De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair."— Transcript van de presentatie:

1 Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Margreet Mulder (De Regenboog) & Gäby van der Linde (SLO) Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen 10 november 2010 Buitensociëteit, Zwolle

2 Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Door: Margreet Mulder De Bast - Onstwedde

3 Situatie in Onstwedde PO-VO-school: voor kinderen van 2 – 17 jaar Peuterspeelzaal, primair onderwijs en voortgezet onderwijs onder één dak Verdeling in 4 units Unit 1: peuterspeelzaal en groep 1 en 2 van PO Unit 2: groep 3 t/m 6 Unit 3: groep 7, 8, klas 1 en 2 VO Unit 4: klas 3 en 4 VO Doorlopende leerlijnen van VVE-PO én van PO-VO

4 De Bast

5 Pilot VVE-PO Betrokken organisaties: Christelijke basisschool Peuterspeelzaal Kinderdagverblijf  3 verschillende stichtingen/verenigingen

6 Doorlopende leerlijn VVE- PO Taal, rekenen en zorg Aansluiting didactische aanpak Wederzijdse bewustwording van het pedagogisch klimaat

7 Taal en Rekenen: Basisschool: o LINN-project / RIK²-project o Doelen stellen o Effectieve instructie o Opbrengstgericht werken / juiste interventies o Methode: Schatkist Peuterspeelzaal: o Speerpunt: Taal o Ontwikkelingsgericht onderwijs o Methode: Startblokken Methode-onderzoek Woordenschat Doelen n.a.v. referentieniveaus

8 Zorg: Aansluiting didactische aanpak en bewustwording pedagogisch klimaat: o Kijkwijzers o Klassenbezoeken Signaleren van zorgleerlingen Afspraken over de overdracht: o Overdrachtsformulier o Warme overdracht Overleg intern begeleiders psz-po

9 Hoe bewerkstellig je dit? Goede overlegstructuur: Themagroep VVE: vier keer per jaar Overleg pilotleider / IB’er PO met coördinatrice / IB’er psz  Terugkoppeling naar directie

10 In de praktijk: een voorbeeld Afspraken maken over doorgaande leerlijnen (a.h.v. document SLO / LINN) Inzetten vouchers Professionalisering peuterspeelzaalleidsters

11 Resultaten Met elkaar in gesprek zijn! Wederzijdse bewustwording van het pedagogisch klimaat (o.a. door klassenbezoeken) Convenant + professionalisering: “Doorgaande lijn van peuterspeelzaal naar basisschool” Goede afspraken over de manier van overdracht en een nieuw overdrachtsformulier

12 Kennis van en inzicht in elkaars methoden: o Startblokken en Schatkist Gezamenlijke ouderavond o 2009: “Voorlezen, waarom?” o 2011: taal/rekenen/sociaal-emotioneel Resultaten (vervolg)

13 Doorgaande leerlijnen taal/rekenen verder gestalte geven Bijwonen van elkaars IB-netwerk- bijeenkomsten Vervolgen klassenbezoeken T.a.v. het Kinderdagverblijf:  Contacten leggen  Warme overdracht  Overdrachtsformulier Activiteiten

14 Door ons ondervonden knelpunten: Professionele houding/klimaat op psz Bewustwordingproces bij PZ-leidsters Professionalisering van de PZ-leidsters Verschillende stichtingen/verenigingen Knelpunten

15 En dan … in 2012…

16 Hopen wij er klaar voor te zijn!


Download ppt "Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair."

Verwante presentaties


Ads door Google