De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Voor de leerkracht INLEIDING

Verwante presentaties


Presentatie over: "Voor de leerkracht INLEIDING"— Transcript van de presentatie:

1 Voor de leerkracht INLEIDING Met deze presentatie voor het digitaal schoolbord doorlopen we de hele spel van het begin tot het einde. Deze presentatie is een vooraf geprogrammeerd verloop van de verschillende stappen en onderdelen. Deze presentatie is compatibel voor alle schoolborden en dus gemakkelijk te gebruiken. Daarom hebben we gekozen voor deze vorm van digitale les. Door het gebruik van de speelse elementen krijgen de leerlingen wel het idee dat ze het verloop van het spel min of meer zelf bepalen.

2 MATERIAAL VOOR DEZE LES
Voor de leerkracht MATERIAAL VOOR DEZE LES Te downloaden via en af te printen. Bijlage 7: naamkaartjes kinderen voor het verdelen van de klas in groepjes. Alle kaartjes voor het spel. Zo kunnen de groepjes hun speelkaartjes ook krijgen en nalezen. Bijlage 8: opdrachten uitgebreide beschrijving en benodigdheden. Indien je geen goede internetverbinding hebt voor het afspelen van een Youtubevideo in HD, kan je de voorstellingsvideo hier downloaden. (100 Mb) Je gebruikt de bovenstaande hyperlinks om snel naar de website en de documenten te gaan.

3 Voor de leerkracht KLIKKEN Normaal ga je van slide naar slide om verder te gaan. Op de dobbelstenen moet er wel geklikt worden om te laten rollen. Dan zie je een kort filmpje van een rollende dobbelsteen. Vb. Soms staat er een duidelijke keuze met een hyperlink. Of gewoon een hyperlink die naar een pagina in deze presentatie verwijst. Klik hier op de juiste link.

4

5 Dit is de affiche van Saved by the bell. Wat zien jullie op deze affiche? Wat valt er op? Wat betekent de slogan in het midden? Goed onderwijs voor iedereen

6 Vandaag is het de Internationale dag van de Leerkracht
Vandaag is het de Internationale dag van de Leerkracht. Dan worden alle juffen en meesters in de bloemetjes gezet. Niet alleen in België, maar in alle landen van de wereld. Het is ook Saved by the bell: we laten de schoolbel extra rinkelen om te laten horen dat we onderwijs belangrijk vinden. We willen dat alle kinderen en jongeren, overal in de wereld, de kans krijgen om naar een goede school te gaan met goede en gemotiveerde leerkrachten.

7 In deze les volgen we de levensweg van een aantal kinderen.
Ze komen uit Paraguay, India, Burkina Faso en Peru.

8 KLIK op de afbeelding voor de video op Youtube.
met de voorstelling van de kinderen KLIK op de afbeelding voor de video op Youtube. Internetverbinding naar Youtube is nodig. Speel de video best af op volledig scherm. Sluit nadien internet af en keer terug naar deze presentatie.

9 Verdeel de klas in 4 groepjes.
Gebruik de naamkaartjes van de kinderen. Elk groepje zal de levensweg van een kind volgen en aan de hele klas voorstellen. Dat kan door de situaties voor te lezen en de opdrachten goed uit te voeren.

10 Zoek het land van elk kind op de wereldkaart.
Je kan daarvoor Google Maps gebruiken. Toon aan de hele klas waar elk kind woont.

11 Met dit speelbord volgen we de levensweg van de kinderen.

12 A R D E

13 D A R E

14 Om te starten gebruiken we de volgorde van het alfabet.
Antonio mag beginnen, dan Durga, dan Enrique en tenslotte Rainata. Antonio gooit met de dobbelsteen. (klik op de dobbelsteen en laat rollen.)

15 D A R E

16 A D R E

17 Durga gooit met de dobbelsteen.

18 A D R E

19 D A R E

20 Enrique gooit met de dobbelsteen.

21 D A R E

22 D A E R

23 Rainata gooit met de dobbelsteen.

24 D A E R

25 R D A E

26 SCHOOL is een verplichte stop.
Hier lezen we van elk kind een stukje over SCHOOL voor.

27 Antonio gooit met de dobbelsteen.

28 R D A E

29 A R D E

30

31 Durga gooit met de dobbelsteen.

32 A R D E

33 A R D E

34

35 Enrique gooit met de dobbelsteen.

36 A R D E

37 E A R D

38

39 Rainata gooit met de dobbelsteen.

40 E A R D

41 R E A D

42 Wacht even om de opdracht uit te voeren tot alle groepjes weten wat hun opdracht is.
De leerkracht stelt de opdrachten voor zodat alle groepjes op de hoogte zijn van elkaars opdrachten.

43 Antonio gooit met de dobbelsteen.

44 R E A D

45 A R E D

46

47 Durga gooit met de dobbelsteen.

48 A R E D

49 A R E D

50

51 Enrique gooit met de dobbelsteen.

52 A R E D

53 A R E D

54 Alle opdrachten zijn nu gekend.
Elk groepje kan de opdracht uitvoeren. Stel nadien de resultaten voor aan elkaar.

55 Rainata gooit met de dobbelsteen.

56 A R E D

57 A R E D

58 Antonio gooit met de dobbelsteen.

59 A R E D

60 A R E D

61

62 Durga gooit met de dobbelsteen.

63 A R E D

64 A D R E

65

66 Enrique gooit met de dobbelsteen.

67 A D R E

68 E A D R

69

70 Rainata gooit met de dobbelsteen.

71 E A D R

72 E A R D

73

74 Antonio gooit met de dobbelsteen.

75 E A R D

76 A E R D

77 Wacht even om de opdracht uit te voeren tot alle groepjes weten wat hun opdracht is.
De leerkracht stelt de opdrachten voor zodat alle groepjes op de hoogte zijn.

78 Durga gooit met de dobbelsteen.

79 A E R D

80 D A E R

81

82 Enrique gooit met de dobbelsteen.

83 D A E R

84 D E A R

85

86 Rainata gooit met de dobbelsteen.

87 D E A R

88 R D E A

89 Alle opdrachten zijn nu gekend.
Elk groepje kan de opdracht uitvoeren. Stel nadien de resultaten voor aan elkaar.

90 Antonio gooit met de dobbelsteen.

91 R D E A

92 A R D E

93 Durga gooit met de dobbelsteen.

94 A R D E

95 A D R E

96 Enrique gooit met de dobbelsteen.

97 A D R E

98 E A D R

99 Noteer ergens hoeveel kinderen elk personage heeft.

100 Rainata gooit met de dobbelsteen.

101 E A D R

102 E R A D

103

104 Antonio gooit met de dobbelsteen.

105 E R A D

106 E A R D

107

108 Durga gooit met de dobbelsteen.

109 E A R D

110 E A R D

111

112 Enrique gooit met de dobbelsteen.

113 E A R D

114 E A R D

115 Elk personage zal nu minstens 2 verschillende
situaties tegenkomen.

116 E A R D

117 E A R D

118 Rainata gooit met de dobbelsteen.

119 E A R D

120 R E A D

121

122 R E A D

123 R E A D

124

125 Antonio gooit met de dobbelsteen.

126 R E A D

127 A R E D

128

129 Durga gooit met de dobbelsteen.

130 A R E D

131 A R D E

132

133 Enrique gooit met de dobbelsteen.

134 A R D E

135 A R E D

136

137 A R E D

138 A R E D

139 Enrique heeft de TEGENSLAG al gehad.
Een stap vooruit? De situatie MEEVALLER is juist uitgevoerd. We gaan een stap achteruit naar de situatie KINDEREN NAAR SCHOOL

140 A R E D

141 A E R D

142

143 Hoeveel kinderen heeft Enrique?
Klik op de link voor 2 kinderen. Klik op de link voor 3 kinderen.

144 A E R D

145 A E R D

146 Rainata slaat een eerste beurt over.

147 Antonio slaat een eerste beurt over.

148 Durga slaat een eerste beurt over.

149 Enrique gooit met de dobbelsteen.

150 A E R D

151 E A R D

152 Klik om naar Rainata te gaan.
Wacht even om de eindopdracht uit te voeren. De leerkracht stelt straks alle opdrachten voor. Klik om naar Rainata te gaan.

153 A E R D

154 A R E D

155 Rainata slaat een eerste beurt over.

156 Antonio slaat een eerste beurt over.

157 Durga slaat een eerste beurt over.

158 Enrique gooit met de dobbelsteen.

159 A R E D

160 E A R D

161 Klik om naar Rainata te gaan.
Wacht even om de eindopdracht uit te voeren. De leerkracht stelt straks alle opdrachten voor. Klik om naar Rainata te gaan.

162 Rainata slaat een tweede beurt over.

163 Antonio slaat een tweede beurt over.

164 Durga slaat een tweede beurt over.

165 Enrique heeft alle situaties meegemaakt.
Hij moet even wachten tot alle personages in het vak GEMEENSCHAP zijn.

166 Rainata gooit met de dobbelsteen.

167 E A R D

168 E R A D

169 Wacht even om de eindopdracht uit te voeren.
De leerkracht stelt straks alle opdrachten voor.

170 Antonio gooit met de dobbelsteen.

171 E R A D

172 E R A D

173

174 E R A D

175 A E R D

176 Wacht even om de eindopdracht uit te voeren.
De leerkracht stelt straks alle opdrachten voor.

177 Durga gooit met de dobbelsteen.

178 A E R D

179 A E R D

180

181 A E R D

182 A E R D

183 Durga heeft de situatie KINDEREN NAAR SCHOOL juist gehad.
Een stap vooruit? De situatie TEGENSLAG is ook uitgevoerd. Nog een stap vooruit? Dan komt Durga bij de situatie MEEVALLER.

184 A E R D

185 A E R D

186

187 A E R D

188 A E R D

189 De leerkracht kan nu alle opdrachten voorstellen.
De leerlingen voeren de eindopdracht uit. Dat neemt wat tijd in beslag. Ga verder als iedereen klaar is.

190 Zijn alle opdrachten goed uitgevoerd?
Kijk nu eens naar jullie eigen ‘levensweg’. Kan jij kiezen om naar school te gaan? Kan jij kiezen of je wil verder studeren en een beroep aanleren? Hoe zijn je kansen om werk te vinden? Welke kansen heb je hier in ons land? Hoe leven we hier samen? Met familie? In de buurt? Alleen?

191 We zijn nu klaar voor het belmoment van Saved by the bell.
Vandaag is het dus de Internationale dag van de Leerkracht. Zonder al die leer- krachten overal in de wereld zouden kinderen niet naar school kunnen gaan en geen les kunnen krijgen. Leerkrachten zijn dus belangrijk. Vind je niet? Tijdens het belmoment willen we laten horen dat iedereen de kans moet krijgen om naar een goede school te gaan en er les te krijgen van goede en gemotiveerde leerkrachten.

192 ‘Waarom ik leerkracht ben.’
Om de les te eindigen kunnen we nog kijken naar een korte video met getuigenissen van enkele leerkrachten. ‘Waarom ik leerkracht ben.’ Vrijblijvende link naar de videopagina van Saved by the bell met de video ‘Waarom ik leerkracht ben.’

193 Wil je het evaluatieformulier nog invullen?
Voor de leerkracht Wil je het evaluatieformulier nog invullen? Als je het formulier online instuurt, krijg je van Studio Globo een gepersonaliseerd certificaat van deelname aan Saved by the bell. Daarmee laat je iedereen zien dat je werkt aan de wereld in je klas. Het evaluatieformulier

194


Download ppt "Voor de leerkracht INLEIDING"

Verwante presentaties


Ads door Google