Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAnneleen Hendriks Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Het OBIT-model Oppervlakkig leren en leren met diepgang
Marieken Pronk,
2
Waarom toets je? Informatie krijgen Motivatie Inspectie …
3
Leerlingen zeggen: ‘Ik heb heel hard geleerd’
Wat doet zo’n leerling? Oppervlakkig leren? OB Leren met diepgang? IT
4
Gemeenschappelijke taal
O = Onthouden B = Begrijpen I = Integreren T = Toepassen
5
Expertopdracht (kort):
Werk in viertallen Lees eerst jouw eigen tekstfragment Zoek iemand die hetzelfde fragment gelezen heeft. Probeer het samen te vatten en bedenk er eigen lesactiviteiten en toetsvormen bij voor Nederlands. Ga terug naar het viertal en wissel uit per leeractiviteit. Laat de andere collega’s aanvullende activiteiten bedenken bij jouw leeractiviteit.
6
onthouden begrijpen integreren toepassen
SET
7
Leren-1 Leren-2 Theoretisch kader onthouden & begrijpen
lagere orde denken kennis als doel lineair leren denken beheersingsgericht reproductief leren formeel leren Leren-2 integreren & toepassen hogere orde denken kennis als gereedschap creatief leren denken toepassingsgericht productief leren authentiek leren 7
8
Obit en de toets Maak tweetallen Bekijk de toetsvragen
Wat zijn de O-vragen, de B-vragen etc Bespreken onduidelijkheden
9
Bevorderen dieper leren
In de les Soorten vragen Grotere opdrachten Met de ‘sandwich’
10
Tot slot Dit ga ik nooit meer doen…
Dit ga ik vanaf morgen altijd doen…
11
Leren met diepgang: in de les & voor de toets
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.