Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLodewijk Lemmens Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Welke aspecten bepalen studenttevredenheid? Dr. Anja van den Broek (ResearchNed) Drs. Cynthia de Gans (InHolland) Drs. Dimphy Hooijmaijers (Fontys) Drs. Wil Kwinten (Avans) Drs. Nando Rensen (Haagse Hogeschool) Dr. Olof Wiegert (Hogeschool van Amsterdam) Dr. Jessica Nooij (ResearchNed)
2
Achtergrond
3
1.De inhoud en opzet van het onderwijs 2.Algemene vaardigheden 3.Wetenschappelijke vaardigheden 4.Voorbereiding beroepsloopbaan 5.De docenten aan de opleiding 6.Studiebegeleiding 7.Toetsing en beoordeling 8.Informatie vanuit de opleiding 9.Studieroosters Wat meet de NSE? 12.Studielast 13.Contacttijd 14.Groepsgrootte 15.Stages 16.Studiefaciliteiten 17.Kwaliteitszorg 18.Overige faciliteiten en studieomgeving 19.Woonsituatie
4
Hoge onderlinge correlaties tussen de factoren 40 % van de variantie wordt niet verklaard Tevredenheid is niet gelijk aan onderwijskwaliteit Voor gebruikers vaak onduidelijk hoe de verschillende factoren te interpreteren zijn Andere aspecten die tevredenheid kunnen bepalen: verwachtingen studiegedrag motivatie betrokkenheid Wat meet de NSE niet?
5
Weinig oog voor compositie-effecten Hoe geanalyseerd: Het algemeen oordeel Correctie voor isat en brin (multilevel model) Correctie voor geslacht, leeftijd, eerstejaars en functiebeperking Voltijd bachelor Respons groter of gelijk aan 20 Regressieanalyse (multilevel) Oorspronkelijke verschillen en restverschillen vergeleken
6
Algemeen oordeel en correctie
7
Tevredenheid altijd lineair?
8
Wat meet de NSE niet? Verwachtingen Studiegedrag Motivatie Betrokkenheid …
9
Prioritering indicatoren (Studentenmonitor)
10
Conclusie NSE zeer waardevol, maar beperkt Wat is de betekenis van studenttevredenheid met het oog op: studiesucces? studentbetrokkenheid? onderwijskwaliteit? Wanneer is een student tevreden en waarom? Welke factoren bepalen studenttevredenheid en op welke manier?
11
Tijd voor een nieuwe visie op studenttevredenheid? NSE ontwikkeld vanuit praktijk: praktijktheorie over studenttevredenheid als basis Doel van het huidige onderzoek: wetenschappelijke theorie van studenttevredenheid als basis. Opstellen van een conceptueel model van studenttevredenheid voor de praktijk
12
Onderzoeksvragen Welke factoren zijn het meest bepalend voor studenttevredenheid in het hoger onderwijs? Wat verwachten studenten van de hoger onderwijs instelling? Welke aspecten van het onderwijs en de organisatie verklaren de algemene tevredenheid over de opleiding? Welke van deze aspecten zijn satisfiers en welke dissatisfiers? Welke mogelijke andere aspecten verklaren de algemene tevredenheid over de opleiding? Hierbij maken we onderscheid tussen: 1) persoonskenmerken (bijv. studiegedrag, motivatie, betrokkenheid) 2) achtergrondkenmerken (bijv. geslacht, studiejaar, etniciteit) 3) opleidings- en instellingskenmerken (bijv. schaalgrootte, samenstelling van de studentpopulatie, regionale factoren, arbeidsmarktrelevantie, selectie)
13
Onderzoeksopzet
14
Mixed-methods aanpak: een voorbeeld Motieven van mbo-studenten om al dan niet te kiezen voor het hbo voor en na invoering van het nieuwe leenstelsel (OCW) Spontane associaties met het onderwerp Vervolgens zelf categoriseren op basis van brede thema’s Rijke en grotendeels ongestuurde gegevens
16
Bedankt voor uw aandacht!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.