Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAlbert Bakker Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
1+1=3 Workshop op zaterdag 11 oktober 2014 Door Richard Makkinga en Sanne Schenkkan
2
Kennismaken Wie zijn wij Wie zijn jullie Wie zijn familielid Wie zijn GGZ medewerker Uit welke regio komen jullie
3
De eerste 1: YPSILON Een machtige familie-organisatie Primair contact voor nieuwe familieleden Lotgenotencontact in groepen Individuele belangenbehartiging => GGZ Politieke invloed
4
De tweede 1: familiebeleid De Modelregeling Betrokken Omgeving: naar een familiebeleid van de GGZ Schwung voor vele familieraden (ook landelijk) Familievertrouwenspersonen Grote invloed van Ypsilonleden op familiebeleid
5
Concreet bij Altrecht Brochure Tevredenheidsonderzoek Familie-ambassadeurs Resultaat: Familiester LPGGZ
6
Landelijk familiebeleid: de winst FIT project => Handleiding Familiebeleid Criteria Familiebeleid Richtlijnen FVP, familieraad, klachtenregeling
7
De werkelijkheid Resultaten redelijk bij Altrecht en enkele andere GGZ instellingen Effecten zijn voor veel familieleden merkbaar Maar lang niet altijd en voor alle familieleden Voorbeelden zijn er genoeg: op Ypsilonavonden, familieavonden Wat doen we daaraan?
8
Actie: structureel en individueel! Structureel: via familieraden en Ypsilon Individueel: door familievertrouwenspersonen (fvp) Maar ook: door belangenbehartiging Ypsilon en familiecoaching
9
Conclusies Ypsilon kan familiebeleid gebruiken en versterken Ypsilonleden kunnen het familiebeleid gebruiken en versterken
10
DE FAMILIEVERTROUWENSPERSOON
11
NAASTBETROKKENEN ZIJN BIJV. familieleden echtgenoten / partners betrokken vriend, buur bewindvoerders, mentoren, curatoren, voogden
12
FVP KRIJGT VRAGEN OVER : behandeling/begeleiding communicatie betrekken familie ontslag/verlof instelling opvang thuis
13
F AMILIE WIL GRAAG erkenning van hun ervaringen, zorgen en draaglast voorlichting over het ziektebeeld/-proces ondersteuning en advies van hulpverlening bij omgang met patiënt ‘normale’ communicatie met hulpverlening serieus worden genomen een vaste contactpersoon in het behandelteam die voor familie bereikbaar is regelmatige afstemming tussen hulpverlening, patiënt, familie FVP informeert familie over mogelijkheden, ondersteunt in het contact met hulpverlening en bemiddelt zo nodig.
14
WAT EEN FVP VOOR U KAN DOEN luisteren adviseren Informeren verwijzen ondersteunen bemiddelen ondersteunen bij klacht signaleren
15
D E MEERWAARDE VAN FAMILIE Het serieus nemen van info en signalen van familie over de patiënt draagt bij aan goede kwaliteit van zorg Familieleden informeren, betrekken en ondersteunen is belangrijk: uit onderzoek is gebleken dat 40% van het slagen van de behandeling afhangt van de sociale omgeving van de cliënt..
16
T OT SLOT bemiddeling van FVP in problematische of vastgelopen situaties tussen familie en hulpverlening leidt vaak tot tevredenheid gezamenlijk werken aan algemene bekendheid van familiebeleid FVP heeft tot taak structurele problemen aan het licht te brengen (signaleren) hetgeen kan bijdragen aan kwaliteitsverbetering zorg en familiebetrokkenheid
17
En nu aan het werk Wat spreekt jullie ‘t meest aan van ons verhaal? Welke belangrijke vragen gaan we zo bespreken? Wat kunnen jullie ‘morgen’ met dit verhaal?
18
Bedankt! Sanne Schenkkan Voor informatie: Advies- en hulplijn lsfvp 0900 333 2222 Richard Makkinga Voor informatie: harim@xs4all.nl
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.