Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRené de Wilde Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Sport in collegeprogramma’s: belangrijke bijzaak Ronald Huijser, Vereniging Sport en Gemeenten
2
Opbouw Aanleiding Ontwikkelingen Opdrachtomschrijving Opzet onderzoek Uitkomsten Slotbeschouwing
3
Aanleiding Politieke verschuiving: ↓ PvdA (socialisten): 30% → 19% ↑ VVD (liberalen): 13% → 18% Economische onrust: ↓ Sportbudgetten -10% / - 15% OP2028 Aflopen rijksbeleidsnota ‘Tijd voor Sport’ Nulmeting
4
Bezuinigingen op sport Recessie -> bezuinigen op sport 85% gemeenten (VSG-gemeentepanel) ‘variabel’ beleidsterrein integraal beleid integraal beleid Impact recessie beperkt
5
Meer of minder bezuinigd?
6
Waarop bezuinigen?
7
Beschrijf de mate waarin en wijze waarop binnen de collegeprogramma’s wordt gerefereerd aan sport Opdrachtomschrijving
8
Opzet onderzoek 107 van 431 programma’s gescreend (25%) Turven vooraf gedefinieerde sporttermen Aparte sportparagraaf? Aandacht voor sport in andere paragrafen Context sport en sporttermen Voornaamste aandachtspunten
9
Sportparagraaf
10
Sporttermen
13
Context van sport Verwevenheid andere sectoren: -69 % gemeenten aandacht voor sport in andere paragraaf dan sportparagraaf -maatschappelijke functie, maar ook gezondheid, leefbaarheid, onderwijs en citymarketing
14
Integraal Sportbeleid
15
Sportthema’s 1.Sportaccommodaties meest centrale thema 2.Subsidies en tarieven 3.Samenwerking 4.Sportstimulering 5.Breedtesport boven topsport
16
1. Sportaccommodaties 80/90 % sportbudget Actueel: –Speelruimte in wijken en beweegmogelijkheden voor jong en oud; –Vergroten multifunctionaliteit –Intensivering (mede)gebruik –Bevriezen nieuwbouwplannen –Verzelfstandigen / privatiseren
17
2. Subsidies en tarieven Hervormen systematiek ‘voor wat, hoort wat’ principe Gemeentepanel: –Verhogen tarieven –Afschaffen / versoberen subsidies
18
3. Samenwerking Betere afstemming sport en onderwijs Inventariseren regionale samenwerking Meer publiek/private samenwerking
19
4. Sportstimulering Toegankelijk maken en houden van sport Aanbieden laagdrempelige sportvormen Jeugd -> Jeugd en ouderen 18 – 50 jarigen
20
5. Breedtesport boven topsport Topsport = vooral instrument city- marketing (sportevenementen) Inzet topsporters als rolmodel Positieve uitstraling op breedtesport Prioriteit: breedtesport boven topsport
21
Slotbeschouwing Sport is meer dan een vrijetijdsactiviteit Grote instrumentele waarde Groei integraal beleid – verbinding onderwijs en sport – sport en citymarketing Beperkte Olympische ambities (OP2028) toekomst traditionele sportverenigingen toekomst maatschappelijke verenigingen
22
Meer met minder!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.