Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSimon Baert Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Niet praten, maar doen De implementatie van een integrale aanpak Matty Crone
2
is een programma dat gemeenten ondersteunt bij een effectieve en duurzame aanpak gericht op een gezond gewicht voor jongeren. ondersteunt Nederlandse gemeenten bij de uitvoering van de vijf pijlers.
3
Vijf Pijlers
4
Doel JOGG Samenwerken om zo gezond leven de norm te maken. Activiteiten zijn gericht op Jongeren Ouders Omgeving
5
Verspreiding van een interventie Disseminatie Adoptie Implementatie Continuering
6
Verspreiding van een interventie Monday, 30 May 20166 Paulussen, 2011; Green, 2009 14% van het onderzoek komt na 17 jaar ten goed van einddoelgroep (kinderen, patienten etc….)
7
Verspreiding van een interventie Mate van implementatie van interventies belangrijke rol in effect. Monday, 30 May 20167 Crone, 2006; Durlak, 2008
8
Verspreiding van een interventie Paulussen, 2011
9
Theoretisch Raamwerk Paulussen, 2011
10
Wat is bekend bij interventies gericht op gewicht? Aanpassen Handleiding Otten, 2010
11
Aanpassen Handleiding Evaluatie/terugkoppeling Coordinator Wat is bekend bij interventies gericht op gewicht? Otten, 2010
12
Aanpassen Handleiding Evaluatie/terugkoppeling Coördinator Taakopvatting Kennis Vaardigheden Eigen effectiviteit Wat is bekend bij interventies gericht op gewicht? Otten, 2010
13
Aanpassen Handleiding Evaluatie/terugkoppeling Coördinator Aanpassen Taakopvatting Kennis Vaardigheden Eigen effectiviteit Relaties met anderen Visie preventie en GB Wat is bekend bij interventies gericht op gewicht? Otten, 2010
14
Aanpassen Handleiding Evaluatie/terugkoppeling Coördinator Aanpassen Taakopvatting Kennis Vaardigheden Eigen effectiviteit Relaties met anderen Visie preventie en GB Wat is bekend bij interventies gericht op gewicht? Langdurige financiering Otten, 2010
15
Voorbeeld Integrale aanpak overgewicht Watercampagne Doel water ipv frisdrank Einddoelgroep: kinderen Basisonderwijs Intermediaire doelgroep: leerkrachten Ontwikkelaars: projectgroep JOGG (GGD, School, JGZ…) Materialen: o.a. waterbidons/bekers, waterlied, waterkrant
16
Implementatie Watercampagne Beschrijving werkwijze Beschrijving Schoolbrede afspraken Aansluiting huidige werkwijze Materialen Aansluiting doelgroep Uitkomstverwachtingen Attitudes Tijd Strootman-den Hollander 2012
17
Implementatie Watercampagne Beschrijving werkwijze Beschrijving Schoolbrede afspraken Aansluiting huidige werkwijze Materialen Aansluiting doelgroep Uitkomstverwachtingen Attitudes Tijd Waterdrinken gebeurt vaker, maar: Vaak geen vaste watermomenten Geen verspreiding waterkrant Hoe is continuering?
18
Hoe implementatie verbeteren? Vaststellen: Wat intermediaire doelgroep is Wat implementatiedoel is Wat determinant zijn die belangrijk zijn voor deze doelgroep Wat implementatiestrategieen en methodieken hierbij zijn Ontwikkel implementatieplan
19
Kortom Monday, 30 May 201619 Vergeet niet om goed na te denken over de implementatie van acties/interventies
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.