Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLaura Mertens Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Opzet van het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO) Mark Levels en Rolf van der Velden
2
Scholen worden overbevraagd voor onderwijsonderzoek De meerwaarde van onderzoek voor scholen is soms gering (NB PPO is bedoeld om hier iets aan te doen) Door de overbegrazing dreigt bepaald belangrijk onderzoek in gevaar te komen. Probleem werd acuut bij evaluatie COOL. Het probleem
3
Afloop subsidie COOL onderzoek in 2016 COOL was grootschalig longitudinaal onderzoek in PO en VO naar ontwikkeling leerprestaties en loopbanen Probleem COOL: lage respons (door grote belasting scholen en geringe ervaren meerwaarde) Evaluatie in 2015 door Han van der Maas en Rolf van der Velden: voorstel NCO Mark Levels en Rolf van der Velden in september 2016 aangesteld als kwartiermakers voor NCO Aanleiding NCO
4
Start vanuit de registers en toetsscores uit leerlingvolgsystemen en vul dat aan met gericht aanvullend onderzoek (modules: bv. PISA, burgerschap, peilingsonderzoek etc.) Zelfde ontwikkeling elders (Scandinavië, OECD) en past bij NL data infrastructuur Dit is technisch en juridisch haalbaar. De grote vraag is: gaan scholen meewerken? Dat kan alleen als ze meerwaarde zien in het onderzoek en de onderzoekbelasting omlaag gaat. Basisgedachte NCO
5
Alle scholen krijgen rapporten over “Waar blijven de leerlingen na de school?” en “Hoe doen de leerlingen het tijdens de school?” Deze rapporten zijn gebaseerd op bestaande data en vergen geen extra inspanning van scholen Grote voordeel t.o.v. huidige situatie: gegevens over uitstroom en betere bepaling van referentieschool (sociaal-economische data ouders) In ruil: pact over levering data LVS en deelname modules Meerwaarde scholen
6
Ideaal: scholen zijn roulerend 1 keer per 4 jaar (VO) of 8 jaar (PO) aan de beurt. Rol NCO: evenwichtige spreiding over scholen. NRO: programmaraden stellen prioritering voor van uit te voeren modules (bv. PISA) met daarnaast een ‘bus’ module voor aanvullende vragen. Hiervoor is draagvlak bij scholen aanwezig Hoe krijgen we de onderzoekbelasting omlaag?
7
Veel vraag vanuit OCW, Inspectie, onderzoekers, docenten en studenten. Dit loopt maar deels via NRO. Meer bewustwording van mogelijkheden bestaande data in NCO Dat betekent goede ontsluiting via DANS en via CBS (RA) En een collectieve terughoudendheid om extra data te verzamelen! Maar dat is niet genoeg
8
Structurele verankering NCO bij NRO Versterking draagvlak scholen: rapportages plus intensief overleg met schoolbesturen en sectorraden Samenwerking met andere partijen: CBS, CITO, Inspectie, onderzoeksinstituten Verzameling data via LVS Koppeling bestaande modules (PISA, Peilingsonderzoek etc.) Komend jaar
9
Rapport R. van der Velden, H. van der Maas (2015), Naar een toekomstbestendig cohortonderzoek, ROA-R-2015/1, Maastricht: ROA. Contact: M.Levels@nwo.nl of R.vanderVelden@nwo.nl.M.Levels@nwo.nl R.vanderVelden@nwo.nl Meer weten?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.