De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De MR en het schoolplan Bouwstenen voor de toekomst Utrecht, 22 januari 2015.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De MR en het schoolplan Bouwstenen voor de toekomst Utrecht, 22 januari 2015."— Transcript van de presentatie:

1 De MR en het schoolplan Bouwstenen voor de toekomst Utrecht, 22 januari 2015

2 Even voorstellen…  Johan Schat  www.driepuntnul.com www.driepuntnul.com  Altijd de beste connectie!  www.fusieregisseur-po.nl www.fusieregisseur-po.nl  Samen bouwen aan het fundament van een nieuwe toekomst!  www.schoolleider.nu www.schoolleider.nu  Het draait om het kind…. ook uw leiderschap! Cursussen, advisering, maatwerk

3 Inhoud van de module  Waarom een schoolplan  Wat staat er in een schoolplan  Relatie met andere beleidsdocumenten  De borging: PDCA  De rol van de MR  Hoe komt een schoolplan tot stand Cursussen, advisering, maatwerk

4 Wat is een schoolplan?  Het schoolplan is een (kwaliteits)document waarmee een school intern en extern aangeeft waar zij staat en wat in een periode van vier jaar op verschillende beleidsterreinen nagestreefd wordt. Cursussen, advisering, maatwerk

5 De functie van het schoolplan  Interne en externe verantwoording  Planmatig werken over een periode van 4 jaar  Geeft zicht de onderwijskundige doelen  Geeft richting aan het onderwijs Cursussen, advisering, maatwerk

6 Wat staat erin?  De inhoud van het schoolplan is vastgelegd in de onderwijswetten:  Primair Onderwijs: WPO art. 12  Voortgezet Onderwijs: WVO art. 24  Speciaal Onderwijs: WEC art. 21 Cursussen, advisering, maatwerk

7 Wat staat erin?  In het schoolplan wordt de kwaliteit beschreven van:  het onderwijskundig beleid  het personeelsbeleid  de wijze waarop de kwaliteit van het onderwijs wordt bewaakt en verbeterd. Cursussen, advisering, maatwerk

8 Stelling 1  Ons schoolplan is een stoffig document dat 4 jaar lang in de kast ligt. Niemand weet wat erin staat. Cursussen, advisering, maatwerk

9 Stelling 2  Ons schoolplan is een dynamisch document dat zorgt voor een koersvaste schoolontwikkeling. Cursussen, advisering, maatwerk

10 Uitnodiging  Maak een groepje van 3 of 4 personen met mensen die u niet kent.  Bespreek beide stellingen  Een van de deelnemers geeft na 10 minuten een korte weergave van het gesprek in de grote groep. 1. Ons schoolplan is een stoffig document dat 4 jaar lang in de kast ligt. Niemand weet wat erin staat. 2. Ons schoolplan is een dynamisch document dat zorgt voor een koersvaste schoolontwikkeling. Cursussen, advisering, maatwerk

11 Relatie met andere (beleids)documenten  Strategisch beleidsplan van het bestuur  Jaarplan en jaarverslag  Ondersteuningsprofiel  Schoolgids  Meerjarenbegroting Cursussen, advisering, maatwerk

12 PDCA-cyclus

13 Stelling 3  De schoolplancyclus moet gelijk lopen met de cyclus van het Strategisch Beleidsplan (op bestuursniveau) Cursussen, advisering, maatwerk

14 De rol van de MR  De wettelijke bevoegdheden  Meedenken of (be)oordelen? Cursussen, advisering, maatwerk

15 De 5 rechten van de MR  recht op overleg  initiatiefrecht  informatierecht  instemmingsrecht  adviesrecht Cursussen, advisering, maatwerk

16 Artikel 10 t/m 14 kern van de WMS  Bijzondere bevoegdheden van de MR: Instemming Advies  Gezamenlijke bevoegdheden + bevoegdheden per geleding Cursussen, advisering, maatwerk

17 Instemming MR bij schoolplan  Artikel 10, lid b WMS  Vaststelling of wijziging van het schoolplan dan wel het leerplan of de onderwijs en examenregeling

18 Hoe komt het schoolplan tot stand?  Wie maakt/maken het schoolplan?  Welke positie neemt de MR in? Cursussen, advisering, maatwerk

19

20 Te raadplegen documenten bij schoolplan  Schoolplan 2011-2015  Jaarplannen en jaarverslagen  Inspectierapport  Enquêtes Cursussen, advisering, maatwerk

21 Bespreek in een groep  Welke overeenkomsten vind je in de missies van de meegebrachte schoolplannen?  Wat valt je op bij de geformuleerde visies?  Waar zou je als MR bij betrokken willen/moeten worden:  Het WAAROM  Het WAT  Het HOE Cursussen, advisering, maatwerk

22 De laatste ronde (plenair)  Wat was opvallend in jullie groep  Welke vragen zijn nog niet beantwoord  Tip:  Bespreek tijdig de gewenste rol van de MR met de directie  Maak een goede jaarplanning Cursussen, advisering, maatwerk

23 Achtergrondinformatie  Belangrijke websites: www.medezeggenschapsraden.nl www.infowms.nl  Verder advies of ondersteuning van de (G)MR? Neem contact op met de Vereniging Openbaar Onderwijs: 036 – 533 15 00 of voo@voo.nlvoo@voo.nl  Johan Schat  06-10369200  johanschat@driepuntnul.com johanschat@driepuntnul.com Cursussen, advisering, maatwerk

24 Achtergrondinformatie  Altijd op de hoogte van recente medezeggenschapsontwikkelingen? Abonneer u op de gratis themabrief medezeggenschap (www.medezeggenschapsraden.nl)www.medezeggenschapsraden.nl  Verdere scholing? Modules over het lezen van een begroting, vergaderen, jaarplan of bevoegdheden MR. Ga naar www.medezeggenschapsraden.nl/cursussen Cursussen, advisering, maatwerk

25 Wat doet VOO nog meer?  MR-Start  MR op maat: verschillende modules  GMR  Training ouderraden  Samenwerking MR-OR-TEAM  Tussenschoolse Opvang  Ouderavond Nieuwe Media Cursussen, advisering, maatwerk


Download ppt "De MR en het schoolplan Bouwstenen voor de toekomst Utrecht, 22 januari 2015."

Verwante presentaties


Ads door Google