De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

D a n s DAL/RvP (Bij Palet Mono Dans)

Verwante presentaties


Presentatie over: "D a n s DAL/RvP (Bij Palet Mono Dans)"— Transcript van de presentatie:

1 D a n s www.danstijd.slo.nl DAL/RvP (Bij Palet Mono Dans)

2 The making of Het productieproces: Van idee naar concept. De artistiek leider van een gezelschap geeft aan een choreograaf de opdracht voor een nieuw dansstuk. Wat voor soort dansstuk, aantal dansers, soort dans. Van concept naar productie. Choreograaf benadert de productieleider van het dansgezelschap. Technische en organisatorische begeleiding. Budgettering. Keuze voor decorontwerpers, kostuums, licht, sfeer, muziek live of bandopname enz. De productiebijeenkomst. Choreograaf presenteert totaalplan aan alle andere betrokkenen. Maquette, kostuumtekeningen, lichtplan. Pers en publiciteitproces van start. Start van de repetities. Eerst grote lijnen van het dansstuk. Details later. Wat vinden de dansers er zelf van? Balletmeester ondersteunt choreograaf. On stage: Van repetitiestudio naar toneel. Decor, kostuums en techniek. De generale repetitie. Alles volledig: choreografie, kostuums, make-up alsof het echt is. En dan: de première! Uur van de waarheid, welke recensies? On tour: Tournee langs de verschillende theaters.

3 Oerdans Oerdans is een dansvorm die gebruik maakt van simpele, steeds herhaalde dansbewegingen en de innerlijke beleving van de danser benadrukt. Oerdans is een dynamisch totaalgebeuren. Fragment

4 Oorsprong van dans Oudheid: in alle vroege culturen nam dans een belangrijke plaats in bij verschillende rituelen. Er werd gedanst om de goden te vereren en tevreden te stellen. Door voor hen te dansen probeerden mensen een goede oogst, een overwinning of bijvoorbeeld gezonde kinderen af te dwingen. Er wordt wel gezegd dat dans de moeder is van alle kunsten.

5 Dansgeschiedenis Alle vormen van dans zijn van oorsprong cultuurdans: begonnen als volksdans en van daaruit verder ontwikkeld. Volksdansen werden ook uitgevoerd aan het hof: balletti, de eerste gechoreografeerde hofdansen(16 e eeuw). Vanuit de hofdans ontwikkeld zich het academisch ballet. Als reactie hierop ontstond de moderne dans. De oorsprong van de jazz- en musical dans ligt niet in de hofdans, maar in de Afrikaanse muziek- en danstechnieken die zich in het Westen vermengen met de academische en moderne danstechnieken.

6 Hofdans Middeleeuwen Er was een glansrol weggelegd voor dans in de vijftiende en zestiende eeuw. Dansen werd dé manier om te laten zien dat je beschaafd was, voornaam en uitermate geschikt als schoonzoon of schoondochter. Fragment

7 Dans: Verhaal Fragment

8 Dans: Thema Martha Graham Lamentation 1930 (het verlies van een dierbare.) Wies Bloemen, Drijfzand, 2002, (geweld, woede en onmacht) Toer van Schayk, Landschap, 1982 ( de toekomst van ons milieu.) Fragment

9 Dans: Abstractie Krisztina de Châtel Lines Dynamics Oscar Schlemmer Fragment

10 Dans: Muziek Groosland (Bach) Ballet for Life (Queen) Fragment

11 Dansgenres en - stijlen Theaterdans Theaterdans is dans waarover nagedacht is, waar een concept aan ten grondslag ligt. Ze worden met een artistieke bedoeling voor een publiek opgevoerd. In de Westerse theaterdans zijn er grofweg vier dansstijlen te onderscheiden: 1) academisch ballet 2) moderne dans 3) jazz- en musicaldans 4) hiphop De middelen van een dansmaker zijn: > de beweging > de danser > de ruimte > de muziek Cultuurdans Cultuurdans heeft een sociale functie en is zo oud als de mensheid. In deze dansen worden de waarden en belangen van een groep mensen, land of volk verbeeld. Zo geeft ze uitdrukking aan onderlinge verbondenheid van de groep. Onder cultuurdansen verstaan we : * rituele dansen * volksdansen * hofdansen * gezelschapsdansen

12 Oorsprong academisch ballet Marie Antoinette Fragment Het Hofballet ontstond tegen het einde van de zestiende eeuw. Deze festijnen van dans, muziek en voordracht waren niet alleen een lust voor oog en oor, vaak waren ze op politiek en filosofisch gebied van symbolische betekenis. In de Barokperiode beleefde het hofballet een hoogtepunt onder koning Lodewijk XIV. Hij was een ballettomaan. In zijn jonge jaren trad hij graag op als sterdanser in de hofballetten. En hij richtte de eerste dansacademie op: L’academie Royale de Danse. Professionele opleiding volgens strenge principes. In de 19 e eeuw worden voornamelijk Romantische balletten gemaakt, vaak gebaseerd op sprookjes. Ontwikkeling van de spitz.. Veel springen en zweven. Onder invloed van nieuwe kunststromingen in de 20 e eeuw volgt de oprichting van Les Ballets Russes te Parijs. Hofdans

13 Theaterdans: Academisch Ballet Kenmerken Academisch ballet * Houding lichaam: rechte rug, borst omhoog, schouders laag, hoofd recht. * Basishouding: uitgedraaide benen en voeten (en dehors). * Vijf voetposities. * Gebruik van spitzen. * Gebruik van pantomime (gebarentaal en lichaamstaal).

14 Theaterdans: academisch ballet The Sleeping Beauty (Doornroosje) Le Sacre du Printemps Fragment Het Zwanenmeer Fragment Pas de deux

15 Theaterdans: niet-westerse invloeden Les Ballets Russes was een balletgezelschap uit Rusland, gesticht door Serge Diaghilev. Tussen 1909 en 1929 traden de Ballets Russes op in tal van Westerse landen, in een soort van rondtrekkend bestaan, in steeds wisselende samenstellingen, met Diaghilev als constante factor. Het fameuze gezelschap bracht vele belangrijke dansers en choreografen voort en stond bekend om haar vernieuwingsdrang, zowel in choreografie, in muzikaal opzicht als in kostuums en decorontwerp. De jonge danser Vaslav Nijinsky springt zo hoog dat ‘zelfs de vogels jaloers zijn’. Vaslav Nijinsky Le Sacre du Printemps Fragment

16 Oorsprong moderne dans Aan het begin van de 20 e eeuw presenteert Isadora Duncan in Parijs haar nieuwe manier van dansen. Het is de tijd van de vrouwenemancipatie. Zij ziet de academische ballettechniek als oppervlakkig en gericht op uiterlijk en niet op inhoud. Echte emoties moeten getoond worden. Vrije bewegingen i.p.v. vastgelegde technieken en houdingen, losse kleding en blote voeten i.p.v. corset en spitz.. Martha Graham gaat hiermee verder: zij ontwikkeld de Graham techniek: bezieling uitdrukken. Merce Cunningham reageert hierop door te stellen dat dans juist helemaal niet ergens over hoeft te gaan. Hij maakt in de jaren vijftig zgn. dans-happenings die inhouds- en betekenisloos zijn. Sindsdien is alles mogelijk zeker met de toegenomen middelen. Isodora Duncan Merce CunninghamMartha Graham Fragment

17 Theaterdans: moderne dans Kenmerken van moderne dans * Contraction (rug en schouders bolvormig) and release. * Benen en voeten staan recht onder de romp, rechte rug, ontspannen schouders. * ‘Aards’ gericht, voeten stevig op de grond, gebogen knieën. * Middenrif is startpunt van alle bewegingen. * Pirouettes worden in een spiraal gedraaid (heupen, middel,schouders,hoofd). * Veel over de grond: kruipen, vallen, rollen.

18 Theaterdans: moderne dans Hans Hof Ensemble Conny Janssen, ‘So here we are’ Krisztina de Châtel Thierry De Mey en Anne Teresa De Keermaeker, Rosas danst Rosas (1997) Fragment Hans van Manen Fragment

19 Oorsprong hiphop Ontstaat in de jaren zeventig in de getto’s van New York. Tijdens blockparty’s dagen groepen jongeren elkaar fysiek uit i.p.v. met wapens. Met twee draaitafels herhalen dj’s bepaalde opzwepende stukjes van een plaat – de breaks – waarop dansers nieuwe bewegingen (moves) uit proberen. Zo wordt de breakbeat geboren. Tijdens de blockparty’s wordt al snel gerapt. Dit is het begin van hiphop: een manier van leven om het dagelijks leven in de getto’s dragelijk te maken zonder in drugs of criminaliteit te vervallen. Vanaf de jaren ‘80 wereldwijde verspreiding en ontstaat ‘New School Hiphop’.

20 Theaterdans: Hiphop Kenmerken van hiphop * Natuurlijke houding. * Diep door de knieën, flexibel gebruik van het bovenlijf. * Zeer ritmische bewegingen. * Een vaste basispas: benen worden van voren naar achteren verplaatst. * Freezes: een beweging een moment bevriezen. * Powermoves: acrobatische bewegingen op hoofd, schouders of rug.

21 Theaterdans: hiphop breakdance Fragment

22 Oorsprong jazz- en musicaldans Het enige wat de miljoenen slaven in Amerika konden meenemen zijn hun muziek- en danstradities. De slaven- met hun verschillende talen- communiceren dankzij hun gemeenschappelijke zang- en danstradities. Deze onderlinge verbondenheid en communicatie o.a. het tromspel wordt- na een aantal opstanden- door de blanken verboden. Dit wordt gecompenseerd door voetpercussie en handgeklap en het ontstaan van nieuwe danspassen. Aan het begin van de 20 e eeuw leven de zwarte en blanke Amerikanen nog strikt gescheiden. Maar de traditionele dansen van de Afro-Amerikanen worden dan wel opgepakt door blanke theater- en dansmakers. Blanken schminken zich zwart en doen zwarte dansen na:Black-and White Minstrelshows. De ritmische swingende ‘zwarte’ muziek spreekt tot de verbeelding. Hieruit ontstaat de muzikale variant ragtime waarop de eerste gezelschapsdansen zijn ontstaan zoals de charleston. Hieruit werden weer de foxtrot, de wals en Europese tango ontwikkeld. Al Jolson Fragment Charleston Fragment

23 Oorsprong jazz- en musicaldans De heupbewegingen van de Cubaanse dansen vinden ook hun oorsprong in Afrika. Ook de tapdans vindt zijn roots in de Afrikaanse cultuur. Lester Horton richt het eerste Amerikaanse multiculturele dansgezelschap op. Uit deze smeltkroes ontwikkeld hij de theaterjazzdans. Tenslotte ontdekken ook blanke choreografen van het academisch ballet en moderne dansmakers de zwarte danstechnieken. Zij vermengen die weer met academische, moderne en zelfs Spaanse technieken. Jerome Robbins: West Side Story. Deze vorm van dans is uitgegroeid tot de musical- en showdans van vandaag. Jerome Robbins West Side Story Fragment Fred Astaire

24 Theaterdans: Jazz en musical dans Kenmerken van: Jazzdans: * Polycentrisch bewegen. * Isolaties. * Tappen. * Bewegen vanuit de heupen: swingend. Musicaldans: * Basishouding en techniek van de moderne dans. * Daarnaast academische ballettechniek. * Bovenlichaam zo rustig mogelijk, armen en benen maken asymmetrische bewegingen. * Strakke en gladde presentatie. * Gezichtsexpressie.

25 Theaterdans: jazz en musicaldans Fragment

26 Theaterdans: jazz en musicaldans Fragment

27 Cultuurdans: volksdans Fragment Klompendans (Nederland) Les Gars de Senneville (Normandië) Griekenland Rusland SchotlandFragment

28 Cultuurdans op het podium Fragment Linedance (Amerika) Jig (Ierland) Can Can (Frankrijk)

29 Cultuurdans Gezelschapsdans Ballroom Fragment Samba (Brazilië) Rumba (Afrika) (Cuba)

30 Capoeira (Cuba) Cultuurdans Gezelschapsdans Salsa (Cuba) Fragment (Argentinië) (Brazilië)

31 Cultuurdans gezelschapsdans Foxtrot (quickstep)(V.S)Engelse wals Fragment Weense wals You tube: Let’s Dance (BBC)

32 Cultuurdans Fragment Paso Doble: You Tube: Let’s Dance (BBC) Flamenco (Spanje) Fragment Buikdans (Turkije) Balih-balihan (Bali) Fragment

33 Gezelschapsdans Rock ‘n Roll Twist Fragment

34 Gezelschapsdans Techno Fragment Hakkuh (Gabber) Fragment

35 Bleeding love Hip Hop One last breathePommelien en Pilar Fragment

36 Dans videogame

37 Dans informatie Algemene achtergrondinformatie: www.danstijd.slo.nl www.danstijd.slo.nl www.tin.nl www.dansserver.nl Dansfilms: www.indebioscoop.com/dansfilms www.indebioscoop.com/dansfilms Dansopleidingen: www.kunstopleidingen.nl


Download ppt "D a n s DAL/RvP (Bij Palet Mono Dans)"

Verwante presentaties


Ads door Google