Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdGert Timmermans Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Voorzieningen voor kinderen… Ontwikkelingscurriculum in een IKC 8 september 2016
2
Welkom en voorstellen Vragen inventariseren
3
Aankondiging workshop Een deskundige visie op leren en ontwikkelen, spelen en vrije tijd gaat samen met de context van de lokale situatie waarin het IKC zich bevindt. Elk IKC is daarom uniek. De visie dient als leidraad voor iedere medewerker en is richtinggevend in het ontwikkelen van het curriculum. Hoe ontwikkel je een eigen visie met een daarop aansluitend pedagogisch curriculum
4
KINDDIENSTEN Gestapelde functies Herontwerp Integreren van functies
6
een kind is 5.000 uur PER JAAR WAKKER daarvan 940 uur OP SCHOOL de rest is ook voor zijn ONTWIKKELING
7
Op weg naar een IKC… …en met wie WHY – WHAT – HOW vragen
12
1.Wat staat er formeel op papier? 2.Wat is de beleefde definitie van IKC? 3.Hoe pakt het in de praktijk uit? 4.Wat is het verschil tussen IKC en Brede School of samenwerken rondom dagarrangementen? 5.IKC is “ouwe wijn in nieuwe zakken”: … of nieuwe maatschappelijke realiteit Een IKC is een voorziening voor kinderen van 0 tot met 12 jaar, waar zij gedurende de dag komen om te leren, te spelen, te ontwikkelen en anderen te ontmoeten Het IKC biedt totaalpakket op het gebied van educatie, opvang, ontwikkeling, zorg, welzijn en vrije tijd
13
Wat zijn de belangrijkste uitdagingen vanuit de verschillende maatschappelijke domeinen… Wat moeten zij oplossen? … en waarom is een IKC dan een mogelijke oplossing?
14
Jij mag zijn zoals je bent om te worden wie je bent, maar nog niet kunt zijn; en je mag het worden op jouw manier en in jouw tijd gedicht van Anna Terruwe
15
Spiegel van de tijd… Mechanisering / industrialisatie De eerste bewaarschool 1828 Onderwijswet leerplicht 1900 wet kinderopvang 2005 Kinderwetje van Van Houten geïnspireerd door de slechte omstandigheden in de kindbewaarplaatsen. Willem II met zijn bruid Maria Stuart, hij is 14 zij is 9 jaar
17
https://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U
18
Thomas Edison Benjamin Franklin Albert Einstein Bill Gates Steve JobsWalt Disney
25
Als school een club was, was ik er allang onder uit gegaan (kind van 10)
27
TECHNOLOGIE/MEDIA
30
Formeel en informeel leren Van een wereld ter spraken brengen tot een wereld die spreekt Formeel leren (ontwikkeling) moet inspelen op wat informeel leren laat liggen…
32
PLATFORM 2032 PAUL SCHNABEL VAARDIG AARDIG WAARDIG Biesta
33
VIRTUELE WERELD ECO-KINDSYSTEEM LEREN / ONTWIKKELING Diffuus Hybride
35
VIRTUELE WERELD
36
WHY WHAT HOW
37
Hoe kan/moet een Ontwikkelingscurriculum er uit zien
38
Welke kennis en vaardigheden hebben kinderen in deze context (wijk, achtergrond) nodig Op welke manieren kunnen de kinderen deze zo optimaal mogelijk verwerven Op welke manier draagt het curriculum bij aan de ontwikkeling van de 21 ste eeuwse vaardigheden
39
Inhoud voor een nieuw curriculum nieuwe kennisgebieden (zoals mediagebruik en ondernemerschap) hernieuwde aandacht voor het ontwikkelen van vaardigheden (zoals creativiteit en kritisch denken) een nieuwe roep om persoonlijke kwaliteiten (zoals nieuwsgierigheid, weerstand en flexibiliteit) het filteren van informatie en de kwaliteit van de bron bepalen is minstens net zo belangrijk als het onthouden van informatie meer aandacht voor zelfreflectie
40
VERLOOP VAN ONTWIKKELING VERLOOP VAN ONTWIKKELING DOEN VOELEN DENKEN
44
Ontwikkelingscurriculum Het inhoudelijk aanbod moet voldoen aan de behoefte van de kinderen en ouders in de wijk; Toekomstproof zijn wb ontwikkelingen in de wijk Bijdragen aan de ontwikkeling van de 21 ste eeuwse vaardigheden Ict in zich hebben Niet alleen educatie, niet alleen opvang maar een bijdragen leveren aan de ontwikkeling van kinderen in het sociale domein De lessen uit de wetenschap integreren
45
http://www.obslaternamagica.nl/corp/index.php?page=568&site=37 &ln=nl http://www.obslaternamagica.nl/corp/index.php?page=568&site=37 &ln=nl
46
Zomaar een wijk Wijk met veel jonge gezinnen Wijk met duurdere koopwoningen en huurwoningen in de lagere se klasse (laag percentage vve) Tweeverdieners gezinnen en één-kostwinnersgezinnen Volwassenen werken enerzijds in de technische/ict sector en in de bouw (schilders, stucadoors etc) Openbare school 400 ll met 1,5 groep psz en bso met 50 kindplaatsen (goed bezet) Onderwijs is gebaseerd op jaarstofklassensysteem Gemeente heeft voor deze wijk geen invulling voor jeugd en jongerenwerk
47
10 kernpunten voor een IKC Er bestaat niet één oplossing, uitgangspunt is - een IKC staat in een omgeving die betekenisvol is voor de ontwikkeling van kinderen We moeten over de schaduw van onze eigen belangen (privé en als organisatie) heenstappen en werken met als uitgangspunt de ontwikkeling van het kind. 80% van de werksoorten worden uitgevoerd door één team onder leiding van één aansturing, vanuit één activiteitenmatrix, één begroting… Diversiteit en creativiteit zijn kenmerk van de organisatie Visie op kind en samenleving van alle betrokkenen Waarden en normen worden voorgeleefd Integrale aanpak van arrangementen Ouders, opvoeder en omgeving zijn actief betrokken bij uitvoering, ouderbetrokkenheid speelt een grote rol Afstemming binnen het team en de buitenwereld, mbt. het pedagogisch handelen en een doorgaande lijn in het ontwikkelingscurriculum Activiteit, doelstelling en opbrengstgericht in afwisseling en samenhang, ritme van een dag
48
Wat levert deze beschouwing Op vanuit je eigen perspectief?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.