Download de presentatie
1
Agressie Intern en Extern
Marie-José Weitenberg Marie-José van Dijke
2
Programma Welkom Inleiding Definitie Wet- /regelgeving en beleid
Externe agressie Interne agressie Na het agressie-incident Situaties die agressie veroorzaken
3
Inleiding Voorstellen Interne en externe agressie
De campagne ‘Duidelijk over agressie’ Doelstelling workshop
4
Filmpje 1
5
Wet- en regelgeving Interne agressie door collega’s of leidinggevende:
Arbowet art 4.2 PSA klachtenregeling ongewenst gedrag Gedragscode Vertrouwenspersoon Externe agressie door cliënt, patiënt: Arbowet afd. 4 art.2.15 PSA en art. 9 en 14 Agressieprotocol Huisregels Leidinggevende → Opvang
6
Definitie Agressie “Agressie en geweld zijn gedragingen van interne of externe individuen die fysieke of psychologische schade veroorzaken bij de werknemer(s) en die plaatsvinden in een werk gerelateerde context.” Onder agressie en geweld wordt verstaan: Alle verbale en fysieke handelingen verstaan waarbij een werknemer wordt lastig gevallen, bedreigd of aangevallen.
7
Vormen van agressie: intern en extern
Fysiek: Slaan, schoppen, klap op bureau, aanval Psychisch: Bedreiging, intimidatie, chantage Verbaal/non-verbaal: Houding, schelden, vloeken
8
Agressie uitlokkende situaties
Interne agressie: Verwaarloosde organisaties Intimidatie /manipulatie door management Irritant gedrag door collega’s Ex-relatie op de werkvloer Pesten met een agressief karakter
9
Agressie uitlokkende situaties
Externe agressie: Slecht nieuws gesprekken Onjuiste en/of irreële verwachtingen cliënt Alcohol en drugsgebruik Maatschappelijk ongenoegen Cliëntonvriendelijke bejegening
10
Interne agressie Mactac in Soignies 2010, België, bij andere zaak is locatie onbekend
11
Soorten agressie Frustratie-agressie
Kenmerken: Uiting innerlijke frustratie Ontlasten innerlijke druk Eerste heftige reactie Ongecontroleerd Stoom afblazen Wat kun je doen bij frustratie-agressie: Bied ruimte aan uiten emoties Geef eventuele fouten toe Toon begrip Ga in op de inhoud Luister en leg uit wat mogelijk is Zoek naar een oplossing/compromis Zoek naar acceptatie Bewaak de grenzen
12
Soorten agressie Instrumentele agressie
Kenmerken: Instrument om doel te bereiken Bedreiging / geweld Fysiek imponerend gedrag Manipulatief gedrag Chantage Wat kun je doen: Vroegtijdig herkennen / onderkennen Gedrag benoemen Grens stellen Keuze formuleren Vraag aan de ander om commitment Pak de gewone draad weer op
13
Soorten agressie Willekeurige agressie (onder invloed)
Kenmerken Niet voor rede vatbaar Controle over zichzelf kwijt Onvoorspelbaar Woede Wantrouwen Agressie uit zelfbescherming Wat kun je doen: Leg positief en vriendelijk contact Tolereer geen afwijking van regels Ga niet in op onoplosbare problemen Geen grappen of veroordelen Geen discussies Let op de veiligheid Veilige uitweg voor jou en de ander
14
Casus Heb wel eens in een situatie met agressie gezeten?
Wat zou je dan doen? Weet je welke regels er zijn voor agressie op het werk?
15
Routes voor interne en externe agressie
Interne agressie: Gesprek met ‘dader’ en/of leidinggevende Vertrouwenspersoon Mediation Klacht indienen Aangifte Registratie (anoniem via vp) Externe agressie: Alarm 1e opvang leidinggevende COT Agressieprotocol procedure Maatregel - huisregels Aangifte Mediation/bemiddeling Meldregistratie (verplicht)
16
Campagne “Wees duidelijk over agressie”
Drie belangrijke afspraken: Altijd melden Altijd bespreken Altijd handelen (de campagne was bij de zorg en jeudzorg, wordt nu uitgebreid naar andere sectoren)
17
Zijn er nog vragen?
18
Hartelijke dank voor uw belangstelling!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.