Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMarleen Jansen Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen De webenquêtes
2
Drie pijlers, één huis! Pijler 1:Kerngegevens kwaliteit op organisatieniveau:2011 Pijler 2:2A: kerngegevens kwaliteit op cliëntniveau 2B: cliëntervaringsgegevens Pijler 3:Gegevens relatie cliënt-professional
3
Pijler 1 Binnen pijler 1 ‘Kerngegevens kwaliteit op organisatieniveau’ worden op organisatieniveau kwantitatieve gegevens verzameld, die voor alle instellingen en alle cliënten van toepassing zijn, ongeacht doelgroep of zorgvorm. Pijler 1 betreft geaggregeerde gegevens op het niveau van de organisatie.
4
Pijler 1: resultaat Eenvoudig in te vullen Zeggingskracht Accent op verbeteren, en verantwoorden Gebaseerd op high trust, high penalty Eenvoudig te interpreteren; mogelijkheden voor externe communicatie
5
Pijler 1: webenquête Voorbereiding door organisaties Op DigiMV niveau een contactpersoon (coördinator) en een inlogcode Pijler 1 invullen voor 15 februari 2012 Tussentijds opslaan Meerdere medewerkers (geautoriseerd door coördinator) kunnen gegevens invoeren Mogelijkheid voor toelichting aan het einde Bestuurder geeft akkoord voor doorleveren aan MediQuest
6
Pijler 1: webenquête
7
Pijler 2 In de vernieuwde aanpak heeft pijler 2 voor de zorginstelling primair tot doel het genereren van verbeterinformatie op cliëntniveau. Vervolgens wordt deze informatie, waar mogelijk, op geaggregeerd niveau omgezet in verantwoordings- en verbeterinformatie. Het betreft hier zowel de kerngegevens kwaliteit op cliëntniveau op basis van het zorg- en ondersteuningsplan als de cliëntervaringsgegevens.
8
Pijler 2 2A: Kerngegevens kwaliteit op cliëntniveau (Basis: veiligheid, vrijheidsbeperkende maatregelen, medicatieveiligheid, zorgafspraken en ondersteuningsplan; Thema 2012 lichamelijke gezondheid) 2B: Cliëntervaringsgegevens op basis van waaier inclusief 1 ultieme vraag met maximaal 5 uniforme subvragen t.b.v. vergelijkbaarheid
9
Pijler 2A: webenquête Voorbereiden organisatie Handmatige invoer gegevens door begeleiders (coördinator maakt begeleiders aan en begeleider maakt eigen cliënten aan) Geautomatiseerd inlezen bestanden door MediQuest; organisatie levert bestand met cliëntgegevens en met begeleidergegevens aan volgens vast format bij MediQuest Welke cliënten? Alle cliënten met een ZZP waarvoor men een zorg- en ondersteuningsplan opstelt Alle cliënten met de extramurale indicatie Behandeling Groep
10
Pijler 2A: webeunquête Hoe invullen? Die gegevens waar organisatie voor verantwoordelijk is. Als je niet verantwoordelijk bent voor medicijngebruik van cliënt dan NEE invullen. “Is BOPZ op organisatie van toepassing?”, moet zijn “Is BOPZ op locatie waar cliënt zorg en ondersteuning krijgt van toepassing?” Als er bij vraag met onderliggende vragen NEE wordt ingevuld dan gaat enquête naar volgende vraag. Doorleveren? Controle door begeleider van ingevulde gegevens. Akkoord voor gegevens en dan gegevens doorgeleverd aan MediQuest.
11
Pijler 2: webenquête
12
Rapportagetool Elke week worden gegevens geactualiseerd. Actueel overzicht over aantal cliënten. Actueel inzicht in items waarop verbeterd kan worden. Aggregatieniveau wordt per organisatie vastgesteld (waarschijnlijk 4 niveaus beschikbaar). Eenvoudig zelf analyses maken op elk aggregatieniveau. Informatie en instructie over gebruik rapportagetool wordt georganiseerd door VGN/MediQuest.
13
Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.