De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Best Value Procurement Maximale ruimte voor leveranciers!

Verwante presentaties


Presentatie over: "Best Value Procurement Maximale ruimte voor leveranciers!"— Transcript van de presentatie:

1 Best Value Procurement Maximale ruimte voor leveranciers!
DEZE PRESENTATIE IS UITSLUITEND INFORMATIEF EN ILLUSTRATIEF ALLEEN DE INSCHRIJVINGSLEIDRAAD IS BINDEND

2 BEST VALUE PROCUREMENT
Filosofie Methodiek Tips voor inschrijvingen De agenda: 3 onderdelen van deze presentatie Best Value - Marktbijeenkomst

3 BEST VALUE FILOSOFIE = Samenwerken

4 Samenwerken  niet focussen op de prijs maar op het verkrijgen van de hoogste waarde
Hoe krijg je dit leverancier de ruimte geven zijn expertise maximaal in te zetten en te doen waar hij goed in is Van ‘dicteren’ naar ‘verantwoordelijkheid geven’ zo maakt de opdrachtgever maximaal gebruik van de kennis en kunde van leveranciers; zij zijn immers de experts Vergelijk het als een huwelijk met contract in de hand door de ene partij is het gedoemd te mislukken!

5 Probleem? VRAAG: WAT is er hier mis gegaan?
Hier is dus geen sprake geweest van samenwerking en communicatie. Niet vóór en niet tijdens de werkzaamheden. Dit is een gevolg van opdracht geven door opdrachtgever en letterlijk uitvoeren door de opdrachtnemer Best Value - Marktbijeenkomst

6 probleem? Best Value - Marktbijeenkomst

7 Probleem? Zorg voor heldere afspraken, want de opdrachtnemer beschrijft zelf wat hij exact gaat leveren. Best Value - Marktbijeenkomst

8 WIE WEET BETER HOE HET WERK GEDAAN MOET WORDEN,
DE LEVERANCIER OF DE OPDRACHTGEVER? WIE ZOU ER DAN EIGENLIJK MEER MOETEN PRATEN EN WIE ZOU ER MEER MOETEN LUISTEREN? Opdrachtnemer is expert op zijn vakgebied en weet dus hoe het moet!

9 Micro-management Herkenbaar? Best Value - Marktbijeenkomst

10 HET PROBLEEM IS NIET HET AANBESTEDEN MAAR
DE WIJZE WAAROP ER TRADITIONEEL WORDT AANBESTEED WAT KAN VERANDERD WORDEN?

11 Traditioneel versus BVP
Best Value - Marktbijeenkomst

12 lage prijs Inkopen Als je vraagt om de laatste prijs, dan krijg je een soort paard van Troje: -Het lijkt heel aantrekkelijk (want precies volgens je specificaties) -Na het binnenhalen kan het op een ramp uitdraaien Een mooi voorbeeld van traditioneel inkopen op laagste prijs, wat overigens niet meer is toegestaan! ALLEEN NOG TENZIJ EN GOED ONDERBOUWD Best Value - Marktbijeenkomst

13 Hoe herkennen we de expert?
Een expert kan in begrijpelijke taal en zonder in details te treden in grote lijnen uitleggen waarom hij een expert is, wat hij gaat doen, waarom hij dat gaat doen, wanneer hij dat gaat doen en wat het eindresultaat zal zijn. Een expert laat je niet onnodig nadenken en forceert je niet tot het nemen van beslissingen over zaken waarvan je onvoldoende expertise hebt. Als iemand je overdondert met details en een complex verhaal vertelt, dan is dat geen expert. Een expert die in zijn waarde wordt gelaten, zal automatisch streven naar de hoogst mogelijke kwaliteit die mogelijk is binnen het gestelde budget. Als je een expert precies vertelt wat te doen en hoe dat gedaan moet worden, zal hij ook precies dat doen en niets extra’s. Het gevolg is dat het product zal voldoen aan de laagst mogelijke kwaliteitseisen die nog net acceptabel zijn voor de opdrachtgever

14 Beklimming van de berg Stel, we willen een berg beklimmen en we kunnen kiezen uit de twee scenario’s op de volgende sheets: Best Value - Marktbijeenkomst

15 Het gebruik van expertise (het beklimmen van een berg…)
Scenario A Huur een bergbeklimmer in en: Vertel hem hoe hij de berg moet beklimmen en welke gereedschappen hij moet gebruiken Vertel hem dat je een betere manier hebt om de berg te beklimmen Vertel hem hoe hij zijn team moet samenstellen Vertel hem dat het best sneller kan Vertel hem dat het goedkoper kan Huur anderen in om de bergbeklimmer te vertellen hoe hij moet bergbeklimmen Scenario B 1. Huur een zeer kundige bergbeklimmer in en laat je naar de top leiden Scenario A is dus de traditionele manier van aanbesteden: PvE opstellen de leverancier komt met een aanbieding die precies voldoet. Waarschijnlijk voldoet de aanbieding nét aan de wensen van opdrachtgever maar meer ook niet. Scenario B is dus loslaten en overlaten aan de expert! Als het goed is bereiken we dan probleemloos de top. Best Value - Marktbijeenkomst 15 15 15 15

16 Minimaliseren van risico’s vanaf het begin
Gebruik van informatie en logica Project Risico Risico Risico Best Value - Marktbijeenkomst 16 16 16 16

17 Best Value - Marktbijeenkomst

18 TIP Om risico’s te minimaliseren of te elimineren, is voldoende kennisvoorsprong van essentieel belang. Een eerder succesvolle aanbesteding hoeft namelijk niet per definitie te betekenen dat je het volgende project daarmee ook overtuigend binnen haalt. Daarom is het van belang om research te doen. Bestudeer allereerst de aanbestedingsdocumenten. Wat is de achtergrond achter de vraag, wat wil de opdrachtgever bereiken en aan welke gunningcriteria moeten worden voldaan? Ook is het verstandig om achtergrond informatie te verzamelen. Net iets meer informatie helpt enorm bij het succesvol uitbrengen van een offerte. Met andere woorden: hoe meer informatie voorhanden is en hoe beter deze informatie wordt benut, des te beter valt de toekomst én de risico’s te voorspellen. Best Value - Marktbijeenkomst

19 Gebruik van dominante informatie
GEBRUIK VAN DOMINANTE INFORMATIE IS VAN GROOT BELANG BIJ DE INSCHRIJVING OP DE BVP METHODE Best Value - Marktbijeenkomst

20 Wat is dominante informatie
Dominant betekent dat meteen duidelijk is wat er bedoeld wordt. Informatie dus die logisch, helder én meetbaar is. Deze informatie is trouwens niet alleen handig voor BVP-trajecten. Ook in traditionele offertes heb je meer overtuigingskracht met dominante prestatie-informatie. Opdrachtnemer verteld dus hoe de auto opgebouwd gaat worden en niet wij als opdrachtgever. Wij willen alleen een voorwerp dat kan rijden OG stelt dus geen eisen op over de volgende onderdelen: Capaciteit van de tank Dikte rubber van de ruitenwissers Type koplampen Donkerheid ramen Best Value - Marktbijeenkomst

21 Loslaten Minimale eisen
Bij BVP wordt het principe om veel eisen te stellen aan de inschrijvende partij losgelaten OG schrijft veel minder standaarden en minimumeisen voor om de kwaliteit van de opdracht te garanderen Op deze manier wordt er meer ruimte voor inschrijver geboden om op kwaliteit het verschil te maken

22 Invloed van bepalen minimale eisen door opdrachtgever
“De maximale prestatie die ik ga leveren” Hoog Laag Hoog Laag Inschrijver 1 Inschrijver 2 Inschrijver 1 Inschrijver 2 Risico Risico Prestatie Prestatie Inschrijver 3 Inschrijver 3 Inschrijver 4 “Het minimale kwaliteitsniveau dat ik wens” Inschrijver 4 Nadelen EMVI kunnen zijn: Aanbieders gaan eisen “zonder nadenken” volgen Unieke items van expert passen niet in format De expert komt dus niet in beeld Iedereen schrijft in op de eisen en zal niet meer dan dat aanbieden Men wil de goedkoopste zijn en dat kan niet met meer aanbieden dan gevraagd Laag Hoog Laag Hoog Best Value - Marktbijeenkomst

23 Het BVP proces bestaat uit 4 fases
Het proces van de BVP methodiek bestaat uit 4 fases. Best Value - Marktbijeenkomst

24 De voorbereidingsfase
Tijdens deze fase worden opdrachtdoelstelling en het plafondbedrag bepaald én een kernteam opgesteld en opgeleid De voorbereidingsfase kan 4 weken maar ook 4 maanden duren. Om niet in details te verzanden en dus toch op veel eisen uit te komen dient de voorbereidingsfase zo kort mogelijk te zijn maar lang genoeg om goede doelstellingen, een opgeleid kernteam en een heldere doelstelling te krijgen.

25 OG bepaald een doelstelling waarvoor werk moeten worden verricht en beschrijft een deliverable voor het beoogde resultaat (het wat dus). Aanbieder maakt daarop een aanbodscope Nieuwe inzichten in de BVP methodiek beschrijven dat OG niet meer op zoek is naar het “hoe” maar dat aanbieder aangeeft “dat” en in welke mate men in staat is om de deliverable te realiseren Met dominante informatie (metrics) maakt ON duidelijk maken dat hij geschikt is voor deze opdracht. Dus niet meer aangeven “hoe” maar alleen resultaten benoemen Het “hoe” komt eventueel in de concretiseringsfase in beeld.

26 opdrachtDoelstelling
Gebruikers van de SWO voorzien van warme en koude dranken, waarbij de gebruikerstevredenheid en duurzaamheid van belang zijn.

27 Plafondbedrag Het totale plafondbedrag bedraagt gedurende de initiële looptijd van de overeenkomst (vijf jaar) € ,- - met een maximum van € ,- - per jaar. Door het vrijgeven van het budget wordt zoveel mogelijk helderheid verkregen wat OG krijgt voor het geld en wordt voorkomen dat voorstellen binnenkomen die boven het budget gaan. Om efficiënt met elkaar te kunnen werken is het communiceren van het bedrag belangrijk! Door het inzetten van expertise werkt een organisatie efficiënter en kan deze dus een scherpe prijs aanbieden.

28 De beoordelingsfase Tijdens deze fase wordt de ‘dominante informatie’ van inschrijvers beoordeeld door Opdrachtgever Deze informatie wordt door OG getoetst aan de selectie- en gunningscriteria (genoemd in de Leidraad) Binnen een BVP-procedure kennen we vijf selectie- en of gunningscriteria: De prestatieonderbouwing, het risicodossier, het kansendossier, de prijs en interviews

29 BEOORDELEN OP EMVI: ZWARE NADRUK OP ONDERBOUWDE PRESTATIES
Voorbeeld van beoordeling en hoogte waardering: Inschrijfprijs 20% Fictieve EMVI waarde (80%) Prestatiedossier (20% van het plafondbedrag) Risicodossier (15% van het plafondbedrag) Kansendossier (15% van het plafondbedrag) Interviews met sleutelfunctionarissen (2) (30% van het plafondbedrag) Na de beoordeling gaat 1 inschrijver door naar de concretiseringsfase en is daarmee de beoogd opdrachtnemer Best Value - Marktbijeenkomst

30 De concretiseringsfase

31 concretiseringsfase PRESTATIedossier Graag hier een overzicht van de onderbouwing waarom u in staat bent de doelstelling van deze opdracht te realiseren. De belangrijkste items voor het realiseren van de opdrachtdoelstelling komen bovenaan. Bewering 1 Onderbouwing van de bewering met meetbare prestatie- Informatie RISICODOSSIER Graag hier de geïdentificeerde risico’s prioriteren (de grootste / belangrijkste risico’s komen en inclusief beheersmaatregelen (zo SMART mogelijk) en met onderbouwing van de effectiviteit van de maatregel met verifieerbare informatie). Belangrijkste belemmeringen (van buitenaf) voor het realiseren van de doelstelling Risico 1 Waarom is dit een risico? Beheersmaatregel Onderbouwing van de effectiviteit van de maatregel met meetbare prestatie- informatie ? KANSENDOSSIER Graag hier extra opties beschrijven. Op welke wijze dragen deze extra bij aan het realiseren van de opdracht en de doelstellingen? Onderbouwd met verifieerbare informatie. De belangrijkste kansen boven aan. Kans 1 Op welke wijze draagt deze kans extra bij aan het realiseren van de doelstelling? Onderbouwing van het effect van de kans met meetbare prestatie- Informatie Impact op tijd in dagen In de concretiseringsfase werkt de beoogde opdrachtnemer zijn plan in verder detail uit aan de hand van de dossiers Best Value - Marktbijeenkomst

32 gedetailleerde planning
In de concretiseringsfase werkt de beoogde opdrachtnemer zijn plan in verder detail uit: gedetailleerde planning risico's en beheersmaatregelen verder uitgewerkt Verduidelijken en concretiseren van aanbieding Het is belangrijk om te weten dat er in deze fase geen sprake is van onderhandeling of van een aanpassing van de originele aanbieding: het gaat om het verder verduidelijken en concretiseren van de aanbieding. Ook laat de opdrachtnemer zien hoe de beloofde resultaten tijdens de uitvoering meetbaar worden gemaakt. Dit is misschien wel de belangrijkste fase, aangezien hier de basis wordt gelegd voor het beheersen van risico's en het benutten van kansen tijdens de uitvoering. Best Value - Marktbijeenkomst

33 TERUG NAAR DE AUTO CONCRETISERINGSFASE : NU KRIJGEN WE DE INFORMATIE
Best Value - Marktbijeenkomst

34 Concretiseringsfase Nu willen we wel eens weten wat we dan precies weten en hoe de opdrachtnemer het gaat doen met de auto: Wat is de capaciteit van de tank? Hoe dik is het rubber van de ruitenwissers? Welk type koplampen krijgen we? Hoe donker zijn de ramen? Proactief handelen in plaats van reactief Aangeven wat hij precies gaat leveren Aangeven wat hij op welk moment van de opdrachtgever verwacht en hem daarop aanspreken verrassingen richting de opdrachtgever te minimaliseren de opdracht van A tot Z te plannen, inclusief alle details

35 GEEN ONDERHANDELING! ROLVERDELING CONCRETISERINGSFASE
Concretisering plannen Aanbod uitdetailleren Aannames toetsen PvA maken Risicodossier uitwerken Prestatie informatie verifiëren Zorgen expliciet maken Kansen (niet) afnemen ON faciliteren Plannen toetsen ON OG Transparant communiceren Verantwoordelijkheden afbakenen Relatie opbouwen Dus: niet opzadelen met risico’s die ON niet kan beheersen. Best Value - Marktbijeenkomst

36 Tips voor inschrijvingen

37 2 A4 prestatiedossier Inhoud: Welke prestatie gaat ON leveren? Wat maakt dat ON de opdracht adequaat uit kan voeren/ de opdrachtdoelstelling kan realiseren? Met welke verifieerbare prestatie-informatie onderbouwt ON dit, eventueel geïllustreerd met (anonieme) voorbeelden? PRESTATIedossier Graag hier een overzicht van de onderbouwing waarom u in staat bent de opdrachtdoelstelling van deze opdracht te realiseren. De belangrijkste items voor het realiseren van de opdrachtdoelstelling komen bovenaan. Bewering 1 Onderbouwing van de bewering met verifieerbare prestatie- Informatie ! - hier ALLEEN de zaken die ON zelf goed beheerst. ON heeft op deze onderwerpen geen enkel risico! Best Value - Marktbijeenkomst

38 Prestatieonderbouwing
Met het criterium prestatieonderbouwing kan aanbieder aantonen dat hij in staat is de gevraagde opdracht te realiseren door met metrics te laten zien soortgelijke opdrachten eerder succesvol te hebben afgerond. Met het benoemen van een tevredenheidsscore van bijv. een 9,5 is er de belofte naar de nieuwe OG dat er wederom een 9,5 gerealiseerd kan worden. Dus niet de wijze laten zien waarop u de opdracht wilt benaderen en hoe, maar de metrics benoemen en waar heeft u de voorgestelde oplossing eerder succesvol toegepast en waarom weet u dat het hier goed gaat werken? Best Value - Marktbijeenkomst

39 Tips: Geen marketing taal Geen technisch-inhoudelijke informatie
Aangeven waarom een oplossing een goede oplossing is (SMART) Metrics benoemen uit verleden: Hoe je deze prestaties behaalt, licht je in een BVP-traject pas in de concretiseringsfase toe Cijfers overtuigen omdat ze controleerbaar en verifieerbaar zijn en te volgen in tijd. Je offertetekst voor een BVP-traject bestaat dus uit heel veel cijfers. Wat maakt dat u het kunt? Geef dominante informatie: Best Value - Marktbijeenkomst

40 Dominante informatie niet weerlegbaar / niet betwistbaar verifieerbaar
metingen in termen van getallen, percentages, of tijd Dominant betekent dat meteen duidelijk is wat er bedoeld wordt. Informatie dus die logisch, helder én meetbaar is Dominante informatie laat geen ruimte voor onzekerheid en moet zeker geen mensen aan het denken zetten. Dominante informatie gaat over het presenteren van onderscheidende informatie; het verschil tussen gebabbel en een gesprek. Het gaat om keiharde informatie, die meetbaar, duidelijk en eenduidig uit te leggen is. Best Value - Marktbijeenkomst

41 Risicodossier Het doel van dit dossier is het minimaliseren van risico’s buiten de eigen invloedssfeer van aanbieder. Formeel gaat het om het minimaliseren van de OG-risico’s. Best Value - Marktbijeenkomst

42 Risico’s binnen/buiten de eigen invloedsfeer
Best Value - Marktbijeenkomst

43 Risico’s binnen/buiten de eigen invloedsfeer
Een expert kan geen tornado’s voorkomen Daarom hebben we een verzekering Relateer aan landelijke virus uitbraak (IT) Best Value - Marktbijeenkomst

44 Voorbeelden Risico: Vergunning is niet tijdig verkregen
Plan inschrijver 1 We gaan direct na gunning met de opdrachtgever en de stakeholders om tafel zitten. We schrijven op basis van dat overleg een notitie die we vervolgens gaan bespreken. Doelstelling is om samen een beeld te hebben van de taak die voorligt. Plan inschrijver 2 Uit onze analyse van de vergunningen en de referentiefasering blijkt dat de kapvergunning in de gemeente Wageningen kritiek is. We zullen in onze fasering aan de zuidzijde van het werk starten, waardoor 3 maanden extra tijd is om de kapvergunning te verkrijgen. Meedenken en vooruitdenken is wat inschrijver 2 dus goed doet! Best Value - Marktbijeenkomst

45 Tips Neem alleen risico’s op die buiten de invloedsfeer vallen
Neem geen onduidelijke verantwoordelijkheden als beheersmaatregel: we gaan samen met de klant zitten om er uit te komen we zullen regelmatig overleggen Benoem geen algemene risico’s / algemene oplossingen: veiligheidsrisico’s zijn het grootste risico we zullen vooruitplannen we zullen op tijd ontheffingen vragen Geef aan HOE u de benoemde risico’s gaat beheersen c.q. minimaliseren Best Value - Marktbijeenkomst

46 kansendossier 2 A4 In het kansendossier dienen de kansen te worden geïdentificeerd (toegevoegde waarde opties). Bijvoorbeeld: Het overnemen van risico’s die eigenlijk bij de opdrachtgever liggen (als dit juridisch kan) De extra’s die voorbij de directe scope van de opdracht liggen KANSENDOSSIER Graag hier extra opties beschrijven. Op welke wijze dragen deze extra bij aan het realiseren van de opdrachtdoelstellingen? Onderbouwd met verifieerbare prestatie-informatie. De belangrijkste kansen boven aan. Kans 1 Op welke wijze draagt deze kans extra bij aan het realiseren van de opdrachtdoelstelling? Onderbouwing van het effect van de kans (business case) Impact op tijd in dagen ! - Opdrachtdoelstellingen dienen zónder de aangeboden kansen ook gerealiseerd te worden Kans moet wel in relatie staan tot de doelstelling!!! Best Value - Marktbijeenkomst

47 KANSEN Kansen zijn échte extra’s en moeten iets bijdragen aan de projectdoelstellingen zoals bijv. het versnellen van de doorlooptijd of het extra verhogen van de klanttevredenheid. Kansen zijn geen kansen als ze los staan van de projectdoelstellingen of als ze eigenlijk onderdeel zouden moeten zijn van de aanbieding om de deliverable te kunnen realiseren (zijn ongeldig) Best Value - Marktbijeenkomst

48 checklist Op geen enkele pagina project-, of product-, of bedrijfsnaam? Alle beweringen onderbouwd met verifieerbare prestatie-informatie? Zijn de benoemde risico’s in het risicodossier ook echt het meest belangrijk? Geen algemeenheden en project- specifiek? In welke mate zijn prestatiebeweringen, beheersmaatregelen en kansen echt differentierend en effectief? Gaan de plannen zowel technische als niet-technische mensen overtuigen? Zijn de dossiers SMART geschreven? Zijn de plannen beschreven op het maximaal aantal voorgeschreven pagina’s (en in het format)? Gefocused op minimaliseren van risico’s, niet op het overnemen van risico’s? Geen enkel eigen risico in het plan? Best Value - Marktbijeenkomst

49 Beoordelingsproces 6 6 4 8 8 De inschrijvingen worden beoordeeld door het projectteam Best Value - Marktbijeenkomst

50 Beoordelaars ontvangen alleen (anonieme) dossiers en kennen de bijbehorende prijzen en namen van aanbieders niet Beoordelaars beoordelen de ingediende dossiers en de interviews eerst individueel. vervolgens wordt per dossier en per interview tot een consensus score gekomen (geen gemiddelde). Dit gebeurt in consensussessies. Borging objectiviteit: Plannen worden beoordeeld door meerdere projectteamleden, vanuit diverse onderdelen van de organisatie Beoordelaars beoordelen alle prestatiedossiers op dominante manier ( ) De kansendossiers- en risicodossiers worden integraal beoordeeld. Dus niet een score per risico en kans Individuele scores worden besproken waarna er een consensus-score wordt vastgesteld in het team ( ) Proces wordt extern begeleid, of door onafhankelijk iemand Best Value - Marktbijeenkomst

51 Scoren volgens bVp Neutrale score 2 of 4:
Inschrijving toont aan met VPI dat de doelstellingen niet worden behaald 8 of 10: Inschrijving toont aan met VPI dat de doelstellingen worden behaald 2 4 6 8 10 Zeer overtuigend Overtuigend Overtuigend Zeer overtuigend De opdrachtgever moet de scores kunnen beargumenteren 2 – toont zeer overtuigend aan dat… 4 – toont overtuigend aan dat… 6= neutraal hoger of lager dan “neutraal verwachtingspatroon”? Doel: 8en en 10en vinden; niet elimineren: scoren op kwaliteit; niet op onderlinge verhouding 8 – toont overtuigend aan dat… 10 – toont zeer overtuigend aan dat… Best Value - Marktbijeenkomst

52 Interviews Best Value - Marktbijeenkomst

53 Interview: Zakelijk gesprek
Bij het interview is geen sprake van een dialoog, maar van een zakelijk gesprek van vraag en antwoord. Het doel is dat de opdrachtgever tijdens het interview overtuigd raakt van het commitment en de toegevoegde waarde van de sleutelfunctionaris. Het gaat specifiek om de capaciteiten van de sleutelfunctionarissen en niet om het bedrijf of de aangeboden oplossing Setting interview De setting van de interviews is als volgt: de interviewer en de sleutelfunctionaris hebben samen een gesprek, waarbij de interviewer een vaste vragenlijst heeft. Het beoordelingsteam zit op een afstand te luisteren en heeft geen inbreng. De leden van het team beoordelen dat wat ze tijdens het interview gezien en gehoord hebben. Het is aan de interviewer om het beoordelingsteam te voorzien van informatie die nodig is voor een goede beoordeling Best Value - Marktbijeenkomst

54 voorbeelden interviewvragen
Kun je jezelf introduceren en aangeven welke rol je in deze opdracht gaat vervullen? Waarom ben juist jij als persoon geselecteerd voor dit project? Welke soortgelijke opdrachten heb je in het verleden gedaan en hoe zijn die verlopen? Kun je de planning en de belangrijkste mijlpalen op hoofdlijnen toelichten? Wat is naar jouw mening het grootste risico voor dit project? Hoe ga je dat risico beheersen? Hoe weet u dat uw beheersmaatregel effectief zal zijn? Wat als uw beheersmaatregel niet werkt? Best Value - Marktbijeenkomst

55 Interviews: dominante verschillen?
Waarom bent juist ú als projectleider binnen uw organisatie aangesteld? De projectleider van leverancier A: “Ik persoonlijk heb niet veel langs het spoor gewerkt. Een collega-projectleider die bij ons werkt wel heel veel. Hij heeft veel ervaring maar zit nu op een ander project. Ik heb wel met mijn collega gesproken over het project dus ik weet er wel veel van”. De projectleider van leverancier B: “Ik heb meerdere projecten langs het spoor gedaan en ook soortgelijke projecten waarbij de overlast voor de omgeving beperkt moest worden. Dit heb ik in Vught en in Heerlen gedaan. Beide projecten zijn onder mijn verantwoordelijkheid binnen de planning en budget opgeleverd. De aanpak voor omgevingsmanagement die ik daar heb gebruikt, ga ik hier ook inzetten. De omgevingstevredenheidsscore was in beide trajecten een 7,5”. Projectleider A zal dus lager scoren dan B. De laatste geeft aan meer ervaring en kennis te hebben van het project. Best Value - Marktbijeenkomst

56 Tips interviews Stuur mensen die weten waar ze het over hebben
Oefen met oefenvragen; zorgt dat interview ‘meevalt’ Geen gebabbel “Ik heb wel een stuk of wat dezelfde projecten hier en daar gedaan die meestal gewoon rond de deadline opgeleverd konden worden. En wat waren de klanten er blij mee; iedereen ging steeds met een lach op hun gezicht naar huis.” Maar gesprek “Als projectmanager heb ik in de afgelopen 4 jaar 8 vergelijkbare projecten binnen 6 maanden na gunning geïmplementeerd. De klanttevredenheidsscore was gemiddeld een 8,1.” Hoe meer relevante ervaring de sleutelfunctionaris heeft met de gevraagde rol, hoe groter de kans dat hij het project overziet en als 'eenvoudig' ervaart in plaats van 'complex'. Best Value - Marktbijeenkomst

57 VRAGEN? VRAGEN? TIPS? OPMERKINGEN? Best Value - Marktbijeenkomst


Download ppt "Best Value Procurement Maximale ruimte voor leveranciers!"

Verwante presentaties


Ads door Google