Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdChristiana Vink Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Ongevalsregistratie Hoe komen we te weten wat we moeten weten?
2
Verkeersongevallen Doden: 621 (2015) Stijgt Ernstig gewonden: 20.700 (2014) Stijgt Medisch behandeld: 380.000 (2012) Letsels: 840.000 (2012) Kosten: € 12,5 mld. (2009) op 16,5 miljoen inwoners: € 757 per persoon per jaar Bron: SWOV en factsheet fietsongevallen veiligheid.nl. Landelijke cijfers
3
Huidige registratie: Politie -> BRON =Bestand geRegistreerde Ongevallen Nederland - doden worden accuraat geregistreerd, ernstig gewonden worden slecht geregistreerd. Ergens tussen 5- 20% registratiegraad
4
Geregistreerde gewonden en doden 2007-2015 In werkelijkheid elk jaar dit aantal? Ook op deze plekken? Of elders?
5
Huidige registratie: Politie -> BRON – doden accuraat, ernstig gewonden slecht geregistreerd Mobiel schademelden -> vooral materiële (auto) schade voor verzekering. Ongevalslocaties bekend, gemeente kan abonnement nemen
6
Huidige registratie: Politie -> BRON – doden accuraat, ernstig gewonden slecht geregistreerd Mobiel schademelden -> vooral materiële schade LIS/LMR -> letsel Informatie Systeem/ Landelijke Medische Registratie. Geen ongevalslocaties
7
Geplande registratie: Fiets-ongeval-app. Er wordt door veel clubs overlegd om dit te ontwerpen Knelpunt: meldingsbereidheid Extra lastig: hoe laat je mensen die dronken waren, of bezig met hun mobieltje, het ongeval melden? Duurt nog jaren voor het daadwerkelijk start
8
Andere methoden Promev: Pro actief Meten Verkeersveiligheid: Jaarlijks met een camera de fietspaden inspecteren op problemen Modelaanpak veilig fietsen (VNG): 275 gemeenten doen mee Utrecht niet.
9
Niet alleen fietsongevallen Landelijk jaarlijks 12.000 op straat gevallen voetgangers naar ziekenhuis http://www.verkeersnet.nl/15258/besparen-op-wmo-door-betere-voetgangersvoorzieningen/
10
Ongevallen in Utrecht - onbekend Aantal, ernst of kosten? Hoeveel mensen zijn bijv. hier gevallen? Belangrijkste locaties? – black spots zijn aangepakt, wat heeft nu prioriteit? Aard van de ongevallen? Preventie? Hoe? Belangrijke informatiebron zijn aanwonenden Als die er niet zijn, of niet in actie komen…
11
Foto: RTV Utrecht. https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1510048/traumaheli-bij-croeselaan-voor-zwaargewonde-fietser.htmlhttps://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1510048/traumaheli-bij-croeselaan-voor-zwaargewonde-fietser.html Hoe krijgen we zicht op ongevallen in Utrecht?
12
Eigen registratie Meldpunt (app) à la stoplichtmeldpunt Daarna vragenlijst via mail, over toedracht, letsel, kosten, verzuim Voor letselongevallen langzaam verkeer: fiets, lopen,… Auto-ongevallen zijn via mobielschademelden in beeld Publiciteit (posters, folders) via huisartsen, spoedeisende hulp, fysiotherapeuten, fietsenmakers, …
13
Haalbaar? Utrecht staat bij bewoners bekend als promotor van fietsen en lopen Na een ongeval wil je anderen dat besparen Kosten projectleider, website, publiciteit, verwerking: € 150.000 moet genoeg zijn
14
Resultaten voor gemeente Welke ongevallen zijn eenvoudig te voorkomen? Blad vegen, pekelen, paaltjes, … Waar, wanneer, wat? Inzicht in ongevalslocaties én reden van ongeval: geld voor aanpassen situatie kan effectief worden ingezet Meer prioriteit voor verkeersveiligheid doordat aantallen en ernst van ongevallen bekend wordt
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.