Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdChristian van den Broek Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden
2
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden Immers de kern van marketing is als klant terugdenken naar de onderneming
3
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden Immers de kern van marketing is als klant terugdenken naar de onderneming en op deze manier de marketing-mix optimaal inzetten
4
Marktonderzoek marktonderzoek
=het verzamelen, vastleggen en analyseren van gegevens die betrekking hebben op…
5
Marktonderzoek marktonderzoek
=het verzamelen, vastleggen en analyseren van gegevens die betrekking hebben op… de markt voor een bepaald product
6
Marktonderzoek marktonderzoek
=het verzamelen, vastleggen en analyseren van gegevens die betrekking hebben op… de markt voor een bepaald product hoe ziet de doelgroep eruit ?
7
Marktonderzoek marktonderzoek
=het verzamelen, vastleggen en analyseren van gegevens die betrekking hebben op: de markt voor een bepaald product de effectiviteit van marketing-mix
8
Marktonderzoek marktonderzoek
=het verzamelen, vastleggen en analyseren van gegevens die betrekking hebben op: de markt voor een bepaald product de effectiviteit van marketing-mix hoe reageren de klanten op een andere verkoopprijs
9
Marktonderzoek doel van marktonderzoek?
is het verkleinen van het risico dat het nemen van managementbeslissingen met zich mee brengt …
10
Marktonderzoek doel van marktonderzoek?
Is het verkleinen van het risico dat het nemen van managementbeslissingen met zich mee brengt … … door inzicht te verschaffen in de markt en de effecten van beslissingen.
11
Marktonderzoek stappen van een marktonderzoek
Het opzetten van een marketingonderzoek bestaat uit een aantal stappen
12
stappen van een marktonderzoek Stap 1 Bepalen doel van het onderzoek
Stap 1 Bepalen doel van het onderzoek
13
Marktonderzoek stappen van een marktonderzoek
Stap 1 Bepalen doel van het onderzoek zonder te weten wat voor gegevens je nodig hebt is marktonderzoek zinloos
14
Marktonderzoek stappen van een marktonderzoek
Stap 1 Bepalen doel van het onderzoek zonder te weten wat voor gegevens je nodig hebt is marktonderzoek zinloos Stap 2 Uitvoeren marktonderzoek
15
Marktonderzoek stappen van een marktonderzoek
Stap 1 Bepalen doel van het onderzoek zonder te weten wat voor gegevens je nodig hebt is marktonderzoek zinloos Stap 2 Uitvoeren marktonderzoek het verkrijgen van de gegevens + bewerking van de gegevens
16
Marktonderzoek stappen van een marktonderzoek
Stap 1 Bepalen doel van het onderzoek zonder te weten wat voor gegevens je nodig hebt is marktonderzoek zinloos Stap 2 Uitvoeren marktonderzoek het verkrijgen van de gegevens + bewerking van de gegevens Stap 3 Rapportage van het marktonderzoek
17
Marktonderzoek stappen van een marktonderzoek
Stap 1 Bepalen doel van het onderzoek zonder te weten wat voor gegevens je nodig hebt is marktonderzoek zinloos Stap 2 Uitvoeren marktonderzoek het verkrijgen van de gegevens + bewerking van de gegevens Stap 3 Rapportage van het marktonderzoek presenteren van de resultaten in een vorm die direct antwoord geven op de gestelde vragen
18
Het verkrijgen van de gegevens …
Marktonderzoek Het verkrijgen van de gegevens …
19
Marktonderzoek Het verkrijgen van de gegevens …
Soms zijn bestaande gegevens geschikt voor het onderzoek
20
Marktonderzoek Het verkrijgen van de gegevens …
Soms zijn bestaande gegevens geschikt voor het onderzoek Deskresearch =raadplegen van bestaande kennis
21
Marktonderzoek Het verkrijgen van de gegevens …
Soms zijn bestaande gegevens geschikt voor het onderzoek Deskresearch =raadplegen van bestaande kennis interne bronnen externe bronnen gegevens gebruiken die al bestaande gegevens gebruiken van binnen onderneming aanwezig andere instanties zijn
22
Marktonderzoek Het verkrijgen van de gegevens …
Soms zijn bestaande gegevens geschikt voor het onderzoek Deskresearch =raadplegen van bestaande kennis uit interne bronnen externe bronnen gegevens gebruiken die al bestaande gegevens gebruiken van binnen onderneming aanwezig andere instanties zijn bijvoorbeeld uit eigen boekhouding of de eigen eigen klantgegevens
23
Marktonderzoek Het verkrijgen van de gegevens …
Soms zijn bestaande gegevens geschikt voor het onderzoek Deskresearch =raadplegen van bestaande kennis uit interne bronnen externe bronnen gegevens gebruiken die al bestaande gegevens gebruiken van binnen onderneming aanwezig andere instanties zijn bijvoorbeeld uit eigen bijvoorbeeld Kamer van Koophandel, boekhouding of de eigen CBS, Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf, eigen klantgegevens naspeuren internet
24
Marktonderzoek Soms blijkt het nodig zelf onderzoek te doen
Soms blijkt het nodig zelf onderzoek te doen Deskresearch Field research =raadplegen van bestaande kennis = zelf onderzoek doen
25
Marktonderzoek Deskresearch Field research
Deskresearch Field research =raadplegen van bestaande kennis = zelf onderzoek doen voorbeelden Experiment Testen van een bepaald marketingelement op kleine schaal Bijvoorbeeld een nieuwe verpakking in winkel testen en meten
26
Marktonderzoek Deskresearch Field research
Deskresearch Field research =raadplegen van bestaande kennis = zelf onderzoek doen voorbeelden Experiment 2. Enquête Omdat het niet mogelijk is het gehele klantenbestand te ondervragen wordt vaak gebruik gemaakt van een steekproef. Bijvoorbeeld telefonisch of d.m.v. . De informatie wordt verzameld bij een klein deel van het klantenbestand(deelpopulatie) dat representatief is voor het hele klantenbestand (gehele populatie) Bijvoorbeeld bij klein aantal gezinnen vragen naar kijkgedrag op televisie.
27
Marktonderzoek Deskresearch Field research
Deskresearch Field research =raadplegen van bestaande kennis = zelf onderzoek doen voorbeelden Experiment 2. Enquête 3. Observatie Marktonderzoek waarbij gegevens door waarnemen worden verkregen. Bezoeken van een winkel van een concurrent en kijkt naar verschillende aspecten van bepaalde handelswijze. hoe gaat men om met de klanten, hoe is de entree, etc.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.