De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

CanMEDS rollen Aansluiting HBOV, MBO in het functiehuis en praktijk

Verwante presentaties


Presentatie over: "CanMEDS rollen Aansluiting HBOV, MBO in het functiehuis en praktijk"— Transcript van de presentatie:

1 CanMEDS rollen Aansluiting HBOV, MBO in het functiehuis en praktijk
8 december 2016

2 Manuela Koops Specialist leerbedrijven voor MBO Amersfoort/docent
Even voorstellen Manuela Koops Specialist leerbedrijven voor MBO Amersfoort/docent Rita Scholten Projectleider leren en werk Utrechtzorg 8 december 2016

3 Projectleider leren en werk Zorgpact
Project Zorgpact wijkleerbedrijven locaties en innovatieve concepten. Doel kwalitatieve doorontwikkeling en opschaling Financiële verduurzaming wijkleerbedrijven Aansluiting onderwijs arbeidsmarkt Oplossing voor tekorten en behoud 8 december 2016

4 Utrechtzorg arbeidsmarkt organisatie
Ondersteunen van zorg- en welzijnsorganisaties gericht op evenwicht op de arbeidsmarkt. 8 december 2016

5 Wat moeten we weten en wat is hiervoor nodig
HBOV studenten worden opgeleid met rollen. In de praktijk worden deze rollen lang niet altijd actief ingezet; daarmee wordt niet goed gebruik gemaakt van de competenties van de student. Studenten haken voortijdig af binnen de ouderenzorg, omdat ze zich niet uitgedaagd voelen of zich onvoldoende herkennen in ‘waarvoor ze geleerd hebben’. Hetzelfde geldt voor de helpende, verzorgende en verpleegkundige niveau 4. Door hen te leren werken in de juiste rol op het juiste moment zullen ze ervaren dat ze als vakvrouw/man kunnen functioneren. Het zelfmanagement/zelfleiderschap versterkt dit principe. Het vernieuwde functiehuis waarbij de rollen als handvat dienen nemen we als uitgangspunt. Uitgegaan wordt van de CanMEDS rollen die zijn opgenomen in het Beroepsprofiel Verpleegkundige 2020. 8 december 2016

6 CanMEDS rollen in de praktijk (filmpje)
maandag, 29 augustus 2011

7 Beoogd effect • Een beter inzicht in taken, rollen en niveaus leidt tot een effectievere samenwerking binnen zorgteams en tot een hogere kwaliteit van dienstverlening, waardoor de posities van de diverse medewerkers versterkt worden. De ‘zittende’ medewerkers van zorgteams worden hiertoe onderwezen in de te onderscheiden rollen en zelfmanagement. 8 december 2016

8 Met wie werken we samen Logo’s : Lyvore, ROCMN, MBO Amersfoort, Koperhorst, leerhuis Liendert : Onderwijs: het leveren van stagiaires voor teamopbouw, ontwikkeling onderwijs materiaal gericht op de doorlopende leerlijn en toepassing in de praktijk. Ouderenzorg organisatie Lyvore het bieden van een team van professionals i.v.m. functiehuis en coaching en afstemming, Mede ontwikkeling doorlopende leerlijn. Pilots teams die gaan werken met de rollen. Studenten: het oefenen en leren in de praktijk gericht op de rollen en zelfmanagement. Onderzoeksinstituut: meerwaarde onderzoeken op effecten lange termijn. Utrechtzorg: Zorgpact maakt effect regionaal zichtbaar voor andere zorg- en welzijnsorganisaties. Initieert nieuwe concepten, deelt kennis en biedt ondersteuning. 8 december 2016

9 Document: vertaling CanMEDS naar niveau MBO-Verpleegkunde
Opbrengst werkgroep Document: vertaling CanMEDS naar niveau MBO-Verpleegkunde Verzorgende IG Dienstverlening (Helpende zorg en welzijn) Assistent Dienstverlening 8 december 2016

10 Nieuwe kwalificatiedossiers
Exact dezelfde teksten van de nieuwe KD’s worden gebruikt in het document. 8 december 2016

11 Resultaat Overzicht van de verschillende rollen gekoppeld aan de functies en de samenhang tussen de functies. 8 december 2016

12 Document is de basis voor het functiehuis.
8 december 2016

13 Opdracht Rol samenwerkingspartner
Doel: Bewustwording van de verschillen tussen de functies binnen de rol van samenwerkingspartner. Verschil tussen de functies heeft betrekking m.b.t. complexiteit 8 december 2016

14 Multidisciplinair samenwerken.
Voorbeeld Kernbegrip: Multidisciplinair samenwerken. 8 december 2016

15 Zowel op casus, organisatie en wijkniveau (Context).
HBO-Verpleegkundige Hoog complexiteit. Zowel op casus, organisatie en wijkniveau (Context). Werkt samen met andere disciplines binnen en buiten tot zorg en behandeldoelen. Wetenschap, klinisch redeneren, kwaliteit. 8 december 2016

16 MBO- verpleegkundige Gemiddeld tot hoog complexe situaties.
Casus (context). Zij neemt deel aan samenwerkingsverbanden binnen als buiten de organisatie en multidisciplinair overleg. Zij schakelt indien noodzakelijk zorgverleners van andere disciplines in. Wetenschap, kwaliteit. 8 december 2016

17 Gemiddeld complexe zorgsituaties. De context is overwegend stabiel.
Verzorgende-IG Gemiddeld complexe zorgsituaties. De context is overwegend stabiel. Handelt naar procedures. Zij schakelt indien noodzakelijk zorgverleners van andere disciplines in volgens afspraken in het zorgplan. 8 december 2016

18 Dienstverlening Helpende Zorg en Welzijn
Laagcomplexiteit. Binnen kader in stabiele situatie. De context is overwegend stabiel. Neemt deel aan overleg om werkzaamheden af te stemmen. 8 december 2016

19 Assistent dienstverlening en zorg
Laag complexiteit. De assistent voert taken uit volgens standaardwerkwijzen binnen een stabiele context. De Assistent dienstverlening krijgt van zijn leidinggevende of ervaren collega’s informatie over het uit te voeren werk. 8 december 2016

20 Contactgegevens Manuela Koops - van Halteren
Specialist leerbedrijven voor MBO Amersfoort/docent Rita Scholten Projectleider leren en werk Utrechtzorg Bron: - Bachelor Nursing 2020 (stuurgroep Bachelor of Nursing 2020) - Toekomstbestendige beroepen in de verpleging en verzorging Rapport stuurgroep over de beroepsprofielen en de overgangsregeling) - - kwalificatiedossiers MBO-V, Verzorgende IG, Dienstverlening (helpende zorg en welzijn) , Entree: assistent dienstverlening en zorg. Uitgave: SBB 8 december 2016

21 Evaluatie Tips en tops. 8 december 2016

22 Nieuwe beroepsprofiel voor HBO verpleegkundigen
8 december 2016


Download ppt "CanMEDS rollen Aansluiting HBOV, MBO in het functiehuis en praktijk"

Verwante presentaties


Ads door Google