inzicht geeft in patiënten populatie en populatiemanagement mogelijk maakt op landelijk niveau Er zijn andere aanbieders van zorgplannen met concurrerende producten Het belang van data neemt toe, hiermee maken we het verschil voor praktijken (als onderdeel van overeenkomsten met verzekeraars) Ketenzorgproducten hebben de toekomst, waarbij alle partners gezamenlijke data aanleveren Zorgnavigering moet nu eindelijk op gang komen en druk op verzekeraars moet toenemen

9 Onze visie 1. 1. We gaan niet mee in een slecht onderbouwde prijsoorlog met verzekeraars We gaan uit van eigen kracht op basis van verzamelde data 3. We hebben oog voor wetenschappelijke ontwikkelingen gekoppeld aan best practice We gaan in gesprek met andere aanbieders om te komen tot één zorgplanplatform Onze dataverzameling moet betrouwbaar zijn De merknaam OrthoXpert moet als geheel meer uitgedragen gaan worden, ook door de deelnemers op regionaal niveau o.lv. de regiomanager OrthoXpert moet ook een merknaam worden voor de orthopeden met wie zij zich verbonden voelen. Hoe gaan we dit met elkaar waar maken?

10 Evaluatie 2016 en op naar 2017 Wat ging er goed en wat kan er beter? (de TIP’s en TOP’s) Bijv. op gebied van begeleiding vanuit centraal Bijv. op gebied van implementatie van zorgplannen Bijv. op gebied van data verzameling en de bewaking ervan? Bijv. op gebied van verbondenheid en samenwerking?

11 Afspraken met bestaande en nieuwe praktijken
Vanaf 1 maart werken met nieuwe zorgplanstructuur Verplichting tot dataverzameling via FRM en aanleveren aan OrthoXpert Verplichting tot deelname aan benchmarking Verplichte deelname aan de OrthoXpert monitor Regionale ambassadeur voor het netwerk Trots zijn op de naam OrthoXpert en een bijdrage leveren aan de merkpositionering Overeenkomst heeft een duur van 2 jaar (vanaf 1 januari 2017) Regionale activiteiten (o.a. met maatschap orthopedie) melden aan landelijk

12 Taken en rol van de regiomanager
Is de verbindende schakel voor regionaal netwerk Ondersteunt bij implementatie en uitvoering van de OrthoXpert zorgplan systematiek 1e aanspreekpunt voor maatschap orthopedie Ondersteunt gebruik van KIOS door de maatschap Ondersteunt en controleert gebruik van KIOS bij de netwerk praktijken Evalueert 2x per jaar met de regionale praktijken via een regiobijeenkomst Informeert tijdig de directie van OrthoXpert over regionale voortgang en ontwikkelingen Krijgt vanuit landelijk inzicht in uitkomsten van monitors en is betrokken bij de regionale benchmark

13 De regionale stand van zaken
Regio Helmond, het Elkerliek ZH haakt aan Regio Zwolle breidt uit met Meppel/Salland Amersfoort (Meander) stopt Spaarne Gasthuis Haarlemmermeer haakt aan OCON Almelo overweegt deelname Leiderdorp en Leiden staan in de steigers Friesland en Groningen zijn geïnteresseerd

14 De zorgplannen 2017 We kiezen voor een indeling in patiëntprofielen op basis van zorgzwaarte Hoe stellen we de zorgzwaarte vast?

15 Low Risk – Medium Risk en High Risk
Hoe ziet de indeling eruit? Total Hip Prothese en Total Knee Prothese Low Risk – Medium Risk en High Risk

16 Hoe ziet de indeling eruit?
Total Hip Prothese Low Risk weken max. 20 behandelingen Medium Risk weken max behandelingen High Risk weken max behandelingen

17 Hoe ziet de indeling eruit?
Total Knee Prothese Low Risk weken max. 24 behandelingen Medium Risk weken max behandelingen High Risk weken max behandelingen

18 De uitgangspunten voordat we een zorgplan kunnen implementeren
Klinisch redeneren vormt de basis voor kwaliteit en effectiviteit - Wat is klinisch redeneren? Het klinisch redeneren heeft als doel om te komen tot een verantwoorde diagnose vanuit het ICF model. Het klinisch redeneren omvat het proces van het koppelen van de eigen observaties en objectieve interpretaties aan de (para)medische kennis om zodoende te beredeneren welke volgende stappen genomen moeten worden i.r.t. het therapeutisch handelen.

19 De praktijk van het klinisch redeneren - het ICF model-
Gezondheidstoestand stoornissen activiteiten participatie Contextuele factoren omgevingsfactoren persoonlijke factoren

20 De achterliggende gedachte bij de strategie van patiënt profiling
“Get the right patiënt to the right person at the right time and give him the right treatment” In plaats van: “Who you see is what you get !”

21 Hoe stellen we het patientenprofiel vast?
Waar denken jullie aan?

22 De uitwerking Op basis van professionaliteit en deskundigheid stellen we de zorgbehoefte (het profiel) van de patiënt bijv. vast door o.a.: Hoos of Koos zelfmanagement Actieve coping VAS 0-4 Low Risk Spec. VL < 30% PSK 0-4 Bijv loopafstand 2 < Prog > 12 0-2 wkn FDC 1 - 2

23 De uitwerking Medium Risk
Op basis van professionaliteit en deskundigheid stellen we de zorgbehoefte van de patiënt bijv. vast door o.a.: Hoos of Koos normale coping VAS 4 - 7 huisarts Medium Risk Spec. VL < 65% PSK 4 - 7 Bijv loopafstand 12 < Prog > 20 2-12 wkn Normaal post Ok beloop 1

24 Afwijkend post OK beloop
De uitwerking Op basis van professionaliteit en deskundigheid stellen we de zorgbehoefte van de patiënt bijv. vast door o.a.: Hoos of Koos Matig actieve coping VAS > 7 specialist High Risk Spec. VL > 65% PSK > 7 Bijv loopafstand Prognose > > 12 wkn Afwijkend post OK beloop > 1

25 De in – en exclusiecriteria bij THP
Uitkomsten T- 0: Geen FS test mogelijk HEAVY FS test isometrisch < 200N MEDIUM FS test isometrisch < 140N HEAVY NPRS > 8 HEAVY NPRS 7.9 < > MEDIUM NPRS < 4 LIGHT Lopen met hulpmiddel < 250 mtr HEAVY Lopen met hulpmiddel > 250 of zonder < 350 MEDIUM Lopen zonDer hulpmiddel > 350 meter LIGHT Flexie < 70 graden HEAVY Flexie 90 < > 70 graden MEDIUM Flexie > 90 graden LIGHT Extensie > -15 of tussen 0 en 15 of normaal HEAVY - MEDIUM - LIGHT

26 De in – en exclusiecriteria bij THP
Uitkomsten 2 weken post OK test: Forse zwelling (haemartros) HEAVY Matige zwelling MEDIUM Geen of lichte zwelling LIGHT Opname in verpleeginstelling HEAVY Hoge actualiteit i.r.t. stoornissen (POST OK beloop) HEAVY Normale actualiteit MEDIUM Lage actualiteit LIGHT COPING SLECHT - NORMAAL - ACTIEF HEAVY – MEDIUM – LIGHT Lopen met hulpmiddel < 250 mtr HEAVY Lopen met hulpmiddel > 250 of zonder < MEDIUM Lopen zonder hulpmiddel > 350 meter LIGHT Flexie < 70 graden HEAVY Flexie 90 < > 70 graden MEDIUM Flexie > 90 graden LIGHT Hulpvraag ADL of ADL + MEDIUM – HEAVY Benaderingswijze ventraal – dorsaal LIGHT – MEDIUM/HEAVY

27 De in – en exclusiecriteria bij TKP
Uitkomsten T- 0: Geen FS test mogelijk HEAVY FS test isometrisch < 200N MEDIUM FS test isometrisch < 140N HEAVY NPRS > 8 HEAVY NPRS 7.9 < > MEDIUM NPRS < 4 LIGHT Lopen met hulpmiddel < 250 mtr HEAVY Lopen met hulpmiddel > 250 of zonder < 350 MEDIUM Lopen zonDer hulpmiddel > 350 meter LIGHT Flexie < 70 graden HEAVY Flexie 90 < > 70 graden MEDIUM Flexie > 90 graden LIGHT

28 De in – en exclusiecriteria bij TKP
Uitkomsten 2 weken post OK test: Forse zwelling (haemartros) HEAVY Matige zwelling MEDIUM Geen of lichte zwelling LIGHT Opname in verpleeginstelling HEAVY Hoge actualiteit i.r.t. stoornissen HEAVY Normale actualiteit MEDIUM Lage actualiteit LIGHT COPING SLECHT - NORMAAL - ACTIEF HEAVY – MEDIUM – LIGHT Lopen met hulpmiddel < 250 mtr HEAVY Lopen met hulpmiddel > 250 of zonder < MEDIUM Lopen zonder hulpmiddel > 350 meter LIGHT Flexie < 70 graden HEAVY Flexie 90 < > 70 graden MEDIUM Flexie > 90 graden LIGHT Hulpvraag ADL of ADL + MEDIUM - HEAVY

29 De zorgplannen 2017,.. het doel
Inzicht krijgen in patiëntenpopulatie per praktijk cq. regio Dataverzameling en benchmark op basis van gebruik van gelijkgestemde zorgprofielen op basis van subclassificatie Resultaatsanalyse op landelijk niveau Data maken product en prijsafspraken mogelijk

30 The next STEP,… BIG data

31 Populatiemanagement heeft de toekomst
Door nieuwe werkwijze krijg je inzicht in hoe jouw patiëntenpopulatie eruit ziet: 100 TKP patiënten praktijk TKP patiënten praktijk 2 20 LR 45 LR X= 42 X= 31 25 MR 35 MR 55 HR 25 HR

32 Populatiemanagement heeft de toekomst
Door nieuwe werkwijze krijg je inzicht in hoe jouw patiëntenpopulatie er uit ziet: 100 TKP patiënten TKP patiënten Gezondheids-winst VAS T-0 6,70 VAS T-0 4,80 VAS T-1 2,30 VAS T-1 2,10 resultaatsanalyse

33 De zorgplannen 2017,.. de implementatie
Uitrol van zorgplannen per 1 maart 2017 Start met implementatie voor nieuwe patiënten vanaf 1 maart bij iedere praktijk Scholing over het gebruik in april-mei Monitoring van toekenning zorgzwaarte vanuit centraal vanaf september Regionale intervisie en casuïstiek bespreken om te leren van verschillen tussen praktijken Eind van het jaar management rapportage per praktijk en landelijk vanuit centraal.

34 De verzekeraars, hoe staat het ervoor ?
ZilverenKruis 2017 overeenkomst loopt door, daarna,…. ? CZ gaat pilot in 2017 – 2018 starten als zorgprofiel structuur geïmplementeerd is VGZ wacht op afstemming met andere aanbieder en gaat dan z.s.m. van start ZenZ is geïnteresseerd en wil in 2018 van start met product inkoop Salland is in laatste fase om te komen tot positief besluit.

35 Jaarplanning voor de scholing
Maart – april : scholing op zorgplannen en op inhoud van zorg op 4 locaties in NL. Vanaf mei : scholing op logistiek d.w.z dataverzameling op 4 locaties in NL.

36 Innovatie vanuit OrthoXpert
Vanaf maart gaat er een onderzoekstraject lopen o.l.v. Maarten Schmitt, lector aan de Erasmus Universiteit Rotterdam naar effectiviteit van zorgplannen/producten in samenwerking met VGZ.

37 De Toekomst We staan voor uitbreiding van het netwerk
We staan voor verdere professionalisering We staan voor verbinding en vertrouwen met en in elkaar We kiezen voor productverkoop aan stakeholders We staan voor samenwerking en werken toe naar een zorgplanplatform en voor het ontwikkelen van een sterk merk, waar jullie onderdeel van zijn.

38 Vragen?


Download ppt "De toekomst van OrthoXpert,… een keuze"

Verwante presentaties


Ads door Google