Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdStefan Simons Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
VolwASSENENEDUCATIE GENT, 29 januari 2017
ERASMUS + VolwASSENENEDUCATIE GENT, 29 januari 2017
2
ERASMUS+ 2014-2020 Volw vorming VET Hoger Ond School Ond Jeugd Sport
VOLW EDU Volw vorming VET Hoger Ond School Ond Jeugd Sport KA1 Nascholing / Leermob KA2 Strategische partnersch KA3 beleidshervorming ! ALTIJD projecten door ORGANISATIES, NOOIT door individuen
3
Formeel leren & Non-formeel leren
Volwasseneneducatie Formeel leren & Non-formeel leren
4
niet-beroepsopleidingsgericht
Volwasseneneducatie Non-vocational = niet-beroepsopleidingsgericht
5
Volwasseneneducatie VOLWASSENEN
6
ERASMUS+ : Adult Learning/VOLW EDU
Formeel & non-formeel & informeel leren Sterke link met het beleid * EUROPESE PRIORITEITEN
7
ERASMUS+ :
8
ERASMUS+ : Adult Learning
IMPACT
9
ERASMUS+ : Adult Learning / Volw educatie
WIE ? * Leraren / opleiders / vormingswerkers / vrijwilligers = personeel uit organisaties uit de volw edu (KA1 & KA2) * Volwassen lerenden in de volw edu (KA2) * Organisaties die iets kunnen bijdragen aan volw edu (KA2) 9
10
WIE ? ERASMUS+ : Adult Learning / Volw educatie
*Organisaties uit de Programma-Landen * Organisaties uit de Partner-landen (KA2) 10
11
ERA+/Volw edu & KA1: Leermobiliteit voor individuen
Staf
12
KA1 CONCEPT LEERMOBILITEIT
13
KA1 CONCEPT - Je organisatie stuurt je naar het buitenland
om er iets te leren zodat je organisatie en/of je cursisten er beter van worden
14
KA1 Mogelijkheden voor personeel in de volwasseneneducatie
een onderwijs-/vormings-/opleidingsopdracht 2-60 dagen in een gelijkaardige organisatie
15
KA1 Mogelijkheden voor personeel in de volwasseneneducatie
jobshadowing 2-60 dagen in een relevante organisatie
16
KA1 Mogelijkheden voor personeel in de volwasseneneducatie
Gestructureerde cursus of “training event” / ‘op maat’ Conferentie / seminarie / workshop… 2-60 dagen
17
Erasmus+
18
KA1: doelstellingen Professionele ontwikkeling van de lesgevers/vormingswerkers Cursisten beter ondersteunen in het verwerven van competenties om hun persoonlijke ontwikkeling en inzetbaarheid te vergroten Vreemde talenkennis Andere culturen, landen, Europees burgerschap Europese dimensie in de organisatie/vorming
19
KA1: doelstellingen Vorming beter laten aansluiten bij de noden van de cursisten ( ! Minder bevoordeelden) Synergie tussen/begrip van formeel, non-formeel & informeel leren, de beroepsopleiding, ondernemerschap en werkgelegenheid
20
KA1: LEERmobiliteit Betere erkenning van competenties die men tijdens leermobiliteit in het buitenland opdeed – *Europass – OSCAR… Modernisering en internationalisering sociale, taalkundige en culturele diversiteit: beter begrijpen en mee omgaan *Motivatie en tevredenheid in het werk
21
KA1: kwaliteit & innovatie
Vertrek vanuit de noden van je organisatie ! Welke zijn er ? Hoe kan je ze aanpakken ?
22
Het Europees Ontwikkelingsplan
KA1 Schrijf dit uit in een plan / strategie op middellange termijn op korte termijn (dit project) Het Europees Ontwikkelingsplan
23
Het Europees Ontwikkelingsplan
KA1 Noden bv op het vlak van: - management - nieuwe onderwijsmethodes / - middelen - Europese dimensie - taal-competenties - organisatie van opleiding / onderwijs / vorming Het Europees Ontwikkelingsplan
24
KA1: noden plannen Plan vanuit de noden activiteiten voor
mobiliteit en samenwerking
25
Stafmobiliteit (KA1) in Volw Edu
WHY ? European Development Plan > Noden van het personeel EN aansluitend bij doelstellingen KA1 ! Modernisering vanuit de ORGANISATIE Selectie, voorbereiding en opvolging Erkenning van de leerresultaten en de disseminatie ervan
26
Stafmobiliteit (KA1) in Volw Edu
WHY ? Learning agreement met buitenlandse organisator / ontvangenr Gedetailleerd programma Taken in het buitenland Verworven kennis, vaardigheden, competenties Monitoring, opvolging, mentoring Evaluatie & erkenning /validation
27
Stafmobiliteit (KA1) in Volw Edu
Zendende organisatie (kan een consortium zijn – min 3 organisaties uit de Volw Edu) Ontvangende organisatie (indien gekend) Coördinator (kan zendende org zijn)
28
Stafmobiliteit (KA1) in Volw Edu
Duur contract met NA: 1 of 2 jaar Voor PERSONEELSLEDEN (hoeven nog niet gekend te zijn !) – eigen personeel Aantal: onbeperkt 1 Deadline: 2 febr om 12u ’s middags
29
( dag/week vergoeding)
KA 1 : financiering Organisatie (€ 350 p.p.) Mobiliteit Reiskosten (afh vd km) Verblijf ( dag/week vergoeding) Deelname Cursuskosten (€ 70 per dag/max € 700) Extra* Bijzondere noden (100 %) * o.b.v. reële kosten
30
ERASMUS+/volw edu : KA1 voorbeeld - consortium
Gemeenschapscentrum De Pianofabriek & De Platoo & De Zeyp & Heembeek Mutsaard & VGC Noden: contacten tussen diverse gemeenschappen omgaan met racisme – diversiteit vrijwilligers vergroten Activ: Cursussen (IS) – jobshadowing (FR & UK)
31
PIC (Personal Identity Code)
Slechts 1 PIC per organisatie; scholen: eigen PIC KA1: Max. 1 aanvraag in zelfde domein ! * KA2: Geen max. aantal aanvragen
32
INTERNATIONALISATION@HOME
Buitenlandse collega’s : - Doen jobshadowing bij jouw organisatie - Komen bij jou vorming / les geven - Volgen een Cursus in Vlaanderen * KA2: Geen max. aantal aanvragen - Sturen stagiairs (leerlingen / pas afgestudeerden) naar je organisatie
33
KA2: Samenwerking voor innovatie en goede praktijken
Strategische partnerschappen IT ondersteuning (EPALE)
34
STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN
Ondersteuning van: UITWISSELING VAN GOEDE PRAKTIJKEN INNOVATIE Projects are ecpected to develop innovative outputs, and/or engage into intensive dissemiination and exploitation activities of existing and newly produced products or innovative ideas. Applicants have the possibility to request a dedicated budget for Intellectual Outputs and Multiplier Eevents in order to directly answer to the innovation aspect of the Action. These types of projects are open to all fields of education, training and youth. The primary goal is to allow organisations to develop and reinforce networks, increase their capacity to operate at transnational level, share and confront ideas, practices and methods. Selected projects may also produce tangible outputs and are expected to disseminate the results of their activities, although in a way that is ptoportional to the aim and scope of the project. These results and activities will be co-financed through the standard budget for project management and implementation. Strategic Partnerships relevant to the field of higher education will not support these types of projects.
35
DE 2 TYPES UITWISSELING INNOVATIE FEITEN DOELSTELLING METHODE
Geen budget mogelijk voor Intellectual Outputs en Multiplier Events Niet voor Hoger Onderwijs Tastbare resultaten en disseminatie via basisfinanciering Budget mogelijk voor Intellectual Outputs en Multiplier Events Niet voor Schoolonderwijs School Only en Regio DOELSTELLING Zichzelf, elkaar versterken, inspireren Vertalen naar eigen context Organisatie-impact Door samenwerking toegevoegde waarde creëren Systeemimpact METHODE Uitwisselen, confronteren, uitwerken Innovatie creëren / samenbrengen / aanpassen / transfereren / implementeren REIKWIJDTE Eerder gericht op partnerschap Eerder extern, bredere buitenwereld VALORISATIE Vooral intern, maar ook extern Proportioneel Vooral extern, maar ook intern Intensief
36
PRIORITEITEN Financiering enkel mogelijk als een SP gericht is op min 1 horizontale of 1 specifieke / sectorale prioriteit Opgelet: ‘Europese prioriteiten in de nationale context’: - NIET in Vlaanderen - KUNNEN wel in andere landen
37
HORIZONTALE PRIORITEITEN
Ontwikkeling van sleutelcompetenties Sociale inclusie ICT Opleiders / vormingswerkers / lesgevers / trainers: Best mogelijke kandidaten Professionele ontwikkeling Kansengroepen Diversiteit Werkplek-leren Erkenning van vaardigheden & qualificaties Duurzame investeringen, ‘performance’ & efficiëntie
38
PRIORITEITEN VOLWASSENENEDUCATIE
Aanbod van leermogelijkheden van hoge kwaliteit, aangepast aan de noden van de individuele ‘low-skilled of low-qualified’ volwassenen zodat ze vaardigheden verwerven op het vlak van *geletterdheid, *rekenvaardigheid of *digitalisering, inclusief de validering van vaardigheden via informeel en non-formeel leren.
39
PRIORITEITEN VOLWASSENENEDUCATIE
Increasing the demand and take-up through effective outreach, guidance and motivation strategies which encourage low-skilled or low-qualified adults to develop and upgrade their literacy, numeracy and digital skills.
40
PRIORITEITEN VOLWASSENENEDUCATIE
Extending and developing educators’ competences, particularly in the effective teaching of literacy, numeracy and digital skills to low-skilled or low-qualified adults, including through the effective use of ICT.
41
KA2: * cross-sectoraal van het project: bv. projectvergaderingen + :
* In 1 specifiek domein * cross-sectoraal * Mobiliteit ALS die aansluit bij de doelstellingen van het project: bv. projectvergaderingen + : Korte duur: Personeel: Joint staff training events (3 – 60 dagen) Cursisten: Blended mob of learners (< 2 maanden) Lange duur: * Personeel: Onderwijs/vormingsopdrachten (2 – 12 maanden)
42
KA2: activiteiten Blended mobility:
fysieke mobiliteit (= naar het buitenland) in combinatie met virtuele mobiliteit (= via Skype, …) Joint staff training: gezamenlijk leren; samen opleiding volgen rond het thema van het project
43
KA 2 Aantal partners 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Duur 1 j 2 j 3 j Soort partner
Coördinator Soort activiteit Activiteiten voor cursisten en organisatie Activiteiten voor de organisatie
44
Strategische partnerschappen (KA2)
Land v Co selecteert Financiering in modules Projectmanagement en implementatie Transnationale vergaderingen Transnationale leeractiviteiten (max 100 voor ‘uitwisselings’ proj) Uitzonderlijke kosten Intellectuele produkten Multiplicator-evenementen ‘innovatie’ proj * Co ontvangt contract en budget van NA
45
INDIENING Onbeperkt aantal aanvragen per selectieronde
Deadline: 29/03/2016 – 12u ‘s middags projectaanvrager een organisatie uit een programmaland duurtijd: Hoger onderwijs: tussen 24 – 36 maanden VET, schoolonderwijs en volwasseneneducatie: tussen 12 – 36 maanden startdatum: tussen 1 september en 31 december 2017
46
KA1 hoe vind je geschikte activiteiten ?
Via voorbereidende bezoeken Via contactseminaries Via persoonlijke contacten Via professionele contacten / literatuur / websites…
47
Erasmus+ : EPALE – Elektronisch Platform voor de volwasseneneducatie
Netwerking !
48
Award criteria Relevance max. 30 pts Quality of the project design
and implementation max. 20 pts Quality of the project team and the cooperation arrangements max. 20 pts Impact and dissemination max. 30 pts Min. needed: 60% in total and 50% per criterion “Proportionality” !
49
Het aanvraagformulier
En… veel succes ! Renilde Reynders Tel 02 /
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.