Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPieter-Jan van den Broek Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning
2
2 Doelstellingen en ambities: -Volwaardige businesspartner lijn en bestuur -Kwaliteit, effectiviteit en efficiency -Functies centraal tbv hele concern georganiseerd, gedeconcenteerde inzet via dedicated teams -Zo dicht mogelijk op daar waar het gebeurt; de business/uitvoering -Kaderstelling, beleid en uitvoering in een hand -Korte en eenduidige sturingslijnen -Eenvoudiger en efficiënter, zowel organisatie als processen -Meer uitgaand van wederzijds vertrouwen en dialoog Doorontwikkeling van de bedrijfsvoering in Rotterdam
3
Alle bedrijfsvoering en ondersteuning onder één dak
4
Uniformiteit, en ook maatwerk
5
5 Uitgangspunt: Ondersteuning aanpassen aan wensen uitvoering ten behoeve van een optimale uitvoering ten dienste van de stad. -Uniform en standaard waar het kan, maatwerk waar het moet -Noodzakelijke aanpassingen van standaard naar maatwerk kosten tijd, energie, ergernis en geld -Maatwerk in een keer goed is effectief en efficiënt -Mits goed onderbouwd, afgewogen en geclausuleerd -Kaders, beleid en dienstverlening op basis van input vanuit de uitvoering -De medewerker (weer) als volwaardig professional met mandaat, budget en bewegingsruimte Maatwerk is goedkoper dan standaard
6
Uniformiteit en maatwerk = differentiatie Voorbeeld: Systeem van ziekmelden is voor ieder cluster hetzelfde. Dat houden we voor iedereen op dezelfde manier bij. De aard van het werk is anders in een cluster waar medewerkers vooral fysiek werk verrichten (Stadsbeheer) dan bij een cluster met veel kantoorwerk (Werk en Inkomen). Dat vraag om een gedifferentieerde aanpak van bijvoorbeeld langdurig ziekteverzuim en het voorkomen daarvan.
7
Vrijblijvend? Alles binnen de kaders van de wet- en regelgeving. En eisen op gebied van doelmatigheid en rechtmatigheid. Bijvoorbeeld: Het inkoopproces moet centraal georganiseerd worden, kwaliteitseisen zijn door de accountant ‘opgelegd’. Hierin hebben we dus geen keuze. De kwaliteit van een uniform inkoopproces, dat aan wettelijke vereisten moet voldoen, gaat hier boven het belang van individuele behoeften in de organisatie. Aanpassen aan ‘one size’ moet af en toe
8
8 Uitgangspunt: continue leren en verbeteren -Door interne en externe review op: -Kwaliteit van de interactie/dialoog -Kennis van de business/uitvoering -Kennis/professionaliteit eigen vakgebied -Kwaliteit leveringsproces/dienstverlening -Kwaliteit kaderstelling en control -Klanttevredenheidsonderzoek -Vensters voor bedrijfsvoering -Gesprek en dialoog op alle niveaus Leren en verbeteren
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.